Nybörjarfrågor

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
Ducati MS 1100S
Håll utkik på blocket. Det säljs många beg skinnställ som är i bra skick.
Jag köpte ett helt ok Alpinestars ställ för 1700:- Se till att du kan prova först bara. Ryggskydd köper man ett som känns bekvämt. Biltemas är billigt och skyddar bra enl. test, men känns obekvämt när man provar. Jag har ett Halvarssons för 1500:- Hjälm köper du ny, finns bra från 1500:- och uppåt.
Stövlar finns också på blocket, du har ju hela vintern på dig att leta.
Du kan lätt få en komplett bra utrustning för 5000:-

http://www.blocket.se/skane?q=skinnst%E4ll&cg=1160&w=1&st=s&c=0&ca=23&is=1&l=0&md=th
http://www.blocket.se/skane?q=st%F6vlar&cg=1160&w=1&st=s&c=1163&ca=23&is=1&l=0&md=th

Last edited:

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Allt är ju relativt också. Jag hade en väldigt stram budget, och har väl klarat mig hyfsat med den.

Allt började med att dottern blev med moppe, när jag körde hem den efter köp så insåg jag att det där var kul! Så jag skaffade mig en egen, och under de två åren jag åkte som mest så åkte jag över 1000 mil på moppen till och från jobbet. Så jag hade en del "gratis" när det gäller åkning.

Så förra året, 48 år gammal, skulle det tas kort. Körde totalt 4 dubbellektioner på körskola (á 1200 kr=4800), riksettan (600 kr), risktvåan på Gillinge (2300 eller liknande), uppkörning med körskolan (1500 kr för lån av hoj) och sedan kostade väl själva uppkörningen hos Trafikverket. Alla dessa körtillfällen lånades både hoj och ställ av körskolan eller på Gillinge, det enda jag hade var ju en Biltemahjälm som jag dock bara använde till moppeåkning. Den enda privata övningskörning jag gjorde var med en granne dagen innan uppkörning med krypkörningen, som var den svåraste delen tycker jag.

I våras i april så köper jag en gammal veteran, en Yamaha XJ400 från -83. Hade jag vetat innan hur sällsynt den är (svårt att hitta delar) så kanske det hade blivit en annan. Men i alla fall, jag fick ge 5500 kr och då fick jag med Jofama-byxor, McPool jacka och handskar. Stövlar är jag och provar lite här och där, hittar inga i lägre prisklassen som passar mina fötter, jag har hög vrist. Men så får jag tag på ett par helt nya på Blocket för 500 kr. Helförsäkring dryga 1000-lappen för helår inkl. extra allt för efterlevande.

Sedan har det blivit en lärosommar i mekande av hoj, för jag har haft mycket att göra med den. Just nu väntar jag på att nya lameller ska komma hem så att jag kan få ordning på kopplingen.

Hittills har det blivit drygt 500 mil på hojen.

Tohey

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Hoj
Ingen
Helt rätt inställning, tyvärr tenderar de billigare alternativen också att skydda lite sämre. Men det är ju bättre att ha hyfsade billiga skydd än inga skydd alls oavsett. :) Generellt sett är sportutrustningen den med bäst skydd, men komforten för allt annat än att sitta på hojen är ingen höjdare. Däremot, väl på hojen tycker jag att skinnstället är skönare än mina andra hojkläder. Det tar bara en massa tid att dra på sig, är helt sanslöst varmt så fort det inte rullar och tar sin lilla stund att hålla fräscht. XD
Jag köpte också rätt billiga och inte helt jättebästiga skydd som första uppsättning. Har bara kvar jackan av dem nu, men de funkade iaf som skydd när jag gjorde en smärre marksyning.

