Nybörjarfrågor ang bankörning.

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Jag har kört bil på Kinnekulle och tyckte att det var riktigt trevligt så jag kan tänka mig att det är fantastiskt kul på hoj.

Er6'an ser inte helt dum ut. Fz6'orna ligger ju riktigt i pris också. Dock har jag en fabless för tvåcylindriga maskiner så Kawan lockar lite mer.

Annars har jag ju en XJ550 som står i garaget utan att göra ngn större nytta :smasha den kanske skulle duga till att börja med :va
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag har kört bil på Kinnekulle och tyckte att det var riktigt trevligt så jag kan tänka mig att det är fantastiskt kul på hoj.

Er6'an ser inte helt dum ut. Fz6'orna ligger ju riktigt i pris också. Dock har jag en fabless för tvåcylindriga maskiner så Kawan lockar lite mer.

Annars har jag ju en XJ550 som står i garaget utan att göra ngn större nytta :smasha den kanske skulle duga till att börja med :va

Börja med en SMC-kurs på Trajjan. När du gjort det blir det mycket enklare att bestämma vilken väg som är rätt att gå.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag rekommenderar att du köper en hoj som har hyfsade fjädringskomponenter hellre än mycket motor. En 600 r-hoj runt år 2000 är nog ett bra startval,,, Tycker JAG. :D
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag har kört bil på Kinnekulle och tyckte att det var riktigt trevligt så jag kan tänka mig att det är fantastiskt kul på hoj.

Er6'an ser inte helt dum ut. Fz6'orna ligger ju riktigt i pris också. Dock har jag en fabless för tvåcylindriga maskiner så Kawan lockar lite mer.

Annars har jag ju en XJ550 som står i garaget utan att göra ngn större nytta :smasha den kanske skulle duga till att börja med :va

:tummenupp Bra val, och när den inte räcker längre kan du gå vidare.

80-talare har ingen vidare väghållning men det positiva är att när den inte är förlåtande som en modärn så lär du dig att göra rätt! :tummenupp
 

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Fasen vad mycket bra tips jag fått! Får ta och fundera ordentligt på hur jag skall göra.

Har tänkt att ta trajjan på ngn knixkurs med smc. Men ngt mer inspirerat än så vill jag nog inte utsätta den för. Är rädd för att talangen skall ta slut alldeles för fort och att jag skall skicka ut pärlan i salladen!

XJ550'n däremot är jag inte ett dugg rädd om! Den skulle jag kunna kasta ikull, garva lite och åka vidare!

Tål att tänkas på det här!
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Fasen vad mycket bra tips jag fått! Får ta och fundera ordentligt på hur jag skall göra.

Har tänkt att ta trajjan på ngn knixkurs med smc. Men ngt mer inspirerat än så vill jag nog inte utsätta den för. Är rädd för att talangen skall ta slut alldeles för fort och att jag skall skicka ut pärlan i salladen!

XJ550'n däremot är jag inte ett dugg rädd om! Den skulle jag kunna kasta ikull, garva lite och åka vidare!

Tål att tänkas på det här!

Det gör ont att krascha även på billiga hojar.:fakta

En SMC-kurs innebär inga större risker om man väljer att köra med huvudet oavsett storbana eller knix. De som kraschar är nästan alltid de som vill testa gränserna snarare än att nöja sig med förarutveckling.
Man behöver inte talang för att undvika att gå omkull, bara lite lite omdöme.

Sen är det förstås kul att testa gränserna men steg ett är att prova på vad det handlar om.
 

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Haha, ja det har du ju helt rätt i! Jag har, i nuläget, inga som helst aspirationer att bli mästare.

Som du säger är det nog vettigt att bara ta det lugnt och ha roligt till att börja med! Ska anmäla mig till kurser och börja i den änden så får vi se vart det tar vägen!
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
SMC kurserna är väldigt prestigelösa tillställningar.
De flesta är där för att bli bättre förare oavsett nivå. När man lagt prestigen åt sidan så blir det roligt på riktigt ( dessutom lär man sig bättre):banana .
Man får fortfarande gasa ordentligt om man vill :tummenupp
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Som någon skrev tidigare, köp något med vettiga fjädringskomponenter, att gunga ikring på något gammalt vingligt kan få vem som helst att tröttna och ökar risken för vurpa.
Att köpa något billigt och uppgradera blir oftast dyrt. En "kompis" vet hur det är.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Haha, ja det har du ju helt rätt i! Jag har, i nuläget, inga som helst aspirationer att bli mästare.

Som du säger är det nog vettigt att bara ta det lugnt och ha roligt till att börja med! Ska anmäla mig till kurser och börja i den änden så får vi se vart det tar vägen!

Bra där! :tummenupp

Däck. snåla inte på däck!
Vad du än väljer att köra på så ha fräscha, börjar det gå fort sen så byt till lämpliga i tid, var inte dumsnål, gatdäck funkar att börja på men om det börjar gå fortare så är det mycket att vinna på att uppgradera.

Det är inte bara kraschrisken som ökar utan känslan blir så mycket sämre med olämpliga däck att det kan kännas som man inte utvecklas något mer och tror man uppnått sitt potential, fjädring och annat tjafs kommer efter däcken när det inte går att köra fortare med det du har.

Mästarambitionerna......dom infinner sig kanske dag två när du sorterat bort all känsla av nytt och börjat finna dig tillrätta på bana....eller aldrig, beror på vem du är, ingen vet innan man provat. ;)
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
”Överdäcka” inte !
Visst skall man ha bra däck , men viktigast är rätt däck.
Ett par moderna sport-touring däck räcker väldigt långt.
De kan fungera betydligt bättre än ”sportiga” däck som inte kommer upp i temperatur eller tål vatten ...
 

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Det får bli att anmäla till lite kurser till våren!

När det kommer till däck. Jag har diablo rosso III på trajjan idag. Är det ett däck som skulle kunna funka hyfsat på banan också?

//C
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Vilka som funkar de första gångerna, se till att ha fräscha då bara, blir mycket roligare så.

Om det sen börjar gå fortare så byt i tid, blir mycket roligare det med, och säkrare. :)
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top