Nybörjare ska ut på långfärd 'down under'. Hjälp?

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Ort
Åkersberga
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
Hej!

Jag heter Oskar, är 23 år och har nyligen tagit A2-kort för att förverkliga min dröm om att åka ner till Australien och köra längs östkusten, och därefter eventuellt hela vägen runt ön om det finns tid och resurser.

Mitt "problem" är att jag har inte har kört i mer än ett par månader och skulle vilja ha lite feedback på vilken typ av hoj jag borde införskaffa.

Först och främst har jag en teori som gör gällande att eftersom Australien inte har samma restriktioner för körkort så borde jag kunna köra en hoj med mer effekt där nere än jag lagligen kan göra här hemma i Sverige. Jag siktar helst på något mellan 400cc och 1000cc

Kraven jag har på motorcykel är följande;
1. Bör vara bekväm på långresor, så bekväm sittställning som möjligt
2. Behöver ha goda packmöjligheter eftersom jag räknar med att vara borta i ett år och kommer ha mycket packning med mig.
3. Gärna någorlunda driftssäker (vet ej om detta går att ställa som krav, men det vore ju skönt)


Hojar jag kört tidigare är en äldre standard-Yamaha på 500cc, samt en BMF Funduro 650GS -12

Efter att ha suttit några timmar på BMWn blev jag ganska sugen på äventyrshoj, men dessa verkar överlag vara ganska ovanliga och likaså dyra om man vill ha en någorlunda fräsch variant som inte är en skruttig kawasaki med grusdäck. Rena crosshojar går fetbort.

Budgeten: Jag räknar med att lägga max $4500 (27000kr) på en hoj och därefter ytterligare ett par tusenlappar på byxor, jacka och hjälm.

Finns det någon som gjort motsvarande resa och som kan rekommendera en särskild modell, eller har några varningens ord att säga mig?

Ytterst tacksam för all hjälp!
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Nä då, jag är inte alls avundsjuk. Inte alls!

Då jag antar att du räknar med att köra en hel del grusväg där down under så skulle jag för dom pengarna titta efter en super tenere eller africa twin. Billiga och robusta 90-talare som utprovats av horder med äventyrare och de flesta har varit mycket nöjda med sina maskiner.
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
1: Ställ fråga på några Australiska hojforum, då får du tips om en hoj som går att serva/fixa delar till där.
2: Australien är generellt sett ganska platt, välj en lätt hoj, du behöver inte en massa hästar eller kubik att hantera, fastna med osv. 400-600 cc räcker bra.
3: Ta inte med dig så in i h-e mycket packning, det behövs i princip inte mer packning för ett år än 2 veckor. Reservdelar och däck får du skaffa på plats, det är inte Sibirien du skall resa i.
4: Någon vanlig japshoj, med måttligt effektuttag, 1 eller 2 cylindrig utan en massa kåpor eller sånt som går sönder när du lägger den.
5: Sätt på motorbågar och mjuka väskor, det brukar göra att det klarar sig bättre vid marksyning i låg fart. (undvik marksyning i hög fart)
6: Montera en sjyst GPS, dj-ligt bekvämt att slippa vika kartor hela tiden.

Lycka till :)
 
Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Först och främst, tips får du nog bäst om du frågar på www.advrider.com
Där finns inga solskensbikers.

För det andra, kolla upp med säkerhet vad som gäller för regler därnere. Både angående vad du får köra, vad utlänningar har rätt att köra, ska du köpa hojen där behöver du reda ut hur det står till med försäkringar för en utlänning.
Eftersom du ska stanna där så länge behöver du förmodligen fixa visum och dylikt också.

Eftersom australien är skapligt glesbefolkat skulle jag iaf valt en äldre hoj med så lite elektronik som möjligt. Och självklart måste du lära känna hojen utan och innan för att slippa bli stående för minsta småfel. För småfel kommer det bli. Du bör kunna laga däck, täta läckor och göra mindre reparationer vid vägkanten. En liten snabb sökning visar att det är dryft 2000 mil runt ön. Alltså behöver du dessutom göra servicar mitt i resan. Flera gånger förmodligen.

Beroende på vilka vägar du kör är det ju lite olika hojar som passar. Tänker du dig enbart asfalt i lite högre fart eller ge dig ut på grusvägar i outbacken? Ska du bo i tält och sköta dig helt själv eller planera rutten så du alltid kan ta in på vandrarhem eller rent av couchsurfa? 400cc känns väldigt lite om du ska ha så mycket packning med dig att du klarar vara självförsörjande iaf någon vecka.

