Nybörjare

Ullebuse

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2016
Hoj
Saknar
Hej.

Jag bestämde mig på MC mässan i år för att försöka lära mig köra MC. Eftersom att jag är en kvinna på snart 50år och ALDRIG kört moped ens utan endast provsuttit en Honda CB650 på MC mässan så undrar jag om det är en sådan hoj som är att föredra eller en Kawasaki er-6. Jag har endast provsuttit Hondan men flera personer gett råd om Kawasaki ER-6 så ställer jag er med bättre erfarenhet.

Vad är ett rimligt pris på en er 6 F med ABS som gått strax över 4500 mil? Säljs av privatperson?

Mycket tacksam för all hjälp.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Tjenare ullebuse! båda två passar nog fint som första hojar. Kawasakin är väl allmänt rekommenderad då den är oftast billig i inköp, försäkring och drift. (med tanke på att man till o med får ABS bromsar!).

Det bästa du kan göra är att åka till en mc återförsäljare o provsitta lite olika hojar, skriv ner de du gillade i sittställning och de du inte gillade så du får dig en uppfattning om vad du e bekväm med.

Just ER6(oftast N) är en typisk trafikskole hoj, dom är lättkörda och passar många förare.

Priset är jag osäker på faktiskt, men beroende på årsmodell så kanske det blir någonting med en 3X tusen?
Har du kollat på 08an på blocket för 31.5?
http://www.blocket.se/helsingborg/Valvardad_Kawasaki_ER6F_ABS_65015412.htm?ca=15&w=3
Den är säkert helt okej, men lite info som jag tycker är konstigt så som "navkapslar" finns inte på hoj (inte vad jag vet, inte på den iaf) sedan skall den besiktigas i år

Ullebuse

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2016
Hoj
Saknar
Hej.

Nej det var inte igår man hörde ordet navkappsel troligen 80- talet senast och sedan minns man ju dem i från amerikanska filmer med biljakter där de oftast lossnade i kurvorna. Men tack för tipset om hojen. Tror jag ska ta mig en titt på den.

Skulle även vilja fråga om stålomspunna bromsar. Är detta något man ska tänka på redan i början?

Jag ser verkligen framemot att få börja övningsköra och min mans handledartillstånd kommer nog snart. Mitt körkortstillstånd kom igår och nu är jag taggad att få börja med något helt nytt. Har ju mer än 18 år kvar till pensionen så varför inte?

Kan man förresten bli för gammal för att lära sig köra hoj?

sulman

Fullt ös inget tjaffs!
Gick med
28 Jul 2013
Hoj
Blåvit oljekyld +några till
Skulle även vilja fråga om stålomspunna bromsar. Är detta något man ska tänka på redan i början?

Nej det är inget du behöver tänka på.

Bromsar du hårt och mycket blir bromsvätskan varm och expanderar, så även bromsslangarna = obra. Men för att det ska börja hända ska du bromsa hårt och mycket, typ banåkningsmycket.

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Hoj
KTM 1290R 2016
Kul att du ska ta hoj kort:tummenupp skulle köpa en Honda CB650F och försäkra den hos Svedea dom har avtal med Honda och du får mycket bra pris. Det där med bromsarna kan du glömma, Man blir aldrig för gammal att köra hoj, kör så det ryker, lycka till :)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Det skulle väl möjligtvis vara när man inte kan klättra på hojen längre.
Annars så, nej, det kan man inte.

Köp en hoj som faller dig i smaken, det mesta är alldeles utmärkt att köra med. Men om du aldrig kört något tvåhjuligt kan det vara smart att köpa en övningskörningshoj först, så det inte gör ont i själen att tappa den i marken. Det finns helt okej hojar för under 10k som man kan nöta övningskörningen på, och sälja för samma summa och sedan köpa sig en hoj som man faktiskt vill ha. :)

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F

Blir man för senil och virrig för att vistas i trafiken så bör man varken köra bil eller hoj. Om synen blir alltför dålig är man också en fara för sig själv och andra. Om rörligheten och/eller krämpor gör det svårt att överhuvudtaget ta sig upp på motorcykeln så kanske det också är dags att lägga hjälmen på hyllan.

Så länge man är relativt frisk i både kropp och knopp kan man köra. :tummenupp :)

Har ju mer än 18 år kvar till pensionen så varför inte?

Absolut :banana

Både Honda CB650 och Kawasaki ER-6 är bra alternativ att börja med.

Nej det var inte igår man hörde ordet navkappsel troligen 80- talet senast och sedan minns man ju dem i från amerikanska filmer med biljakter där de oftast lossnade i kurvorna.

Navkapslar / Hjulsidor (Biltema)
Från 129 SEK

Finns fortfarande (till bilar). Men det är inte som de navkapslarna i metall på klassiska bilar.
Dagens navkapslar är billig plast för att dölja standardfälgar med något som kanske är mindre fult.
Inget man använder om man har lite snyggare fälgar.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO