nybörjare på motorcyklar

zlugger44

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2004
Hoj
R1-Såld
Köp en R:1, det är inga problem att köra en sådan hoj. Det gäller bara att köra vettigt. Jag köpte en R: 1 i somras hade inte ens körkort då. Bokade uppkörning privat, kuggade första gången med r: 1an, andra gick som en dans.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
SISU... skenförsäkra på farsan ...[/QUOTE skrev:
Antar att du skojar, annars har vi fått en till här som inte har alla flingor på plats i paketet. Om det skulle vara så illa så kan jag tipsa om att ditt råd är detsamma som att uppmana till försäkringsbedrägeri. Samt påminna om att risken finns att inte få ut ett öre vid klotning.

Till trådstartaren:
Som skrevs ovan så blir en hoj med 75% av effekten bortstrypt ingen hit att köra. Första tipset är därför att satsa på en knarr där du inte behöver strypa bort lika mycket. Kanske inte lika sexigt men förnuftigt. Och billigare både att köpa och äga (glöm inte kolla premien innan du väljer hoj).
Andra tipset är att lära dig köra hoj. Nu pratar jag inte om den utbildning du får på körskolan. Jag pratar om att köra hoj.
Det är nämligen roligare att ha en värstknarr om man kan behärska den någorlunda.
Tredje tipset:
Hitintills har du uppfyllt flretalet av kraven (toppfart och acc har rätt liten betydelse när man är ny på hoj) för att kallas moppefucko (notera nu att jag inte kallar dig det och jag hoppas att ingen annan gör det heller). Mognare inställning till värsthojar kontra svårigheter att hantera dom gör att du slipper riskera det epitetet. Bara menat som ett litet råd i all välmening.

200sxracer

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2004
Hoj
ingen än så länge
alltså jag frågade om acc och toppfart mest för att det skulle vara kul att veta. det är inte den största prioriteten självklart.
men ursäkta mig då.

tack för alla som svarat seriöst iaf. ni är till stor hjälp

Last edited:

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Min första var en 93a FZR600 som var en underbar instegshoj i sporthojsvärlden. När man lärt sig hantera en sådan hyffsat kan man egentligen hoppa på vad som helst efteråt. Jag har provat massa håriga bågar efteråt och har egentligen inte upplevt någon "för mycket" efter FZRen.

Kocken

shit fan va knas!
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
daytona
zlugger44 skrev:
Köp en R:1, det är inga problem att köra en sådan hoj. Det gäller bara att köra vettigt. Jag köpte en R: 1 i somras hade inte ens körkort då. Bokade uppkörning privat, kuggade första gången med r: 1an, andra gick som en dans.

äntligen någon som tycker det är ok med r1 som första hoj :tummenupp

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
200sxracer skrev:
alltså jag frågade om acc och toppfart mest för att det skulle vara kul att veta. det är inte den största prioriteten självklart.
men ursäkta mig då.

tack för alla som svarat seriöst iaf. ni är till stor hjälp
Mitt svar var faktiskt seriöst menat men du kan väl testa att sätta dig in i den här stuationen:
Här kommer en massa moppfuckon och ska ha det värstavärsta hela tiden. En R1:a räcker inte alltid, ibland ska det vara en turbomatad busa för att ens duga till övningskörning. Detta av snorisar som inte ens kan stava acceleration rätt. Detta händer titt som tätt.
"Hur myket tåppar en sån?"
"Vilcken mc axxar värst?"
"Måste ha en snabb hoj. En retta minst asså"
Om vi bortser från att ditt språk var obetydligt bättre (stavningen) så är skillnaden mellan dessa inlägg och ditt exempel faktiskt rätt liten.
Tänk dig in i den situationen och läs sen ditt inlägg igen så förstår du säkert vad det handlar om och varför du inte tas på allvar.
Och som sagt, mitt svar var i alla fall seriöst menat.

Och ni andra, visst har jag väl svarat seriöst och belevat nu? :D

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Robban_C skrev:
"Hur myket tåppar en sån?"
"Vilcken mc axxar värst?"
"Måste ha en snabb hoj. En retta minst asså"
Om vi bortser från att ditt språk var obetydligt bättre (stavningen) så är skillnaden mellan dessa inlägg och ditt exempel faktiskt rätt liten.
Tänk dig in i den situationen och läs sen ditt inlägg igen så förstår du säkert vad det handlar om och varför du inte tas på allvar.
Och som sagt, mitt svar var i alla fall seriöst menat.

Och ni andra, visst har jag väl svarat seriöst och belevat nu? :D

Abselut!!! :tummenupp

Ett annat tips är, läs först svaret, tänk igenom svaret och läs det igen.
Då kan man ofta få in känslan från skribenten. Är detta på rent jävelskap eller är det seriöst menat? Allt för många flyger på tangenterna och drar iväg ett svar och sedan är det, oooooppps...

Själv tycker jag du skall titta på försäkringspremien på den tilltänkta hojen, den kan skrämma skiten ur en 19- åring, jag lovar!
Provkör sedan o ta det lugnt.
Tror Kay och nasholm82 har en point med FZR600:an. Titta på den.

Lycka till!

200sxracer

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2004
Hoj
ingen än så länge
okej. det var inte mednat till dig robban. satt och tänkte att jag skulle skriva det men då hade det blivit konstigt också hehe.

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Hoj
Triumph Daytona 955iT
Mycke ris och mycke ros.
Jag tror det handlar ganska mycket om hur man känner sig själv och hur mycket man vet att man klarar av i trängda, stressade och farliga situationer.

