Nybörjare, lära sig mecka?

Olof M

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2007
Ort
Dalarna och Stockholm
Hoj
Mest skräp
Hejsan. Har fått intresse för motorcyklar i samband med att några vänner åker och att jag mer eller mindre ärvt en gammal 125cc cykel.

Till skillnad från dem flesta här omkring mig i skogen, och jag antar er här på forumet, så har jag aldrig fått lära mig något alls om motorer, vilket ger ganska stora problem även vid dem enklaste sysslorna. Dem mest elementära sakerna som att få bort sadeln (?) orsakar t.om. problem för mig. Som om inte detta vore nog så har jag ingen i min närhet som kan visa och hjälpa mig, så jag vänder mig till er.

Finns det någonstans man kan läsa sig till sådant, eller måste man vara uppvuxen med motorer för att förstå? Jag känner att jag skulle klara av att fixa det som inte fungerar sålänge jag vet att jag inte gör det sämre. Jag är inte dum, men jag har ingen erfarenhet alls. Men suget att få det klart och att börja köra finns i allra högsta grad.


För att närmare gå in på vad som är problem så ska jag byta batteri och rengöra tanken på en Yamaha DT 125cc. Efter en tids ryckande och slitande har jag lyckats fundera ut hur man plockar bort och skruvat loss tanken, men vet inte hur jag ska göra för att lossa kablarna och luftintaget (tror jag) så jag kan börja rengöra.

Jag vill ogärna ställa viadre nybörarfrågor som jag tror blir svåra att svara på då jag inte kan formulera mig eller namnge det jag pillar på. Om någon svarar så säg då gärna vad jag absolut inte ska pilla på istället för bara det jag ska göra. Har jag väl lyckats hitta rätt skruvar en gång tror jag inte det är problem att skruva tillbaka, men om jag pillar på fel ställe och sakerna börjar rasa sönder tror jag intresset dör ganska fort.

Ursäktar mig för felstavningar och annat otyg
Om detta skulle vara fel forum så flytta gärna (kunde inte bestämma mig mellan 125cc, mecka eller nybörjare)
Mvh Olof.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Tjenix Olof

Någonstans måste man ju börja så det är bara att ge sej på det och ja, du kommer att skruva sönder saker också men det ingår, grejen är att vara envis nog att även ställa sånna saker till rätta.

Med det sagt så kan jag tala om att det är inte så många som mekar utan en verkstadsmanual för det aktuella fordonet, kanske inte så mycket för att de inte kan meka utan mera för att man ska spara tid genom att göra rätt från början.

Tyvärr är de flesta MC-manualer på engelska så det är ytterligare en sak som kan vara värd att lägga lite tid på (plugga fackengelska), du kan dock ha tur och hitta en manual på svenska.

Haynes gör pedagogiska manualer som till stor del riktar sej mot "amatörmeken" http://www.haynes.se/

Sen finns det en heldel rena verkstadsmanualer att ladda ner, titta här http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=72782

Beroende på hur mycket du är beredd att göra själv så kommer du behöva bra verktyg också, kanske rent av en momentnyckel för att veta att du drar åt skruvarna till rätt spec.

Jag avråder dej pyssla med säkerhetsdetaljer som bromsar och kraftöverföring om du inte känner dej säker på hur du ska göra.

Lycka till :tummenupp
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Jag satt i samma sits för tio år sedan, hade själv ett stort motorintresse men ingen som kunde lära mig skruva. Jag började att klåpa mig fram på min moped och lärde mig grunderna. Köpte sedan min första hoj och gjorde småservicen själv. Det riktiga genombrottet var när jag skaffade mig en gammal cross och bestämde mig för att riva motorn och renovera den.

Det bästa sättet att lära sig på är nog genom att själv prova sig fram med viss handledning av någon som kan meka. Det gäller ofta bara att våga. Ta gott om tid på dig och vänd och vrid på alla prylar så att du förstår deras funktion. Om du är rädd att det ska bli en stor hög av skruvar när du är klar kan det vara vettigt att sätta tillbaka de skruvar som går allteftersom du plockar av grejer. Annat sätt kan vara att fota eller anteckna.
 

