Nybörjare ska skyddas

Gregger

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Hoj
Jag letar
Tja folket!

Det verkar som om det är rea på ett par affärer i stockholm. Jag svängde förbi en motorcykel butik nära KS i solna och tittade på diverse saker. Men dock har jag aldrig vurpat med en vanlig motorcykel på en vanlig väg utan bara med en cross så jag vet inte riktigt vad man ska titta efter i form av t.ex. slitstyrka och om man skulle "slipas" mot vägbanan.

Det jag skulle vilja veta är:

1. Är det bättre (läs säkrare och bekvämare) med inbyggda skydd i väst/dräkt?

2. Vad är fetast, jacka + byxor eller en one piece (overål eller hur det stavas)?

3. Om jag ska köpa ett par skor som det är hyfsad comfort i (inte så viktigt när man går utan mer när man kör) och som man kan använda som både vanliga körar skor och cross-skor, vad ska jag rikta in mig på då (märke, typ, speciella egenskaper)?

4. Hur ser erat set ut? Posta gärna namn på delarna och säg vad ni tycker så kan man kika lite efter dem om det är något ni rekommenderar.

Tack på förhand!

/Gregger

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det beror på vad du letar efter - skall det touras, är det grustourer a'la GS - eller diehard banåka?

Skinn är alltid bättre, oavsett vad goretexligan vill hävda, tvådelat är praktiskt, raceställ är säkrare (en enhet, kan inte åka isär när man halkar på röven över asfalten)...fika-faktorn är jävligt vek i ett raceställ, men man får lida lite...

Det skall sitta tight, tight så att du nästan inte får på dig stället utan hjälp, skinn töjer sig mycket...

Stövlar handlar du de som sitter bra, det är samma här som med stället - vad skall du köra, hur skall du köra och var?

/J

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Vad skall köpa för hojtyp?? Det kanske styr lite vilken typ av utrustng du skall välja.

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Angående ställ så håller jag mer tidigare inlägg i tråden.
Finns riktigt bra textilställ men också mycket krapp.. Men detsamma gäller även skinnställ. Man kan väll säga att man får vad man betalar för.
Dock ett bra prisvärt märke är Lindstrands prylar vågar jag påstå. Finns säkert andra som har andra åsikter om det...

Händer och fötter. Här tycker jag att man ska titta lite mer på bra grejor med bra skydd.
Skippa mjuka handskar! Handskarna SKA HA hårda skydd samt förstärkta på slitytor.
Skor. De ska också ha skydd och skenor som gör som stoppar upp både för slag och vridningar.

Orsaken till detta är att i fötter och händer finns det massor med små ben.
Dessa ben är inte de lättaste pusslet för kirurger/ortopeder att pussla ihop.

Prisskillnaden är oftast inte speciellt stor om man väljer en något mer avancerad sko/handske.
Tex har halvarsson bra handskar kring för ca 1000 kr
Sidi har bra stövlar för ca 2500.

Ryggskydd rekommenderas starkt. Kör du med textilkläder så finns det saftyvästar, ursäkta svengelskan, som sitter bra och ser till att skydden sitter där de ska.
Väljer du skinnställ så ska du minst ha ett ryggskydd. Viktigt är att dessa skydd känns bekväma att använda.. Annars blir det hängades hemma.
Rekommenderar även bröstplatta för skydd av bröstkort.
Mycket vanligt med bröstkorgsskador i mc olyckor.

Lycka till

Gregger

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Hoj
Jag letar
Tack för råden, börjar klarna lite!

Ezzo - är bra med typ kolfiber på knogarna?

Jag tänkte köpa en sport hoj, typ honda cbr xxx. Men sen tänkte jag köra lite cross (dock inte med sporthojen). Då menar jag inte någon mega bana med hopp över en massa bussar eller körande i gytjepölar. Jag och en polare tänkte åka genom Sverige på hoj sommaren 2010. Då kan det vara bra att det ändå sitter lite skönt. Undrar också om det inte blir jädra varmt på sommaren i skinställ?