Jag tjackade mig en 130 hästars daytona som första hoj. Det var jävligt läskigt i början och det ända jag egentligen tyckte var kul, var rakorna då man fick gasa på.

Gör man bara så att:
tjacka det DU TYCKER OM!
Håll i styret och titta framåt, inte på brudarna som står längst vägen och ger slängkyssar :tuttar och för fan, gör inget du inte vet att du klarar av...

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
t.otte skrev:
... och för fan, gör inget du inte vet att du klarar av...
Håller helt med.
Men tyvärr är det lätt att man gör nåt man inte klarar av i början (jag gör fortfarande sånt). Och följderna blir oftast värre i 200 än i 100.
Och det är lättare att hamna i en situation man inte reder ut om man har 150 pållar mellan benen än om man har 50 pållar.
Den som tvivlar kan ju alltid kolla olycksstatistiken. Eller premierna (som ju "styrs" av olyckorna).

Som sagt, all välmening. :banana

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
En R6a gör 0-100 på 2,9-3,5 sekunder beroende på förarens storlek och skicklighet (givetvis går det ännu segare om man e riktigt risig). Det är direkt jämförbart med en Koeningsegg. Då kanske du förstår att vrider man på rullen för att komma ikapp bilen framför så händer det saker som man inte alltid är med på som nybörjare. Eller kanske går det lite för fort innan den där kurvan med stolparna i utkanten? Trots att jag kört hoj i 12 år innan jag provade min första sporthoj så höll jag på göra bort mig.

Förövrigt så spelar inte toppfart så stor/någon roll även om man är en duktig chaufför heller, imo!

Robban_C: Imponerande seriösa inlägg faktiskt :tummenupp, det är svårt å hålla sig ;)

zlugger44

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2004
Hoj
R1-Såld
Det måste ju vara bättre att öva och köra upp på den hoj man skall ha.
Jag visste från början att köper jag nått annat än en R:1 kommer jag bara bli besviken, då menar jag inte bara kraften utan det är också en jävla snygg hoj.
Så jag tycker att man skall lyssna på andra, men bilda sig en egen uppfattning om vad man skall köpa. För så jävla lätt är det inte att sälja sin cykel den dagen man är redo för en R:1.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Jag tycker fler skall köpa R1 som första hoj. Jag hade fruktansvärt roligt på bankörningar i somras med 200 kg 80 hästars klump som gick finfint att köra om på utsidan med. Mer sånt!

Allvarligt, köp vad du vill.
Försäkra på dig själv.
Kör med insidan.
Gnäll inte här när du planterar den i ett träd.

Dö inte.

MilleR

Member of Team Manwhore
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Trek 4400Alpha, Nitro Icon59w,
t-rex skrev:

Börjar tänka på 600cc, sen tycks det att njaaa 750 kanske skulle vara nåt.....slutar med inköp av en 1000cc.
Bara för att man har 150hp istället för 115-120(?) betyder inte det att man sitter i en gran det första man gör.....man ska ALLTID köra med insidan!! även om man kör 125cc på en parkeringsplats.
Men lessnar man på 600cc måste man byta......kör in sig på en 1000cc så slipper man....låta kroppen växa i kostymen så att säga......fast jag kanske bara yrar....hmm....antagligen.... :D

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
zlugger44 skrev:
Det måste ju vara bättre att öva och köra upp på den hoj man skall ha.
Jag visste från början att köper jag nått annat än en R:1 kommer jag bara bli besviken, då menar jag inte bara kraften utan det är också en jävla snygg hoj.
Håller inte med. En bra hoj å börja öva på å köra upp på är en hoj som e lagomt mycke å köra med. Jag tycker att man kan börja på en hoj på runt femtio hästkrafter (vilket iofs är ganska mycket) och som man vågar lägga omkull 25ggr innan man tar körkortet.

Min syster la hojjen under övningskörning, och hon är jävligt glad att det var en sunkig gammal 125a å inte R6an. Hade hon dessutom haft högre fart hade det garanterat slutat på sjukan. Ett nybörjarmisstag som alla gör från början, frågan är bara vad man gör bort det på, och var.

MilleR: Du ska se att du blir "less" på effekten på 1000cc också, å då måste du ju ha turbo... Å bigbore...

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
200sxracer skrev:
hej. jag hade tänkt köpa en innan nästa sommar men vet inte så mkt om motorcyklar.
jag hade tänkt mig en honda cbr 600, suzuki gsx600r eller yamaha fzr 600.
är dessa några bra förstahojar.
vilka av dessa har snabbast acc o toppfart? *kul att veta bara*
hur gör man med strypning och dylikt. hur är bäst att strypa dem (lättast att ta bort :tungan )
tack för svar

Om du går in på tidningen bike.se på nätet, och kollar reccenssioner på hojar, så kan man se rätt bra vad gemene man tycker om olika modeller. Annars är även papperstidningen Bike test 2004 så har du 189 beg hojar i test, så kanske du får upp ögonen för någon annan modell, el cylindervolym som du inte tänkte på tidigare.

MilleR

Member of Team Manwhore
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Trek 4400Alpha, Nitro Icon59w,
OlleR skrev:
MilleR: Du ska se att du blir "less" på effekten på 1000cc också, å då måste du ju ha turbo... Å bigbore...

Jag vet....kör numera en ZX-12 med 1427cc och 210hp på slangen.... :banana ....nädå skämtåsido, har fått för mig att det är bättre att växa i än att växa ur....men det är ju jag det.... :)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln