Nybörjare ska skyddas

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Sorry men jag tycker det är så skoj när folk skriver att LIDL o Biltema har saker som är godkända men i samma andetag säger att på en viss produkt så får man vad man betalar för... är det okunskap eller för mycket kunskap eller bara dumt? För varför skulle pengarna göra skillnad på stövlar om det inte gör det vad gäller hjälm, handskar, ställ osv osv osv?

Notera att jag skrev att _JAG_ anser det iom att jag inte hittat några under de prisklasserna som är lika bra.

hjälmar tex finns de ju de som skyddar lika bra för 2000 som för 4000 samma sak med handskar osv men just stövlar har jag inte sett som man kan säga så om

Testar man som man vill går det att bevisa vad som helst!

javisst men om ett obundet företag utan ekonomiskt intresse gör säg test på arai modell a och arai gör också test på arai modell a så liter jag mer på obundet företag utan vinstintresse än på arai om du förstå vad jag menar.

Last edited:

WippaN^

Rossi, here I come!
Gick med
28 Jul 2007
Hoj
CBR650R -21

Tokigt!

Kommentar från aftonbladet:

"RUFF RYDER, 14 år, 12 jun kl. 13:28
de e vell olika till varge hjälm själv har ja en agv hjälm nys köpt den men om man tapar hjälmen ska man vell olla i hjälmen om de e nån..."

OnT:
Kosta på dig riktiga skyddskläder, det kommer du att vara tacksam för när/om du en dag ligger där och har synat asfalten. :tummenupp

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Tokigt!

de e vell olika till varge hjälm själv har ja en agv hjälm nys köpt den men om man tapar hjälmen ska man vell olla i hjälmen om de e nån..."

OnT:
Kosta på dig riktiga skyddskläder, det kommer du att vara tacksam för när/om du en dag ligger där och har synat asfalten. :tummenupp

Länken är från AB som alla vet är en jävla sossetidning men testen gjordes av plus och alla vet att Plus is the shit!

Gregger

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Hoj
Jag letar
Länken är från AB som alla vet är en jävla sossetidning men testen gjordes av plus och alla vet att Plus is the shit!

Sverker har aldrig någonsin haft fel. Han kommer definitivt inte börja än. Verkar som lidl kanske får ett besök:tuttar
Jag hade tänkt lägga 10k. Räcker det tro för någon som kör <200 ? (vet inte om det blev rätt där, har inte använt hjärnan på ett tag, menar under 200 alltså:gnissla)

Btw, står mellan dessa:

http://www.mc-boden.se/lager/index....ategory_id=18&option=com_virtuemart&Itemid=76

http://www.mc-boden.se/lager/index....ategory_id=18&option=com_virtuemart&Itemid=76

http://www.mc-boden.se/lager/index....ategory_id=19&option=com_virtuemart&Itemid=76

Skyddar den billigaste något överhuvudtaget eller är den bara lite fräsig? Jag tycker challanger verkar godkänd plus mega fräsig. Men ni är experterna.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA

Finns rätt mycket jag anser att Plus gör fel... bara för att man går på som en terrier och inte låter folk tala till punkt betyder inte att det är rätt för det.

Sen säger inte plus att en hjälm för 2k är lika bra som en för 4k... de säger att en hjälm för 400:- är lika bra eller bättre än en hjälm för 3k.

Till TS: Åk till handlare, flera stycken, och prova en massa och känn. Viktigast av allt är att grejerna sitter på plats ordentligt. Gör de inte det så spelar det ingen roll hur bra skydd det är i grejerna.
Sen när du står där med en säljare bredvid dig, lyssna på vad de pratar om... snackar de färger och skit så vet de förmodligen lika lite som du om grejerna, men om de pratar om varför en modell är bättre och nämner skyddsförmåga och passform så kan det vara bra att lyssna på vad de säger.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Ursäkta!? "Alla vet.."

Jag HATAR Sverker, han är fan en skam för svensk journalistik. Maken till vinklade reportage, värdelösa förundersökningar och bristande argumentation finns inte i modern tid.