Jag skulle råda dig till att kolla upp först vilka platser du vill besöka, vilka vägar du ska ta och hur du ska lösa allt praktiskt. Därefter välja hojen som fungerar för dessa förutsättningar. Bara asfalt i högre hastigheter = kåphoj med gatdäck. Outback= äventyrshoj med motorskydd och bågar, skyddad lampa, ordentliga däck och fälgar.

Vad gäller egen utrustning så räkna med betydligt mer än några tusen för allt. Australien är en enorm kontinent vilket medför att där det i ena änden kan vara varmt som fan på dagen är det i andra änden nära nollan på nätterna. Tropiskt regn i en vecka eller torrt som snus i en månad. Vattentätt men ändå ventilerat ställ och underställ både för kalla kvällar och varma svettiga dagar är nog ett måste. Ordentliga skor också som pallar misshandel och jag personligen hade haft med mig mer än 1 par handskar.
 

Axel W

Våga va posör
Gick med
31 Aug 2006
Ort
Halmstad
Hoj
Mv Agusta F4 1000RR 2012 Ducati 848 2009
Australien har en begränsning på max 250cc första året med mc kort. Om det även gäller fär icke medborgare vågar jag inte svara på. Mer info om det borde du kunna få av motormännen. Dit måste du även vända dig för att få ett så kallat internationellt körkort , som du måste ha för att få köra i Australien över huvudtaget.
 

roffe.l

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2012
Ort
STÄUDD
Hoj
XR650L-94- BMW R 1200 GS 05, Kawasaki Ninja Zx-636r
BMW GS 800 eller GS 1000 enkla hojar utan vatten kylning och det finns antagligen inte en plats på jorden som dem inte varit på, och lätta att serva aldrig fel med låg tyngdpunkt när man ska resa upp en tippad hoj.
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Du får inte köra med ett svenskt körkort i Australien. KAK utfärdar det internationella körkortet som du behöver dom kan garanterar också svara på vilka andra regler som gäller där.

Sen så kan det vara bra att tänka på att dom har inte samma standard på avståndet mellan mackarna sominte Europa. Håller du dig på östkusten så är det rätt lugnt men inåt landet kan det vara över 40 mil mellan stationerna.

En annan sak som är bra att veta är att fartkamerorna plåtar hojar också och vissa poliser är rätt lessa på turistande ungdomar som skiter i reglerna.

Sen kan jag avsluta med att jag körde där nere i ett år på mitt svenska kort utan att bli stoppad en ända gång.

Fråga på om det är något annat. Bodde i Sydney förut och har varit på dom flesta ställena på östkusten.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Nöj dej med ostkusten, från typ Tasmanien i syd till Cairns i norr. Jag vet inte exakt men resten av kusten och inlandet också, är obebott. Ta West Austrailia t ex. 1/3 av Australiens yta. Där bor det 1,4 miljoner invånare varav 1,2 miljoner bor i Perth. Trevlig stad men utanför den finns det bara bush-öken. Skall du till Ayers Rock så kolla upp innan med resesällskap, logi vatten mm så du inte blir stående mitt ute i bushen. Bara något jag hört. I övrigt kan jag bara säga; ÅK
 

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Ort
Åkersberga
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
Tack för alla tips!

Saker jag läst som jag har svar på;
1. 250cc första året (LAMS) - gäller ej för icke medborgare, utan är deras motsvarighet till övningskörning
2. svenskt körkort får man inte köra på - ska införskaffa en översatt variant hos motormännen
3. visum och försäkring (för mig) är införskaffat.

Min tänkta rutt är tänkt att gå uteslutande längs med kusten på asfalterade vägar, så därför känns det onödigt att köpa en äventyrshoj, då de är svårare att få tag på och (gissningsvis) inte lika kul i de höga farter jag eventuellt kommer köra i på motorvägarna. Tänker mig att införskaffa en BMW funduro när jag kommit hem och köra lite tripper till Norge och ner genom Europa.

Hojar jag kikat på än så länge är följande;
Äventyrshojar;
Triumph Tiger
BMW 650 (dakar)
Yamaha Tenere
(africa twin vore najs, men den modellen har aldrig sålts i australien :gråta )

Vanliga hojar;
BMW r850r
Triumph Sprint

Jag tar gärna emot förslag på touring-modeller!

Gällande utrustning så tar jag med mig schyssta boots och handskar ner, sen införskaffar jag någon form av ventilerat ställ och en bra hjälm på plats. Planen är att försöka undvika att köra i skitväder för att kunna hålla ner kostnaderna på regnställ, och så vidare.

En fördel med Australien är att det är fler (per capita) som åker motorcykel och därmed billigare att såväl serva som att byta delar på hojarna.

Om någon känner att de har tid/lust så finns Australiens motsvarighet till blocket här
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Ett regnställ kommer nog vara den absolut minsta kostnaden av samtliga på denna resan :p
Är garanterat värt det för drar det in ett oväder och man blir dyngsur är det inte så skoj att köra vidare.
 

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Ort
Åkersberga
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
Ja, ett regnställ är nog ett litet bekymmer, det är mest problemet med att finansiera och kånka med sig två ställ för olika temperaturer jag vill undvika.

Är det någon som har kört där nere som har lite feedback på lämpliga ställ så vore det kanon.

Jag tänker mig ett par kevlarjeans och en jacka med bra ventilation. Kanske rentav en skyddsjacka och sen dra över en "riktig" jacka vid behov - då har man ju skydden klara och gott om ventilation? :)
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Ja, ett regnställ är nog ett litet bekymmer, det är mest problemet med att finansiera och kånka med sig två ställ för olika temperaturer jag vill undvika.

Är det någon som har kört där nere som har lite feedback på lämpliga ställ så vore det kanon.

Jag tänker mig ett par kevlarjeans och en jacka med bra ventilation. Kanske rentav en skyddsjacka och sen dra över en "riktig" jacka vid behov - då har man ju skydden klara och gott om ventilation? :)

Jag hade inte valt kevlarjeans för en så lång och påkostad resa. Jag hade valt ett riktigt ställ både jacka och byxor. Nu vet jag inte vad du har för budget riktigt men om jag utgår från min egen resa genom europa förra sommaren är nog inte 500 om dagen så jättelångt ifrån. Så att då köpa kevlarjeans för 1500 istället för riktiga brallor för 2500 är rätt dumsnålt. Ventilation är nog nästan bättre i riktigt brallor med hål avsedda för ventilation än kevlarjeans. De är rätt täta faktiskt. Speciellt när farten är låg så vinden inte går igenom jeans+kevlar. Klart bättre då med textilställ med ventilation man kan öppna.
Ska du sedan av hojen och spatsera omkring kan du ha kortbrallor under stället alt. överst i packningen och svida om. Så gjorde jag och min bror i Italien.

Har aldrig varit i australien men kika runt på klimatdata så ser du olika medeltemperaturer i de olika delarna. Beror ju helt på när du tänkt åka också. Jag kan tänka mig att det kan krävas rätt mycket räknande för att få så bra klimat som möjligt hela vägen runt. Man vill knappast hamna i regnsäsongen i norr för att en månad senare komma ner till södra änden när temperaturen knappt går över 5 grader på nätterna. Det är ett stort land som sagt. Från norra spetsen till södra spetsen är ungefär lika långt som från Treriksröset i Sverige till Bengasi i norra afrika. Jag hade inte kört i jeans den sträckan. Inte bara pga skyddet som kan vara sådär i jeans men även att OM du hamnar i en regnskur så är benen dyngsura direkt i kevlarjeans.

http://www.australienresor.se/index.php/australien/om-australien/klimat här finns en tabell som ser bra ut.


Kommer garanterat bli en sjujäkla resa och jag skulle gärna göra något liknande. Men ett så stort land med så olika klimat och så lång väg att köra kräver mycket mycket planering och det är inget man gör på tajt budget. Speciellt inte om målet är att uppleva landet och inte bara ta sig ett varv runt ön.
Men jag kan definitivt rekommendera att när du har slagit fast resplanen och datum börja leta runt på couchsurfing.org.
Där finns mycket folk som gärna ställer upp med gratis boende och att visa runt i sitt närområde. Så får du förhoppningsvis se lite mer än bara Highway 1.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Ja, ett regnställ är nog ett litet bekymmer, det är mest problemet med att finansiera och kånka med sig två ställ för olika temperaturer jag vill undvika.

Är det någon som har kört där nere som har lite feedback på lämpliga ställ så vore det kanon.

Jag tänker mig ett par kevlarjeans och en jacka med bra ventilation. Kanske rentav en skyddsjacka och sen dra över en "riktig" jacka vid behov - då har man ju skydden klara och gott om ventilation? :)

Ska du köra med kevlarjeans så kan du lika gärna köra med vanliga jeans, been there done that. Köp riktiga grejer i skyddsväg.
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Du får köra på internationellt körkort i högst tre månader. Vill du köra längre så måste du skaffa Australiensiskt körkort, men det är bara att gå till deras motsvarighet av transportstyrelsen så "översätter" dom ens körkort.
Sen tar det väl en vecka eller så innan man har kortet i hand. Man ska även vara "skriven" i staten som man skaffar körkortet i, så det får du kolla upp.


Edit: akta dig för att köra i tät trafik när det regnar. Dom är helt värdelösa på att köra i annat än solsken där nere.
 
Last edited:

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Internationellt körkort är bs, vem utfärdar det ? Och är det någon som faktiskt har rättighet att utfärda ett körkort i landet ? Vad du får är en översättning av ditt körkort, vilket med ett eu körkort löser sig själv då det finnes info på engelska.

Gällande resandet, här har du någon du kan läsa om, och sen kontakta om du känner för det.
http://advrider.com/forums/showthread.php?t=929097
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
Har gjort resan upp och ner för östkusten för ca 4 år sedan i en campervan och jag är inte alls avis på dig ;)
Tänk bara på att avstånden där nere är absurda, det går inte att förstå när man bara tittar på kartan. Så ta dig tid när du åker runt och välj en hoj som är bekväm på lååååångtouring! internationellt KK är ingen dum idé, fick mitt av motormännen om jag inte minns fel. en av 2-3 poliser som stannade mig ville titta på det och inte bara det svenska. Annars är dom sköna mot turister, inga gestapo-fasoner direkt om man inte gjort bort sig totalt.
Varmt kommer det vara också. jävligt varmt, beroende på var/när du åker. Jag avundas dig inte att sitta i skyddskläder dagarna i ända, det är väl allt :glömdet Gatorna tenderar att bli såphala vid regn också, värt att tänka på.
 

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Ort
Åkersberga
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
Hoj på er!

Tänkte lämna en liten uppdatering och en försenad nyårshälsning efter alla tips och avundsjuka suckar :) Jag har landat i Aus, köpt mig en BMW F650 CS ($4000) med ABS, handtagsvärmare, sadelväskor och hela paketet. Därtill blev det ett ställ från Dririder med löstagbart vattentätt foder och en vit flipface-hjälm av märke Bell. (summa för skydden ca $500)

Går betydligt bättre än väntat att köra med svart ställ i 30 grader, så länge man tar ut fodret - stället andas kanon!

Jag har dokumenterat delar av resan så ni som är sugna på lite MC-videos från fel sida av vägen kan kika in antingen här eller här!
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hej på dig!
Kul tur du har framför dig! 1984-85 jobbade jag mig runt östra halvan av Australien. Mitt fortskaffningsmedel var en Honda 750 -72 och den fick verkligen bekänna färg under några av etapperna i norra Queensland och Nothern Territory; 40+ grader varmt och bedrövliga grusvägar med tjocka lager bulldust ovanpå. Bulldusten låg slät och fin men under den kunde det vara decimeterdjupa hål och emellanåt bottnade fjädringen var hundrade meter trots att man körde långsamt. Hojen modifierades för ändamålet med att allt innandöme i Kerker-megafonen togs ut; polare hävdade med kraft att om hojen väsnades JÄTTEmycket så skulle man inte krocka med så många kängurus! Det funkade, krockade bara med en ko….

Färden genomfördes i jeans, en Army Surplus vapenrock och ett par Bluntstone Elastic Side skinnboots med stålhätta. Packade gjorde jag i en toppbox och en säck som jag surrade tvärs över bakre delen på sadeln.

Så, du verkar VÄL rustad, både hoj och utrustningsmässigt! KÖR!:tummenupp

Annars skulle jag vilja tipsa om att OM du är i Cairns om ett halvår (då det är torrtid i norr) så undersök möjligheten att köra längs telegrafledningen till Cape York. För 30 år sedan var det ett grymt 2000 kilometers äventyr som jag så här 30 år efteråt minns med STOR behållning. Kolla detta!:tummenupp
 
Last edited:

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Fan vad skoj!

parkera hojen och ta bussen om du ska till Nimbin :tummenupp
 

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Ort
Lund/Bjärred/Stockholm
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013
Det där med att kitt kort med översättning från motormännen bara skulle hålla 3 mån är bullshit, men det har du säkert redan koll på. Har inte mer att tillägga egentligen mer än att inte mixtra med ljudnivån, d e hårda med buller, och folk utanför kör höga på gräs som om d inte vore något, alkoholgränsen är som du säkert vet på mer än dubbelt så hög som hemma. kolla siffran på en ölburk, står det 1.2 så är det tex ett riktmärke som säger att du kan drick en sådan enhet var 1.2h och fortfarande hålla dig under gränsen. Ja vägarna e skit (även motorvägarna som inte ens är motorvägar i bland) och det är snorhalt när det regnar men i övrigt är jag bara fetavundsjuk:p Ha så skoj!
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top