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Ort
Lite här och lite där.
Hoj
VifferWaffe -88
de flesta lär sig nog igenom "trial and error" men, det är ju tidsödande och oftast dyrt när nåt går snett.
servicemanual & rep. handbok är att rekommendera tills man har överblick över hur fordonstypen är uppbyggd, sen brukar det gå bra.

Momentnyckel rekommenderas varmt om du vill pilla på nånting i motor-området, ganska tråkigt att dra av bultar/paja gängor i ett block.

ett tips om du vill mecka motor osv, är att lägga ut ett någotsånär rent lakan på golvet och lägga upp delarna där i samma ordning som de satt ihop.
Brukar bli lite lättare då.


Lycka till :)
 

Olof M

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2007
Ort
Dalarna och Stockholm
Hoj
Mest skräp
Tack för svaren!

Idiotförklarad är jag redan så jag frågar ändå. Hur tar man reda på vilken modell man har och hur får jag reda på vilken årsmodell den är? Jag vet ju att det är en Yamaha, DT står på tanken och tidigare har jag fått förklarat att den har 25 hästar och 125cc (om jag minns rätt). Efter en hel del googlande har jag fått reda på att den ganska garanterat är äldre än -95 då dem nyare inte hade lika många hästar eller såg rätt annorlunda ut. Jag själv skulle gissa på 87-89, men vet inte alls säkert.

Försöker hitta en verkstadsmanual men vet inte riktigt vad det är jag ska anväda som sökord. Heter den något särskilt eller är jag bara blind?

Vidare vad jag menade med saker man inte ska pilla med undrar jag lite vad för grundläggande regler som gäller när man pillar med batteri och tank oh liknande?

nu slog blixten ned och jag måste koppla ned. hann inte skriva klart
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Jag börja lära mig typ efter man fått moppen då man satt och läst mycket om allt på nätet osv man lär sig också mycket när man läser vissa byggtrådar... Fast det man lär sig av mest är när man gör grejerna tex byta en kolv osv. börja lite lätt försök hitta lite guider/manualer osv och bara plocknar ovasett om den funkar eller inte.
 

J.F.S

Hojlös.. :'(
Gick med
8 Jul 2005
Ort
Borlänge
Hoj
är såld..
Tack för svaren!

Idiotförklarad är jag redan så jag frågar ändå. Hur tar man reda på vilken modell man har och hur får jag reda på vilken årsmodell den är? Jag vet ju att det är en Yamaha, DT står på tanken och tidigare har jag fått förklarat att den har 25 hästar och 125cc (om jag minns rätt). Efter en hel del googlande har jag fått reda på att den ganska garanterat är äldre än -95 då dem nyare inte hade lika många hästar eller såg rätt annorlunda ut. Jag själv skulle gissa på 87-89, men vet inte alls säkert.

Försöker hitta en verkstadsmanual men vet inte riktigt vad det är jag ska anväda som sökord. Heter den något särskilt eller är jag bara blind?

Vidare vad jag menade med saker man inte ska pilla med undrar jag lite vad för grundläggande regler som gäller när man pillar med batteri och tank oh liknande?

nu slog blixten ned och jag måste koppla ned. hann inte skriva klart

:rofl

Sorry men det lät så roligt.

Batteriet: Håll fingrarna borta från plus(+)polen om du tänker ta tag i ren metall och minus(-)polen fortfarande är ansluten ;)

Undvik batterisyra på kläder. När du håller på vatten kommer det inte att finnas nåt tyg kvar.

Undvik att sulla bensin då det är frätande. Sunt förnuft gäller!

Verstadshandböcker kanske ger dig bättre resultat om du söker på tex google.
Här kanske du kan hitta till just din hoj: http://www.motorboken.se

Är det här månne en sån du har? http://www.motorboken.se/product.php?product_id=10719&section1_id=113&section2_id=273


Är du osäker, ta foton. Det underlättar enormt vid återmontering om man är glömsk. Märkning med lappar/tejp/whatever kan också underlätta.
 

Tiller No73

Back on track!
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Skara
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -91
Sätt tillbaka skruvar / muttrar / brickor i den ordningen som dom var när du plockade bort dom i den del du plockar bort dom från, så vet du exakt vart just de skruvar / muttrarna / brickorna ska vara.

Då slipper du stå med en näve skruvar / muttrar / brickor kvar och klia dej i huvudet samt undra vart dom skulle vara... :tummenupp
 

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
västerås
Hoj
Ingen hoj nu
Hejsan. Har fått intresse för motorcyklar i samband med att några vänner åker och att jag mer eller mindre ärvt en gammal 125cc cykel.

Till skillnad från dem flesta här omkring mig i skogen, och jag antar er här på forumet, så har jag aldrig fått lära mig något alls om motorer, vilket ger ganska stora problem även vid dem enklaste sysslorna. Dem mest elementära sakerna som att få bort sadeln (?) orsakar t.om. problem för mig. Som om inte detta vore nog så har jag ingen i min närhet som kan visa och hjälpa mig, så jag vänder mig till er.

Finns det någonstans man kan läsa sig till sådant, eller måste man vara uppvuxen med motorer för att förstå? Jag känner att jag skulle klara av att fixa det som inte fungerar sålänge jag vet att jag inte gör det sämre. Jag är inte dum, men jag har ingen erfarenhet alls. Men suget att få det klart och att börja köra finns i allra högsta grad.


För att närmare gå in på vad som är problem så ska jag byta batteri och rengöra tanken på en Yamaha DT 125cc. Efter en tids ryckande och slitande har jag lyckats fundera ut hur man plockar bort och skruvat loss tanken, men vet inte hur jag ska göra för att lossa kablarna och luftintaget (tror jag) så jag kan börja rengöra.

Jag vill ogärna ställa viadre nybörarfrågor som jag tror blir svåra att svara på då jag inte kan formulera mig eller namnge det jag pillar på. Om någon svarar så säg då gärna vad jag absolut inte ska pilla på istället för bara det jag ska göra. Har jag väl lyckats hitta rätt skruvar en gång tror jag inte det är problem att skruva tillbaka, men om jag pillar på fel ställe och sakerna börjar rasa sönder tror jag intresset dör ganska fort.

Ursäktar mig för felstavningar och annat otyg
Om detta skulle vara fel forum så flytta gärna (kunde inte bestämma mig mellan 125cc, mecka eller nybörjare)
Mvh Olof.

Pilla inte på bromsarna om du inte är kunning. Dom kan vara bra att ha:tummenupp

Elda inte nära bensinktanken:yoparty
 
Last edited:

skyfarter

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2004
Ort
Bromma
Hoj
YAMAHA FZ6S
Det är bara att prova sig fram. Visst du kommer att förstöra endel och kanske köpa lite delar som du har sönder. Och du kommer säkert att göra en massa fel. Men det är så man lär sig.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Tack för svaren!

Idiotförklarad är jag redan så jag frågar ändå.

varför skulle du vara idiotförklarad? finns ingen som hällst anledning till uttryck om sig själv. ingen kan allt å alla föds utan nån som hällst kunskap eller erfarenhet förutom äta kissa skita...

nä va lite positiv nu :tummenupp
 

Olof M

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2007
Ort
Dalarna och Stockholm
Hoj
Mest skräp
J.F.S -> Jag tror det är en sådan. Antar att jag inte kan göra mycket mer än att gå efter hur den ser ut jämfört med hur den på bilden ser ut, och där ser jag inte mycket skillnad. Lutar åt att beställa en sån bok, ser ut att vara bra att ha. Går allt helt åt h**vete om det skulle visa sig vara fel årsmodell?

http://www.velos-motos-keller.ch/bilder/occasionen_motorrad/yamaha_dt_125_weiss.JPG
Stor bild. Den är ganska lik, förutom att jag gissar på att min är aningen större, och sadeln samt hela "övre partiet" är större i jämförelse med motor. Givetvis är min trasig gammal och sne också, men det ska jag väl försöka fixa ;)


Övrigt låter det som jag inte kan förstöra så mycket genom att bara skruva. Ska dokumentera med kamera tror jag nog, låter som en bra idé. Ska nog försöka styra upp en samling verktyg också, något som jag faktiskt har även om det mesta är snickar eller byggsaker.


varför skulle du vara idiotförklarad? finns ingen som hällst anledning till uttryck om sig själv. ingen kan allt å alla föds utan nån som hällst kunskap eller erfarenhet förutom äta kissa skita...

nä va lite positiv nu :tummenupp
Klart man är lite idiot. Är man över 20 bör man veta något om motorer. Det tar emot lite när jag inte har en aning om hur man får bort kablar och slangar, eller inte förstår varför sakerna lossnar när jag ändå skruvat bort allt jag ser. Men jag känner mig ändå positiv, jag pysslar ju inte med det för att plåga mig själv direkt :)

Lite offtopic kan jag säga att blixten verkligen slog ned, även om jag klarade mig den här gången.


Tackar för all hjälp!
:krama
 

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
västerås
Hoj
Ingen hoj nu
J.F.S -> Jag tror det är en sådan. Antar att jag inte kan göra mycket mer än att gå efter hur den ser ut jämfört med hur den på bilden ser ut, och där ser jag inte mycket skillnad. Lutar åt att beställa en sån bok, ser ut att vara bra att ha. Går allt helt åt h**vete om det skulle visa sig vara fel årsmodell?

http://www.velos-motos-keller.ch/bilder/occasionen_motorrad/yamaha_dt_125_weiss.JPG
Stor bild. Den är ganska lik, förutom att jag gissar på att min är aningen större, och sadeln samt hela "övre partiet" är större i jämförelse med motor. Givetvis är min trasig gammal och sne också, men det ska jag väl försöka fixa ;)


Övrigt låter det som jag inte kan förstöra så mycket genom att bara skruva. Ska dokumentera med kamera tror jag nog, låter som en bra idé. Ska nog försöka styra upp en samling verktyg också, något som jag faktiskt har även om det mesta är snickar eller byggsaker.



Klart man är lite idiot. Är man över 20 bör man veta något om motorer. Det tar emot lite när jag inte har en aning om hur man får bort kablar och slangar, eller inte förstår varför sakerna lossnar när jag ändå skruvat bort allt jag ser. Men jag känner mig ändå positiv, jag pysslar ju inte med det för att plåga mig själv direkt :)

Lite offtopic kan jag säga att blixten verkligen slog ned, även om jag klarade mig den här gången.


Tackar för all hjälp!
:krama

Tror knappast du e en idiot.
Alla har olika intressen uppväxt osv.
Jag e ganska duktig på att meka fordon.
Men har tummen i arslet då det gäller datorer.:huvet
De kanske du e bra på.:tummenupp
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Tack för svaren!

Idiotförklarad är jag redan så jag frågar ändå. Hur tar man reda på vilken modell man har och hur får jag reda på vilken årsmodell den är? Jag vet ju att det är en Yamaha, DT står på tanken och tidigare har jag fått förklarat att den har 25 hästar och 125cc (om jag minns rätt). Efter en hel del googlande har jag fått reda på att den ganska garanterat är äldre än -95 då dem nyare inte hade lika många hästar eller såg rätt annorlunda ut. Jag själv skulle gissa på 87-89, men vet inte alls säkert.

Försöker hitta en verkstadsmanual men vet inte riktigt vad det är jag ska anväda som sökord. Heter den något särskilt eller är jag bara blind?

Vidare vad jag menade med saker man inte ska pilla med undrar jag lite vad för grundläggande regler som gäller när man pillar med batteri och tank oh liknande?

nu slog blixten ned och jag måste koppla ned. hann inte skriva klart

Årsmodellen på din hoj står i regbeviset. Ett annat tips att se vad för årsmodell du har är att kolla här och jämföra.. http://www.bikepics.com/yamaha/dt125r/

Jag tror att dt125r kom -88 och fick då bland annat bromsskiva bak och starkare motor. Årsmodellerna innan (typ -83-87) har jag för mig hette dt125lc, antar att lc står för vätskekyld. Tidigare var dt125 luftkyld och saknar därför kylare. Den har istället kylflänsar på cylindern.
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top