nybörjare på motorcyklar

200sxracer

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2004
Hoj
ingen än så länge
hej. jag hade tänkt köpa en innan nästa sommar men vet inte så mkt om motorcyklar.
jag hade tänkt mig en honda cbr 600, suzuki gsx600r eller yamaha fzr 600.
är dessa några bra förstahojar.
vilka av dessa har snabbast acc o toppfart? *kul att veta bara*
hur gör man med strypning och dylikt. hur är bäst att strypa dem (lättast att ta bort :tungan )
tack för svar

Last edited:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Välkommen,

Just dessa frågor finns det en ofantligt massa trådar om.

Just om strypningen och om att välja första hojfinns en sticky.Bägge dessa ligger högst upp dvs en tråd över din.

Lycka till :)

Last edited:

ducce uno

Uno
Gick med
7 Sep 2003
Hoj
748BIP, F650, Java 500 (speedway)
200sxracer skrev:
hej. jag hade tänkt köpa en innan nästa sommar men vet inte så mkt om motorcyklar.
vilka av dessa har snabbast acc o toppfart?
hur gör man med strypning och dylikt. hur är bäst att strypa dem (lättast att ta bort :tungan )
tack för svar

varför skulle du strypa den??? :confused:

zike

REAL MEN WEAR PINK
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Rätta
200sxracer skrev:
tack för svar

Jag kan börja med att säga att det finns ganska många trådar som tar upp lämpliga nybörjarhojar.

Normalt burkar man strypa hojarna med strypningsbrickor i insuget. Jag undrar dock varför du ska strypa hojen för? Du vet att detta enbart är nödvändigt om du är under 21 år?

EDIT: Jahopp, seg var man som vanligt.

Chaser

Tampere/Suomi
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
CBR600F
Tjena...

Nybörjare själv...
Och det bästa rådet jag kan ge dig är att provkör ett gäng cyklar innan du bestämmer dig...
Det gjorde jag...

Har precis köpt mig en CBR600F -93...
Helt klart nöjd med som första hoj...

SISU

f i n l a n d
Gick med
14 Oct 2004
Hoj
Kawa ZX7R Ninja *såld* | R6an *såld* | Kawasaki KX250 Lapissa
200sxracer skrev:
tack för svar

köp en R6 sådär lagom (eller om du inte vill vara en lagom svensson - varför inte en R1) - stryp den på pappret (e du född 81 finns det för fan ingen anledning att strypa den.. om det inte handlar om ren idioti.. men men smaken e som baken..) - skenförsäkra på farsan - o börja göra egna GR filmer!! om du tröttnar köp en turbo! men börja inte apa med streetfighters..

Last edited:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
SISU skrev:

köp en R6 sådär lagom (eller om du inte vill vara en lagom svensson - varför inte en R1) - stryp den på pappret (e du född 81 finns det för fan ingen anledning att strypa den.. om det inte handlar om ren idioti.. men men smaken e som baken..) - skenförsäkra på farsan - o börja göra egna GR filmer!! om du tröttnar köp en turbo! men börja inte apa med streetfighters..

Arg SISU :7peta

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Att det ska va så svårt.
En GSXR, R, CBR, ZXR (600cc och 1000cc)är inga lämpliga cyklar att strypa. En cykel som man stryper bort 100hk eller mer på kan aldrig gå bra och hur kul är det och stå vid Donken med 25Kw i en räser? Köp en cykel som är ändamåls riktig dvs en med inte så mycket effekt från start och som du kan lära dej hantera, man behöver inte börja med det värsta.

Fast hur häftigt är det att inte åka på en R hoj? Man skäms ju framför Donken och alla garvar åt en. :rolleyes:

Trallhusbjörn

Finnish flash
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
Merida, trampvariant

Vet inte om du e riktigt seriös i ditt inlägg, men eftersom du inte vet så mycket om hojar
så misstänker jag att du inte har så stor erfarenhet av körning heller?
Bry dig inte om toppfart och acc så mycket utan lär dig behärska en mc ordentligt först.[edit]Qwerty hann före[/edit]
Bättre att köpa en hoj som e skön att köra,
än att välja en för "min-är-snabbare-än-din-faktorns" skull.
Sen är ju utseendet en viktig aspekt imho.
Man vill ju inte ha en hoj som man själv tycker ser ut som en tröska.

Last edited:

dim

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
hornet 900, vtr 1000
Jag tycker att gsxr 750 känns stadig och välbalanserad, härlig på landsvög och motorväg.
Lite trist inne i stan men där ska man ändå inte vara.
Bra mellanting mellan literhoj och 600!
:tungan

200sxracer

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2004
Hoj
ingen än så länge
trallhusbjörn:
varför skulle jag inte vara seriös.
jag tycker att dessa motorcyklarna ser bra ut. annars hade jag inte skrivit att jag väljer mellan dessa?!?!?
en stor anledning till att jag ska köpa en motorcykel är ju för att det ska gå fort. jag hade inte tänkt glida runt förbi korvkioskerna hela dagarna precis.

nasholm82

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2004
Hoj
Suzuki DL1000 V-strom
Jag har en FZR600r som är min först hoj. det tycker jag e perfekt. kan inte rekomendera en R1a lr liknade som första. Onödigt att köra ihjäl sig lr linkande bara för att man inte har lärt sig att hantera den först. har testat borders R1a och det är lite för mycket, vist är det kul när det aldrig tar stopp och aldrig slutar axa, men det kan hända som mycket när den blir för axsnabb.
men vill man leva hårt och ö ung så ta det värsta. :brinnerup

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
200sxracer skrev:
trallhusbjörn:
varför skulle jag inte vara seriös.
jag tycker att dessa motorcyklarna ser bra ut. annars hade jag inte skrivit att jag väljer mellan dessa?!?!?
en stor anledning till att jag ska köpa en motorcykel är ju för att det ska gå fort. jag hade inte tänkt glida runt förbi korvkioskerna hela dagarna precis.

Du kanske har missat alla örti miljoner trådar där folk sågas vid fotknölarna. Som nybörjare SKA man inte ha en snabb MC. Det klarar man, tro vad du vill, inte av. Börja med nåt lite bättre, och kanske tråkigare, och LÄR dig köra med den. Vad man än vill som nybakad hojförare så kan man inte hantera en hoj bara för att man fått körkort.

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Ska du välja mellan de tre så köp dig en CBR, den är lite snällare, mindre extrem. Kan nog funka som förstahoj även om det finns bättre.

Remus

Radical Riders
Gick med
26 Jan 2004
Hoj
Hayabusa
Som någon skrev... Killen har verkligen rätt prioriteringar & ställer de rätta frågorna! :rofl

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln