Nybörjarfråga - kedjelängd

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Hur farao mäter man kedjelängden?

Jag vet att min kedja har 57 länkar och är 178 cm lång.
Det är en 520 x-ring.

När jag kikar på ex. XLMoto så är deras kortaste kedja 72 länkar!
På Lelles mäter de i rullar istället, och då med början på 114 rullar.

När man mäter antal länkar, räknar man väl antal täckbrickor på utsidan av länken?
Om så, känns det ju verkligen märkligt om kortaste kedjorna hos vissa är 72 länkar lång?

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
En "länk" måste väl vara en länk, dvs antingen en ytter eller inner -länk. Jag kommer behöva korta ner min kedja snart för ett mindre bakdrev, och då kommer jag räkna länkar med referens till tandavståndet på drevet, en länk är ju precis så lång som tandavståndet. Och den sitter i 'dalen' mellan tänder.

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Antal rullar är det gängse sättet att räkna enligt mig i alla fall. Precis som antal kugg på drevet. Om du har 57 länkar blir det 114 rullar men det benämns med länkar i exempelvis Addemotos katalog och de flesta andra, har nog aldrig sett att länkar räknas på så sätt som XL moto gör.
Liknande drivpaket med 520 kedja har exempelvis ZX6r med 112 länkar/rullar, pris för ett sånt hos addemoto som vi och många andra säljer ifrån 1360kr.

De kedjor du sett som har 72 länkar enligt ditt sätt att räkna är nog 415 420 428 med kortare länkplattor som ger fler rullar per meter.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Med ögonmåttet.

- Jag ser med ögonmått att kedjan har rätt längd - 57 länkar - men hur mäter jag den som de står specade hos försäljaren?

Som jag skrev ovan:
När jag kikar på ex. XLMoto så är deras kortaste kedja 72 länkar!
På Lelles mäter de i rullar istället, och då med början på 114 rullar.

57 länkar blir rimligen 114 rullar då, men när man betänker att XLMoto´s kortaste är på 72 länkar, börjar man undra om man mätt rätt..

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Du mäter eller definierar något på fel sätt, typ att du bara räknar varannan rulle eller länk.

En 520-kedja är 15.875 mm mellan varje rulle / länk. Det finns inte en chans att 57 rullar / länkar blir 178 cm. Snarare hälften av det, utan att kontrollräkna…

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Man brukar inte anger en kedja i rullar eller i längd utan i antal länkar.
Räkna antal nitar. Antal nitar=antal länkar när du beställer. Antal länkar är alltid jämnt tal

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Du mäter eller definierar något på fel sätt, typ att du bara räknar varannan rulle eller länk.

En 520-kedja är 15.875 mm mellan varje rulle / länk. Det finns inte en chans att 57 rullar / länkar blir 178 cm. Snarare hälften av det, utan att kontrollräkna…
- Jag har inte sagt att det är 57 rullar. Det är 57 länkar = 114 rullar då om du vill.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Hur räknar ni egentligen länkar/rullar/cm här?
Är nit och länk samma sak, eller är länk två rullar? Språkförbistringen är total.

Kolla bilden:
Kedjan länkar.jpg

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Man brukar inte anger en kedja i rullar eller i längd utan i antal länkar.
Räkna antal nitar. Antal nitar=antal länkar när du beställer. Antal länkar är alltid jämnt tal
Precis
För att de ska gå att sätta ihop kedjan till "oändlig" kedja som det är på hojar så måste antalet länkar vara ett jämt tal.
Dvs till varje "ytterlänk" måste det finnas en "innerlänk".
Om du har tillgång till https://www.gearingcommander.com/
så kan du se att det bara finns kedjor till hojar med ett jämt antal länkar.
Till exempel till Busan är originalkedjan på 114 länkar. Och vill man korta den så blir nästa 112 länkar och vill man förlänga den så blir det 116 eller 118 eller 120 länkar.

Tar man bort EN länk så går det inte sätta ihop kedjan längre utan en Specialare med innerlänk i ena änden och ytterlänk i andra änden men sådana används nog inte till MC-kedjor.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Exempel på Ytterlänk och Innerlänk

Bifogat

• 20220321-Länkar.png
    20220321-Länkar.png
    81.4 KB · Visningar: 33

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
De som säljer kedjor kallar ibland rullar för länkar.

Jag är ingen stjärna på svenska benämningar, men antal länkar = antal rullar = antal nitar, per definition. Det du har ritat på bilden är inte en länk, utan snarare en länkplatta alt. ytterplatta.

Antal länkar är alltid jämnt tal

I normalfallet - ja. Men det finns faktiskt innovativa "halvlänkar" som ser ut som en ytterplatta som övergår i en innerplatta. Används bl.a. i Moto2 där man ibland vill åka udda antal länkar, för att få till den kombination av svingarmslängd och drevning man vill ha.

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
För ett halvsekel sen var det ganska vanligt med halvlänkar. Vad jag vet finns fortfarande halvlänkar till öppna kedjor från ett par tillverkare. Har aldrig sett O-ring eller nitade halvlänkar. Men det kanske finns.

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Jag är ingen stjärna på svenska benämningar, men antal länkar = antal rullar = antal nitar, per definition. Det du har ritat på bilden är inte en länk, utan snarare en länkplatta alt. ytterplatta.

I normalfallet - ja. Men det finns faktiskt innovativa "halvlänkar" som ser ut som en ytterplatta som övergår i en innerplatta. Används bl.a. i Moto2 där man ibland vill åka udda antal länkar, för att få till den kombination av svingarmslängd och drevning man vill ha.
Kan tänka mig :)

Undra vad en sån kedja kostar?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Googla "motorcycle chain half link" eller "offset link" så kommer det upp flera alternativ. De jag har sett i Moto2 har dock maskinbearbetade plattor och ser ut att vara väldigt gedigna och seriöst gjorda. Jag kommer inte ihåg vem som tillverkar dem, mest troligt någon av kedjetillverkarna.

Orsaken till att sådana används i Moto2 är att de halverar det minsta steget de kan justera svingarmslängden, med bibehållen utväxling och någorlunda bibehållen kedjekraftsgeometri. Med en "vanlig" 520 kedja och jämnt antal länkar blir detta steg 16 mm (med lite avrundning). Med en "halvlänk" kan detta steg alltså minskas till 8 mm.

Jag har aldrig sett någon använda sådana på en MotoGP-hoj, men MotoGP-hojarna har helt andra möjligheter att få till exakt den svingarmslängd, utväxling och kedjekraftsgeometri man önskar eftersom man ändrar primärdrevningen mellan motor och växellåda samt utväxlingen hos varje växel i växellådan. Kanske inte mitt i en träning men i alla fall mellan två träningar, utan problem.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Idag köpte jag en ny kedja hos 24MX (XL MOTO). Så nu har jag en massa länkar framför mig här på bordet, närmare bestämt 118 stycken.

IMG_5227.JPG

Nej, jag har inte räknat dom, men det ska vara 118 i påsen, om jag inte tappat några på vägen hem. På förpackningen står det också "118L".

IMG_5226.JPG

Däremot något jag är starkt misstänksam mot är ordet "GOLD", som dom pekar på och visar bild på, som gör att jag bara måste ha den här kedjan, helst kring halsen men nu är den ju till hojen, så ..

IMG_5225.JPG

Denna kedja kostar 475 kr hos 24MX, och är aningens för lång så jag behöver korta ner den 10 länkar.

Så, vad kan gå fel NU ;)

.. jag fick precis en släng handsvett.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Idag köpte jag en ny kedja hos 24MX (XL MOTO). Så nu har jag en massa länkar framför mig här på bordet, närmare bestämt 118 stycken.

View attachment 470188

Nej, jag har inte räknat dom, men det ska vara 118 i påsen, om jag inte tappat några på vägen hem. På förpackningen står det också "118L".

View attachment 470189

Däremot något jag är starkt misstänksam mot är ordet "GOLD", som dom pekar på och visar bild på, som gör att jag bara måste ha den här kedjan, helst kring halsen men nu är den ju till hojen, så ..

View attachment 470190

Denna kedja kostar 475 kr hos 24MX, och är aningens för lång så jag behöver korta ner den 10 länkar.

Så, vad kan gå fel NU ;)

.. jag fick precis en släng handsvett.
Varför inte en o-ringskedja?

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...