Nybörjare på regndäck

YZF750

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
YZF750R -95
Av väderleksrapporten att döma ser det ut att bli regndäckspremiär i morgon.
Borde givetvis kollat detta tidigare men är det nån som har koll på lämpligt däcktryck i Pirelli Dragon Rain 120/180?
Sen funderar man lite allmänt på temposänkningen, hur mycket långsammare bör man köra?
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Temposänkningen sköter psyket självt, försök att köra mjukt utan häftiga manövrar. Någon med lite mer erfarenhet kan väl tala om hur lång tid det tar att övervinna den psykiska regnspärren, så man vet när det kan börja gå fort med regndäck.....

/HW
 

BrInK

Winner 250sp cup 2006!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
malmö
Hoj
pw50
2.1 fram och 2.3 bak har jag i mina tror det står så i boken med.
sen va det gäller körningen så e det bara att köra mjukt och ha bra flytt i körningen så blir allt bra.
tips: du kan broms nästan lika hårt med hojen rakt upp som på torrt....
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Tillverkaren ska ha rekommendationstabell för däcken. De som jag kör med (Maxxis Goldspeed) har samma rekommenderade tryck som slicksen. Vid enda (ban-)regntillfället hittills i år var det bara 5-10 grader och jag släppte ur 0,2 bar under rek. tryck. Ett _hett_ tips är att köra in däcken när det är torrt, bara så att man ruggar upp hela ytan (kort inkörningssträcka, garanterat :) ). Det gör att man kan gå ut mycket hårdare direkt, än med glashala nya sulor.

Mjuka och lugna spårval är det som gäller och en känslig gashand. Bra regndäck släpper ganska kontrollerat, känns ungefär som vissa bättre sportdäck. Det är imponerande bra grepp och inbromsningarna är nästan lika hårda som med torrdäck, kurvhastigheten kanske 20% lägre (mellan tummen och pekfingret). Det jag märker mest på, att greppet är sämre, är i utgångarna ur kurvor, när man gå på gasen under nerlägg. Det sladdar ut betydligt lättare i feta ställ, än med torrdäck.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top