Nybörjare som skulle behöva lite tips och råd

gelehjartat

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2014
Hoj
Har ingen än
Hej på er,

Jag har nu kommit på att jag ska skaffa mig en cross och försöka ta mig ut på bana. Har aldrig testat det förut, men är redo att ge det mitt allt. Behöver därmed tips!! Vad ska man titta på för hoj? Vad ska man gå efter när man kollar begagnat? Vart köper man bra kläder? Vilka banor är bäst? Etc etc :) :)

Kom gärna med alla tips ni har då jag helt klart behöver lite hjälp på traven. Tusen tack på förhand och hoppas att vi kanske ses ute på banorna inom kort.

Kram

//Erika

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Hoj
En jättesnabb
Känns som att det kvittar vilken hoj du köper, bara kööp å ut å köör :)

Är du total-noob på hoj/maskiner så köp på seriös firma, men lär dig skruva asap, vad gäller resten, gå in på närmaste butik, prova ut kläder och köp, det är inte svårare än så...

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
:cpparty

All´right. Vad är problemet? Så länge du håller dig i skogen behöver du inte vår hjälp?

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
:cpparty

All´right. Vad är problemet? Så länge du håller dig i skogen behöver du inte vår hjälp?

Alkolås på datorn vore nåt.

Till TS:

Dra iväg till en crossbana o insup atmosfären lite till o börja med, prata med folk där o se o hör vad för hoj som kan tänkas passa dig bäst.
Sen finns de mängder av butiker både på nätet och omkring där du bor som säljer utrustning.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Åk till en crossbana, ta en fika där fråga runt lite .
Folk brukar vara trevliga och informativa om man frågar :tummenupp

Milleducce

Medlem
Gick med
17 Apr 2005
Hoj
Ducati SS1000 DS
Det låter skitskoj, skulle själv vilja prova men det tåget har nog kört för min del .
Sen är det här ju en sajt som handlar om sporthojar så crosskörning är väl lite off topic här.
Men som andra skrivit, åk till en crossbana och prata med folk. De älskar att snacka för crossporten :)

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
ZX9R, Duke
För att komma undan billigare köp beggade kläder/skydd. Hoj så ny som möjligt då de går hårt. 5-6år är hårt liv för en cross om man jämnför med en gatumaskin. Lär dig skruva, serva byta olja m.m.. Räkna med dubbeltid för skötsel för varje kör timme.

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Ang hoj så generellt e 4t mer lättkört än 2t, däremot dyrare å snäppet svårare å serva... Hårda banor tar inte lika mycke på kraften sommjuka banor, iofs kommer du va sopslut oavsett ;)... Skydd får du testa så dom sitter bra, hjälmtips: Airoh stelt... Tidiga kxf å rmz har problem me för klen vattenpump, bör iofs va fixat me eftermarknadsprylar...

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...