Mjo, det är nog så. det är komforten när jag kör motorcykel som jag mer strävar efter och om dem sedan är lite obekväma efter man går av mc:n får man vänja sig vid antar jag. Ska försöka få ihop ett så bra skydd som möjligt så klart. måste testa lite kläder idag alt. imorgon så att jag kan lägga ett par bud på units.se :)

Håll utkik på blocket. Det säljs många beg skinnställ som är i bra skick.
Jag köpte ett helt ok Alpinestars ställ för 1700:- Se till att du kan prova först bara. Ryggskydd köper man ett som känns bekvämt. Biltemas är billigt och skyddar bra enl. test, men känns obekvämt när man provar. Jag har ett Halvarssons för 1500:- Hjälm köper du ny, finns bra från 1500:- och uppåt.
Stövlar finns också på blocket, du har ju hela vintern på dig att leta.
Du kan lätt få en komplett bra utrustning för 5000:-

http://www.blocket.se/skane?q=skinnst%E4ll&cg=1160&w=1&st=s&c=0&ca=23&is=1&l=0&md=th
http://www.blocket.se/skane?q=st%F6vlar&cg=1160&w=1&st=s&c=1163&ca=23&is=1&l=0&md=th

ah, får hålla ett utkik på blocket då, om något trevligt dyker upp. :)

Allt är ju relativt också. Jag hade en väldigt stram budget, och har väl klarat mig hyfsat med den.

Allt började med att dottern blev med moppe, när jag körde hem den efter köp så insåg jag att det där var kul! Så jag skaffade mig en egen, och under de två åren jag åkte som mest så åkte jag över 1000 mil på moppen till och från jobbet. Så jag hade en del "gratis" när det gäller åkning.

Så förra året, 48 år gammal, skulle det tas kort. Körde totalt 4 dubbellektioner på körskola (á 1200 kr=4800), riksettan (600 kr), risktvåan på Gillinge (2300 eller liknande), uppkörning med körskolan (1500 kr för lån av hoj) och sedan kostade väl själva uppkörningen hos Trafikverket. Alla dessa körtillfällen lånades både hoj och ställ av körskolan eller på Gillinge, det enda jag hade var ju en Biltemahjälm som jag dock bara använde till moppeåkning. Den enda privata övningskörning jag gjorde var med en granne dagen innan uppkörning med krypkörningen, som var den svåraste delen tycker jag.

I våras i april så köper jag en gammal veteran, en Yamaha XJ400 från -83. Hade jag vetat innan hur sällsynt den är (svårt att hitta delar) så kanske det hade blivit en annan. Men i alla fall, jag fick ge 5500 kr och då fick jag med Jofama-byxor, McPool jacka och handskar. Stövlar är jag och provar lite här och där, hittar inga i lägre prisklassen som passar mina fötter, jag har hög vrist. Men så får jag tag på ett par helt nya på Blocket för 500 kr. Helförsäkring dryga 1000-lappen för helår inkl. extra allt för efterlevande.

Sedan har det blivit en lärosommar i mekande av hoj, för jag har haft mycket att göra med den. Just nu väntar jag på att nya lameller ska komma hem så att jag kan få ordning på kopplingen.

Hittills har det blivit drygt 500 mil på hojen.

aha, det var ju inte så blodigt trots allt. Ja, jo jag kan nog tänka mig att det blir svårare att hitta reservdelar till dem äldre motorcyklarna ju mer tiden går. meka med hojen får man nog göra lite då o då ändå, alltid något man vill finputsa :)

Tohey

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Hoj
Ingen
Med begränsad budget så hittar du billiga och bra hjälmar på Biltema i Kristianstad.Har ju visat sig vara bättre i många fall än många gånger dyrare märkeshjälmar i diverse hjälmtester.

Ska ta en titt på biltemas grejer med :) dyrare saker behöver inte nödvändigtvis vara bättre en något som är lite billigare så som biltemas saker. prövade lite grejer på Claesson igår det jag prövade satt perfekt så ja har lite referenser att gå på gällande passformen med när jag åker ner till biltema som då blir i helgen tror jag.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...