Om vi säger såhär 60% vanlig landsvägskörning, 10% bana och 30% offroad på typ ett fält eller grusvägar och skogsstigar.

Btw när är rean som störst? Har den precis börjat eller slutar den nu?

Last edited:

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Du åker på två uppsättningar, cross kör du till att börja med inte i gatstövlar, och du kör inte sporthoj med crosskängor...integralhjälm gäller på gatan, det kör du inte med på crossen...etc.

-GV-

GV "Great Victory"
Gick med
2 Jul 2008
Hoj
KTM 625 -06 *Såld*
Cross körning med skinnställ skulle ja vilja se;D

ONT, Låter som att du behöver köpa 2 uppsättningar precis som SGM skrev.
En uppsättning Cross skydd & tillbehör. Och en uppsättning för gata. Själv så föredrar jag ett "helställ?" skinn framför textil. Och det skall sitta TIGHT (tål att upprepas!)

Jag kör med Cross stövlar och Cross hjälm, men då kör jag Motard. Men skall du köra sporthoj så får du nog köpa 2 uppsättningar av det med.
Tänk på att lägga till skyddsutrustningen i budgeten med. För det är dyrt, men det är en billig livsförsäkring!

Gregger

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Hoj
Jag letar
SGM, varför måste du alltid göra mig ledsen:tungan

Okay, fuck off road, har redan lite skydd till det.

Tittade lite på Lindstrands och dem verkar ganska hyvens. Hur ligger dem till rent ryktesmässigt? Jag satsar på ett märke/kvalité som ligger någonstans i den övre medelklassen. Men när det gäller första frågan t.ex. är inbyggda skydd bra eller är det mer som en grej du får på köpet?

yeltzin

Medlem
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Suzuki Sv 650 N -00
Man kör alltså inte vanlig stadsåkning i crosstövlar.. men jag kollar på serien "the long way down" där de kör lääänge genom europa och afrika.. de kör rätt mycket sand/grus iofs men ändå, och de har Alpinestars Tech 6..
Går i tankarna på att prova ett par Tech 8/10 och se hur sköna de är... Är de inte lämpliga som vanliga mc-stövlar på landsväg? Känns som de borde ge riktigt bra skydd..

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Man kör alltså inte vanlig stadsåkning i crosstövlar.. men jag kollar på serien "the long way down" där de kör lääänge genom europa och afrika.. de kör rätt mycket sand/grus iofs men ändå, och de har Alpinestars Tech 6..
Går i tankarna på att prova ett par Tech 8/10 och se hur sköna de är... Är de inte lämpliga som vanliga mc-stövlar på landsväg? Känns som de borde ge riktigt bra skydd..

Sporthoj (eller gatcykel) kör man inte i crosskängor...grusbåge, bumse-tourer (den övergödda tyska pjäsen i Long...) fungerar det perfekt till.

yeltzin

Medlem
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Suzuki Sv 650 N -00
Så jag ska alltså mer sikta på Alpinestars "Supertech Touring" istället?.. som är mer inriktade på bekvämlighet.. Men jag tar mitt körkort och räknar med en omkullkörning förr eller senare och då vill jag ha bra skydd..

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Varför ska motard förare som åker gata ha crosskläder? Det handlar väll ändå om var man åker inte på vilken hoj man åker.

yeltzin

Medlem
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Suzuki Sv 650 N -00
Kanske ska behålla mina biltema-stövlar istället... de är i skinn och är en allroundstövel.. kanske inte samma skydd men..

GubbMisilen

När jag slutar med hoj tänker jag åka...
Gick med
8 Sep 2008
Hoj
...fort-farande...2000, Aprilia RSV Mille R
Köp så bra utrustning som du har råd med - det kommer du att uppskatta när hojen inte gjorde som du ville... det är mer värt än fränaste bromshantaget och växelväljaren (dom behöver ändå köpas nya efter en vurpa) :gnissla

Själv åker jag med mycket bra utrustning och det kändes väldigt bra när man flög genom luften efter en highsider. Klarade mig utan brutna ben, trots det gjorde det ont i veckor...

Spyke helställ m hårda skydd "överallt".
Knox rygg- och bröst skydd.
TCX bästa stövlar Competizione RS.
AGV - GP hjälm, sitter bra på mig.
Alpinestars Handskar "med allt".

Lycka till !!!

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Stövlar:
Vet inte om du ska köra cross/enduro, annars behöver du inte crossstövlar. De är enormt mkt starkare/hårdare/tjockare för att man ovillkorligen slår i stenar och saker när man kör, varv efter varv efter varv...
För gat/ban/asfaltsåka ska de skydda vid en vurpa, bara. Förstärkta på känsliga punkter, men rörliga är receptet. Jag kör Sidi Vertigo Corsa, Alpinestars har massa bra också, och är mer prisvärda (men passar inte mina fossar :gråta).

Handskar:
Som Ezzo säger. Förstärkta slitytor, förtroendeingivande hantverk och bra passform.

Skinn (race-edish):
När det är nytt ska det va så tight att du behöver 3 polare för att komma i det, på riktigt. Det töjer sig ganska mkt och blir snabbt för stort om det är "lagom" när du köper det. Det ska va ett helvete första veckorna. Fasta skydd för knän, armbågar och axlar ett krav. Förstärkt rygg och röv ett plus, även sidan av låren glider man tydligen gärna på.
Jag rekommenderar gärna Lindstrands STR.. De har börjat komma med mer gatvänliga ställ nu också. Riktigt prisvärt, även Berik etc är värda att titta på. Dainese och A-stars kostar mkt för märket.

Allväder:
Skydd ska helst sitta direkt på kroppen eftersom de flyttar sig vid en vurpa om stället inte är riktigt tight (se ovan), något allvädersställ sällan är. Jag fuskade och kör med inbyggda skydd. Men kör heller aldrig riktigt aktivt utan skinnet. Ryggskydd ska dock ALLTID sitta direkt på kroppen. Även här rekommenderar jag Lindstrands, koimmer inte ihåg vad min modell heter nu.. men man får känna sig fram till det som passar din kropp.

Hjälm:
Material är viktigt. Komposithjälmar är dyrare men betydligt bättre på att absorbera stötar. Dock känsliga för det och är "förbrukade" om tappas i marken. Det allra viktigaste är att du hittar en modell som sitter perfekt på ditt huvud. Även hjälm ska sitta lite "för" tight i början, men inte så att det gör ont. Oftast klämmer de i pannan, så känn efter där. Ett hårt (blodstoppande första gången) tryck i början ger en säker hjälm även efter 100 timmars svettande.
Rekommenderar Shoei då de är riktigt bra, och mindre överprisade än de något bättre konkurrenterna Arai mf. XR1000 är perfekt för mig, men passade inte alls sambon, hon kör den billigare Raid II som satt mkt bättre på hennes lilla huvud.

Ryggskydd:
Lagom långt så att det räcker, men inte stöter dig i nacken. Spänns fast så passform är inte så avgörande. Prova med stället på så att det inte är för tjockt om du kör på ex. Halvarsson. Har ett sånt och får inte plats riktigt under skinnet. Daniese Wave är vanligast bland forummedlemmarna vågar jag gissa, och är riktigt bra. Har ett sånt också och ska köpa ett till eftersom jag slåss med tjejen om det nu.

Fattaru?

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Du bad oss även skriva vad vi själva kör med.

I våras körde jag på billiga allväderskläder, totalt kostade den utrustningen 5k inkl hjälm och det kändes ganska bra med en så pass liten investering när jag ändå betalade körkort och hoj samtidigt.
Jag rasade snart därpå och gled ca 5m på asfalt och kan säga att de ställen jag hade mot marken var helt bortnötta på textilmaterialet, visst, skydden var på plats så jag klarade mig undan med ett stukat lillfinger och inga skrapmärken men det hade varit trevligare om det inte hade nött bort tyget bara kläderna trodde sig se asfalt. Dessa var Cordurakläder.

Efter den kraschen så investerade jag i Arai Chaser hjälm, den sitter kanon på mitt huvud vilket är a och o för en hjälm.
Jag köpte även ett Alpinestars Charger raceställ, alltså ett helställ. Det satt så mycket bättre i passformen än de tvådelade jag provade. Sen vad jag sett så har raceställen mer ventilationsmaterial än de tvådelade och därmed borde vara lite bekvämare när du kör på sommaren... dock inte när du sitter och fikar, men det är inte vad jag gör så mycket när jag kör.
Hade tidigare ett par billiga handskar med hårda knogskydd men har nu investerat i ett par Alpinestar GPhandskar och det är en enorm skillnad i känslan och tillförliten i dessa handskar, man känner sig nästan dum som körde på de billigare tidigare med tanke på hur oskyddade händerna känns med de. (Billiga = 200:- medans dessa alpinestar kostade 2000:)

Så personligen kan jag verkligen rekommendera ett helställ om du inte är en Rosenhillskille som gärna sitter och fikar hela sommaren samt att så småningom komplettera med ett allvädersställ som du kan ha de där lite kallare vår och höstdagarna.

Vad gäller ryggskydd så har det mesta redan skrivits men det kan nog inte poängteras tillräckligt, det skall sitta på och det skall sitta bra. Jag kör med ett Knox, det hittar du på t.ex. MC-boden.

Nästa tips är att Lelles rea börjar på lördag, ligger i uppsala och har redan med ordinarie pris ett ganska bra pris...
Nästa är att kolla fc-moto.de, många här som beställt därifrån vet jag... inkl mig själv.
Fick mitt A-Starställ samt araihjälm för mindre pengar än vad bara a-starstället kostade här i Sverige.
Men det är oerhört viktigt med storlekar så det kan vara bra att åka runt och prova vad det är du vill ha.

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Så jag ska alltså mer sikta på Alpinestars "Supertech Touring" istället?.. som är mer inriktade på bekvämlighet.. Men jag tar mitt körkort och räknar med en omkullkörning förr eller senare och då vill jag ha bra skydd..

Jag kommer köra motard till nästa säsong och kommer skaffa mig ett par A-stars s-mx 5. Sport-stövel som är lite mer touring-inriktad.. ska funka att gå runt lite i också vad jag hört pga lite bredare sula och så..

Hittade den här killen på youtube som visar upp och berättar lite om många olika populära mc-kläder, http://www.youtube.com/user/Sportbiketrackgear

kan vara bra att kolla upp lite saker som känns intressanta innan man åker in till affären där allt känns som en djungel bland alla saker

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
vad ni skrämmer upp folk

http://www.aftonbladet.se/bil/mc/article5302318.ab
http://sharp.direct.gov.uk/

Och sen så var ju lids ryggskydd även det bäst i test för något år sen

Ang hel vs delat ställ så helställ alla dagar speciellt när det börjar bli lite kylig då det kan blåsa upp massa kall vind upp längst med ryggen.

Man kan fortfarande hitta Lindstarnd Sepang för väldigt billig peng lite här o var, bäst i test 2008.

Tänk även på att ett par arbetshandskar i läder skulle klara att bli godkända som MC handskar så syna skitet ordentligt . Bara för det har hårda skydd o coola kolfiberdetaljer betyder de inte att det är bra handskar.

Samma gäller stövlarna mesta som säljs de flesta touringstövlar under 2000-2500 (med detta menar jag inte att om man automatiskt köper en dyrare så är man säker, men av vad jag har sett så är det över den prisklassen som gäller) skulle inte klara sig så bra under en krach. Stövlar är väll den del av utrustningen jag skulle kunna hålla med om att man får det man betalar för.

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Stövlar är väll den del av utrustningen jag skulle kunna hålla med om att man får det man betalar för.

Sorry men jag tycker det är så skoj när folk skriver att LIDL o Biltema har saker som är godkända men i samma andetag säger att på en viss produkt så får man vad man betalar för... är det okunskap eller för mycket kunskap eller bara dumt? För varför skulle pengarna göra skillnad på stövlar om det inte gör det vad gäller hjälm, handskar, ställ osv osv osv?

• Gilla
Reaktioner: R2
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...