Ett kalasexempel. För en tid sedan var if i blåsväder för att det vägrades betalas ut pengar för ett bilförsäkringärende. Sverker kör på som en terrier och hela sverige hatar if (i ett par veckor, sen är folk svenska och glömmer allt de lärt sig).

I verkligheten tog sverker privatpersonens parti till 100%, gjorde allt han kunde för att köra över if:s representant för att skapa bra tv och hade egentligen ingen aning om VARFÖR if vägrat betala ut pengar. TV-sändingen avslutades med (tack vare medias makt) stora förluster för if.

Några månader senare frias IF helt, och minns jag rätt döms personen tom för försäkringsbedrägeri för just detta fall!

Detsamma gäller hjälminslaget. Hade han velat jämföra mot en "värstinghjälm" så hade den hetat Shoei XR1000, Arai chaser eller nåt.. Inte Nolan xxx. De enda som påstår att Nolans hjälmar är bättre än andra än, Nolan!

HarryH

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Hoj
nishiki pro sld
Tokigt!

OnT:
:näsblod

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Finns rätt mycket jag anser att Plus gör fel... bara för att man går på som en terrier och inte låter folk tala till punkt betyder inte att det är rätt för det.

Sen säger inte plus att en hjälm för 2k är lika bra som en för 4k... de säger att en hjälm för 400:- är lika bra eller bättre än en hjälm för 3k.

Till TS: Åk till handlare, flera stycken, och prova en massa och känn. Viktigast av allt är att grejerna sitter på plats ordentligt. Gör de inte det så spelar det ingen roll hur bra skydd det är i grejerna.
Sen när du står där med en säljare bredvid dig, lyssna på vad de pratar om... snackar de färger och skit så vet de förmodligen lika lite som du om grejerna, men om de pratar om varför en modell är bättre och nämner skyddsförmåga och passform så kan det vara bra att lyssna på vad de säger.

Bike eller mottard som gjorde testerna på ryggskydd sa att ett riggskydd från lidl för 300kr var bättre än ryggskydd från 1000kr.

jag håller med dig om att man ska prova allt och att det ska sitta som det ska men jag håller inte med om att man ska ta de dyraste automatisk bara

Ursäkta!? "Alla vet.."

Jag HATAR Sverker, han är fan en skam för svensk journalistik. Maken till vinklade reportage, värdelösa förundersökningar och bristande argumentation finns inte i modern tid.

Ett kalasexempel. För en tid sedan var if i blåsväder för att det vägrades betalas ut pengar för ett bilförsäkringärende. Sverker kör på som en terrier och hela sverige hatar if (i ett par veckor, sen är folk svenska och glömmer allt de lärt sig).

I verkligheten tog sverker privatpersonens parti till 100%, gjorde allt han kunde för att köra över if:s representant för att skapa bra tv och hade egentligen ingen aning om VARFÖR if vägrat betala ut pengar. TV-sändingen avslutades med (tack vare medias makt) stora förluster för if.

Några månader senare frias IF helt, och minns jag rätt döms personen tom för försäkringsbedrägeri för just detta fall!

Detsamma gäller hjälminslaget. Hade han velat jämföra mot en "värstinghjälm" så hade den hetat Shoei XR1000, Arai chaser eller nåt.. Inte Nolan xxx. De enda som påstår att Nolans hjälmar är bättre än andra än, Nolan!

Bättre o testa mot en vanligare hjälm än en som en minoritet använder?
Du kan ju lägga pengar på BMWs värsting som ligger runt 13k och du kommer troligtvis få de bästa som går att köpa för pengar men hur många har råd med den?

Last edited:

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Köp ett 2-delat skinnställ med knäpuckar, funkar till banåkning o till vardags. När du ska köra cross så använder du byxorna o en safetyväst med tröja över eller vindjacka. Dom kläderna kan du även ha när du kör gata o tycker att det är för varmt med skinnstället.

1 st 2-delat skinnställ
1 st ryggskydd
1 st safetyväst
1 st intergralhjälm
1 st billig crosshjälm

Sen stövlar är svårt, jag kunde köra min gixxer i crosstövlar men det är ganska klumpigt.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Bike eller mottard som gjorde testerna på ryggskydd sa att ett riggskydd från lidl för 300kr var bättre än ryggskydd från 1000kr.

jag håller med dig om att man ska prova allt och att det ska sitta som det ska men jag håller inte med om att man ska ta de dyraste automatisk bara

Du kan ju lägga pengar på BMWs värsting som ligger runt 13k och du kommer troligtvis få de bästa som går att köpa för pengar men hur många har råd med den?

Vem har snackat om att välja det dyraste?

Sen visade väl Bike/Motorrads test att det från LIDL var ett bra skydd, inte att det automatiskt är bättre än alla för >1000:-? Gäller att skilja på det.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Det är som att mäta fart i fordon/pris.. En Scania kan du köpa för 2 millar, den är inte snabb 0-100 för det!

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Det är som att mäta fart i fordon/pris.. En Scania kan du köpa för 2 millar, den är inte snabb 0-100 för det!

Hänger inte med här på vad du menar, men jag menar BMWs värsting hjälm

bmwhelmet.jpg

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
hjälm

det finns många hjälmar som skyddar bra, men de måste sitta rätt med, passar inte inredningen ditt huvud, så kommer du få en jävla massa vindbrus mm mm, de e skitstörigt !

tänk på att se om solbrillor och/eller vanliga glasögon får plats om du är i behov av det (jag kör med spegelvisir + solbrillor på sommaren)

samt hur mkt "glapp" du har i nacken/under öronen. det är där det brukar komma vindbrus, egentligen skall du provköra hjälmen, för att testa.

Ang ställ så har jag delbart skinnställ, samt en extra allväderjacka om jag kan koppla ihop med byxorna när det blir lite kallare osv.

tänk på att tjöpa stövlar med skydd mot kross/böjning i sidled med.
någon form av gore-tex eller liknande material är inte fel, så att det andas lite...

Allt skall vara ganska tajt från början, även handskar.
ett par med ventilation är skitgött på sommaren, men blir snorkalla när det blir höst...
kolla alla sömmar, hade ett par som inte höll 50 mil innan de gick upp i sömmen. på mer än 1 ställe.

Tror att delat ställ är bäst för dig till att börja med !

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Ibland fascinerar du mig..

1. En bild på deras hjälm säger ingenting om hjälmen. Men visst, den ser jeteheftig ut.

2. Arai Chaser och Shoei XR1000 är inga minoritetshjälmar. Jag satt i somras vid ett bord under ett fikastopp och konstaterade att dessa 2 hjälmar satt på 15 av 22 huvuden av oss som var med.

Om dina kompisar kör med Lidl, Biltema och Nolans budgetmodeller får stå för dig, i min värld är de inte värdiga att skydda min familjs lycka!

• Gilla
Reaktioner: R2

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Passformen är ofta viktigare än att vara märkesbög.
chaser och xr1000 är tystare och immfriare än lidl's. Lättare att byta visir. Men inte säkrare om passformen är sämre.

Lidl's ryggskydd är väldigt bra mot penetrering och ta upp stötar. Men både på mig och frugan sitter det lite sisådär. Väldigt stelt och i vårt tycke konstig passform. Vi kör nu bägge med köldpadd/bältdjur konstruktion på våra skydd.

De följer ryggen och är oftast mer åtsmitande. Känns bra att man kan lita på att det sitter rätt. Fast om jag får en rak direkt träff mitt på skyddet och om man med stor vetskap vet att lidl skyddet sitter rakt så skulle jag inte bli förvånad om det skyddar bättre... Det är väl lite så som de jämförde testen om jag förstod saken rätt... ? Penetreringstest och stötupptagning. Inte hur bra det sitter.

1. En bild på deras hjälm säger ingenting om hjälmen. Men visst, den ser jeteheftig ut.

2. Arai Chaser och Shoei XR1000 är inga minoritetshjälmar. Jag satt i somras vid ett bord under ett fikastopp och konstaterade att dessa 2 hjälmar satt på 15 av 22 huvuden av oss som var med.

Om dina kompisar kör med Lidl, Biltema och Nolans budgetmodeller får stå för dig, i min värld är de inte värdiga att skydda min familjs lycka!

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600

1. Förstod inte om du refererade till bilar men din latbilsparallel där tänkte vara visad i vad jag menade.

2. men i säg en hond GW eller FJR förares värld så är nolan troligen vanligare än Shoei XR1000 och jag misstänker att customer o turing kollektivet är större än Rhoj kollektivet? Därav testar de en hjälm som är vanligare.

3. det jag försöker säg är att det är värt att kolla runt du vart du får mer för pengarna än o stirra sig blind på priser och tro att du får det bästa bara för du pungar ut 6-7k på en hjälm ect ect. Men om du känner så, så är du en ÅF våta dröm.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
1. Förstod inte om du refererade till bilar men din latbilsparallel där tänkte vara visad i vad jag menade.

2. men i säg en hond GW eller FJR förares värld så är nolan troligen vanligare än Shoei XR1000 och jag misstänker att customer o turing kollektivet är större än Rhoj kollektivet? Därav testar de en hjälm som är vanligare.

3. det jag försöker säg är att det är värt att kolla runt du vart du får mer för pengarna än o stirra sig blind på priser och tro att du får det bästa bara för du pungar ut 6-7k på en hjälm ect ect. Men om du känner så, så är du en ÅF våta dröm.

1. Va? Kan du översätta det där till svenska är du snäll.

2. Att folk väljer att betala för komfort och intercomsystem har inget med säkerhet att göra, och heller ingenting jag tänker kommentera.

3. Precis.. och eftersom mupp-Sverker jämför en billig hjälm vars enda fokus är att vara säker, med en påkostad hjälm vars folkus är att locka 50-åringar som vill ha intercom hellre än fria däck så haltar det REJÄLT.

XR1000 är ingen "påkostad" komforthjälm, den är betydligt brusigare än den billigare Raid II ex., men är mer riktad på race och säkerhet än komfort. Det finns andra alternativ från andra tillverkare med samma fokus, men att jämföra med gubb-Nolan vars marknad utgörs av folk som skiter i säkerhet så länge hjälmen är tyst, varm, har intercom, serverar kaffe, varnar för vilt, tankar åt en och sjunger ballader om vägen blir för rak... Det är bara fel!

Gregger

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Hoj
Jag letar
Catfight någon?

Jag tackar er för alla tips men håll det rent. Men en sak ni borde om Sverker är att förut så var det en kille som kritiserade honom. Sverker gick till motangrepp och den killen pratade aldrig igen. En annan gång AVBRÖT en kille Sverker när han pratade. Sverker slängde då ner killen i soptunnan. När man senare kom för att lyfta ur honom så var tunnan tom...

Skämt å sido.

Robban W - Jag ska nog köpa lindstrands jacka och koppla samman med http://www.mc-boden.se/lager/index....ategory_id=21&option=com_virtuemart&Itemid=76
Men dem har dock inga knäpuckar. Kan man köpa knäpuckar separat och sätta dit?

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Hoj
Ingen för tillfället, jävla bajs :(
Catfight någon?

Jag tackar er för alla tips men håll det rent. Men en sak ni borde om Sverker är att förut så var det en kille som kritiserade honom. Sverker gick till motangrepp och den killen pratade aldrig igen. En annan gång AVBRÖT en kille Sverker när han pratade. Sverker slängde då ner killen i soptunnan. När man senare kom för att lyfta ur honom så var tunnan tom...

Skämt å sido.

Robban W - Jag ska nog köpa lindstrands jacka och koppla samman med http://www.mc-boden.se/lager/index....ategory_id=21&option=com_virtuemart&Itemid=76
Men dem har dock inga knäpuckar. Kan man köpa knäpuckar separat och sätta dit?

På de byxorna kan du inte sätta dit puckar. Knäpuckar sätts fast med kardborreband, har inte byxorna en yta som är tillför puckar kan du inte sätta dit några, och dessa byxor har det inte.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...