God kväller allesammans.
Jag tänkte att jag lite kortfattat skall försöka summera hur det kan gå till och hur mycket det kan kosta att börja köra hoj…
För att få köra hoj lagligt och under bra förutsättningar finns det tre saker/mål att uppfylla:
KÖRKORT + UTRUSTNING + MOTORCYKEL
KÖRKORT:
Lämplighetsintyg/Körkortstillstånd: 220:- SEK
Skrivning/Kunskapsprov: 220:- SEK
Uppkörning: 1500:- SEK
Tillverkning av körkort: 200:- SEK
Lån hoj till uppkörning: 1000-1500:- SEK
Handledarintyg: 170:- SEK / per handledare
MC-lektioner: 500-750:- SEK / timme
*Kom ihåg att uppdatera er angående trafikregler, använd därför inte gamla körkortsböcker, låna alternativt köp nya.
*Glöm inte att du skall kunna säkerhetskontrollen.
UTRUSTNING:
Kom ihåg att jag exemplifierar hur mycket det kan kosta. Full mundering kan kosta alltifrån 1000:- upp till 50000:-. Kom ihåg att ingen utrustning gör dig odödlig. Däremot skall man absolut inte snåla när man köper skyddsmaterial.
(Utan inbördes ordning, alla dela är lika viktiga…)
Hjälm: 2000:- SEK
Skinnställ: 5000:- SEK
Ryggskydd: 1500:- SEK
Stövlar: 1500:- SEK
Handskar: 1000:- SEK
MOTORCYKEL:
Här är det bara DU själv som kan bestämma vad DU vill ha. Mitt tips är att läsa mycket innan du bestämmer dig, lyssna inte på gamla farbrorn, försäljare eller andra som inte är objektiva. Läs, bilda egen uppfattning, testkör.
Det finns många trådar som handlar om samma sak; första hojen. Alla tycker vi olika så någon annans tyckande är i sammanhanget irrelevant. Som sagt, det är du som skall köra och trivas.
Innan man har testat alla olika typer av hojar har man heller inte rätten att uttala sig om vilken som är bäst eller vilken som är sämst.
Typ; Sport, Touring, Offroad, Custom, Bruks, Streetfighter, Motard…
Märke; Suzuki, Yamaha, Honda, Kawasaki, massor med fler!
Motor; Radfyra, twin, enstånkare, och massor med fler!
Service; Tänk på detta om du inte kan meka på egen hand.
Försäkringar; Det skiljer otroligt mycket pengar mellan olika hojar.
Förutom inköpet av hoj bör du kanske också skaffa extra utrustning såsom; kraschpuckar, lås, serviceattiraljer. Tänk på att olika försäkringsbolag har olika krav på lås. Fråga just ditt försäkringsbolag innan köp.
Frågeställningar:
Varför vill man ha körkort för hoj?
Finns det budget?
Kan du övningsköra med någon?
Vad vill man ha för motorcykel?
Summa summarum:
Att börja åka motorcykel är inte gratis. Körkort 10000:-, Utrustning 10000:-, Motorcykel 40000:-, Kringutrustning; 2000:- = 62000:-… OBS – detta är exempel men nära verkligheten.
Men att åka motorcykel är väldigt roligt. Jag har sammanställt detta bara för att exemplifiera hur mycket det kan kosta. Jag hoppas att detta kan vara till hjälp för någon. Lycka till!
Kommentera och exemplifiera gärna er själva.
Mvh: SF
Jag tänkte att jag lite kortfattat skall försöka summera hur det kan gå till och hur mycket det kan kosta att börja köra hoj…
För att få köra hoj lagligt och under bra förutsättningar finns det tre saker/mål att uppfylla:
KÖRKORT + UTRUSTNING + MOTORCYKEL
KÖRKORT:
Lämplighetsintyg/Körkortstillstånd: 220:- SEK
Skrivning/Kunskapsprov: 220:- SEK
Uppkörning: 1500:- SEK
Tillverkning av körkort: 200:- SEK
Lån hoj till uppkörning: 1000-1500:- SEK
Handledarintyg: 170:- SEK / per handledare
MC-lektioner: 500-750:- SEK / timme
*Kom ihåg att uppdatera er angående trafikregler, använd därför inte gamla körkortsböcker, låna alternativt köp nya.
*Glöm inte att du skall kunna säkerhetskontrollen.
UTRUSTNING:
Kom ihåg att jag exemplifierar hur mycket det kan kosta. Full mundering kan kosta alltifrån 1000:- upp till 50000:-. Kom ihåg att ingen utrustning gör dig odödlig. Däremot skall man absolut inte snåla när man köper skyddsmaterial.
(Utan inbördes ordning, alla dela är lika viktiga…)
Hjälm: 2000:- SEK
Skinnställ: 5000:- SEK
Ryggskydd: 1500:- SEK
Stövlar: 1500:- SEK
Handskar: 1000:- SEK
MOTORCYKEL:
Här är det bara DU själv som kan bestämma vad DU vill ha. Mitt tips är att läsa mycket innan du bestämmer dig, lyssna inte på gamla farbrorn, försäljare eller andra som inte är objektiva. Läs, bilda egen uppfattning, testkör.
Det finns många trådar som handlar om samma sak; första hojen. Alla tycker vi olika så någon annans tyckande är i sammanhanget irrelevant. Som sagt, det är du som skall köra och trivas.
Innan man har testat alla olika typer av hojar har man heller inte rätten att uttala sig om vilken som är bäst eller vilken som är sämst.
Typ; Sport, Touring, Offroad, Custom, Bruks, Streetfighter, Motard…
Märke; Suzuki, Yamaha, Honda, Kawasaki, massor med fler!
Motor; Radfyra, twin, enstånkare, och massor med fler!
Service; Tänk på detta om du inte kan meka på egen hand.
Försäkringar; Det skiljer otroligt mycket pengar mellan olika hojar.
Förutom inköpet av hoj bör du kanske också skaffa extra utrustning såsom; kraschpuckar, lås, serviceattiraljer. Tänk på att olika försäkringsbolag har olika krav på lås. Fråga just ditt försäkringsbolag innan köp.
Frågeställningar:
Varför vill man ha körkort för hoj?
Finns det budget?
Kan du övningsköra med någon?
Vad vill man ha för motorcykel?
Summa summarum:
Att börja åka motorcykel är inte gratis. Körkort 10000:-, Utrustning 10000:-, Motorcykel 40000:-, Kringutrustning; 2000:- = 62000:-… OBS – detta är exempel men nära verkligheten.
Men att åka motorcykel är väldigt roligt. Jag har sammanställt detta bara för att exemplifiera hur mycket det kan kosta. Jag hoppas att detta kan vara till hjälp för någon. Lycka till!
Kommentera och exemplifiera gärna er själva.
Mvh: SF