Nybörjare söker första MC för uppkörning

inatob

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2024
Hoj
Ingen
Hej,

Under en längre tid har jag varit sugen på att ta MC kortet och har nu bestämt mig för att göra det till sommaren. Tanken är att jag ska övningsköra med en granne som redan har MC kortet, däremot behöver jag en motorcykel för att kunna övningsköra.

Jag är inte så kunnig när det gäller modeller och varianter, skulle ni kunna hjälpa mig med att rekommendera motorcyklar som är lätthanterliga? Jag tänker att man får uppgradera/byta ut cykeln om man nu inte är nöjd efter att man blivit godkänd på körprovet.

Tack på förhand!

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Hej,

Under en längre tid har jag varit sugen på att ta MC kortet och har nu bestämt mig för att göra det till sommaren. Tanken är att jag ska övningsköra med en granne som redan har MC kortet, däremot behöver jag en motorcykel för att kunna övningsköra.

Jag är inte så kunnig när det gäller modeller och varianter, skulle ni kunna hjälpa mig med att rekommendera motorcyklar som är lätthanterliga? Jag tänker att man får uppgradera/byta ut cykeln om man nu inte är nöjd efter att man blivit godkänd på körprovet.

Tack på förhand!
MT-07 och motsvarande hos de övriga märkena brukar anses som väldigt lättkörda/manöverbara.
Borde vara hyggligt lätt att bli av med om du skulle vilja ha värre/annan modell då det är en väldigt poppis modell

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Ska du ta A eller A2?
Kolla noga att den du köper verkligen uppfyller kraven för den körkortsklassen, det har ändrats några gånger.
Sen är det som tvåtaktaren skriver, köp en du kan tappa ett par gånger utan att gråta.

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Hej,

Tack på förhand!
Vad har du för budget?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Och när du gör budgeten, räkna in hjälm, ryggskydd, ställ, handskar, stövlar mm också, och räkna även med driftskostnaden för hojen. Det är kul med nyare grejer, men då drar också försäkringen lätt iväg, och som sagt, det gör mindre ont i själen att tappa något som är lite billigare.

Och välkommen till SH och hojvärlden :tummenupp

Boofer

Sporthojsnörd
Gick med
12 Sep 2016
Hoj
S1000R-15
Honda cb600f hornet är suverän för övningskörning. Snäv vändradie som är perfekt för manöverbanan.

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Ktm 690 funkar också kanon plus att slipper byta hoj sen när kortet är taget☝️. Kanske jobbig om du är kort!

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Håller med de två första svaren. Lättkört och poppis. KTM är bara för proffs som tycker livet är för lätt och bekymmersfritt.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Du har fått många bra råd.

Lägg pengarna på bra utrustning (köp gärna beg kvalitet), ny hjälm.

Sedan köper du en beg ER-6 ellr möjligen mt07 om du absolut vill ha något nyare som du kör många mil - inklusive grusväg - på innan uppkörningen.
Vilken hoj du har är oväsentligt, det viktiga är att den uppfyller kraven och du kan sälja den för samma pengar som du gav. Och att den funkar.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
För drygt 10 år sedan var jag väldigt aktiv som handledare. Föredragen hoj bland de jag hjälpte var just er6.

Min åsikt är att det är en väldans snäll hoj att börja med. Men mycket vatten har runnit under broarna sedan dess så det finns nog nyare modeller som är lämpliga nu.

Med reservation för vikt/effekt skulle jag å andra sidan inte rynka på näsan åt KTM690 heller att övningsköra på. (Ja, jag är partisk då just en sån är i min ägo)

GundeSvan

Medlem
Gick med
3 Jul 2023
Hoj
Aprilia RS660
Jag körde privat på en Yamaha FZ-6 och körskolan hade en kawasaki ER-6n.
Båda var bra instegshojar, tyckte kawasakin var lite lättare för lågfart.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka