Nybörjarhoj som inte är nybörjarhoj eg..

jag kan tipsa om två hojar som är skitkul att börja med...
suzuki sv 650.. mycket lätt körd & billig att försäkra, så länge det svänger så blir man inte så mycket efter.
honda hornet 600.. samma som ovan med honda märke på tanken..

lycka till!!!
 
Min CBR 600 körde jag med 25kw till en början. Det blir inte så mycket drag i en strypt 600spis direkt. Kollade man på dyno-kurvan så var gick motorn lika upp till 6000rpm ungefär, men sen gav den inge mer. Många kan förmodligen intyga att en 600 inte har så mycket skjut på dom varven direkt.
Jag skulle tro att tex. en suzuki sv650 skulle funka bättre, då den har mer vrid på lägre varv.
 
Last edited:
Mavve skrev:
KLart man ska köra. En orimlig premie ska ju inte hindra en. Det e ju tramsigt.

Kostar en trafikförsäkring 23lax och en hel/hel 48lax så tecknar man inte det.
Självrisken ligger ju på 8tusen, iaf för mig och trillar jag i knäcker fotpinnen kan jag inte använda försäkringen ändå.
KAN, kan man ju om man sparkar sönder mer på hojen men då förlorar man ju 1 skadefritt år dessutom.

Hur man än vänder på det får man betala det själv till sist.
Varför försäkra?
Man behöver inte köra som en sinnesrubbad i trafiken heller. Det kan man göra på banan där försäkringen ändå inte gäller.

750RR


många här eller rättare sagt alla glömmer en dimension. Att föräkringsbolagen tar ut hemska pengar kan man konstatera, de tjänar gärna pengar och tar va de kan få. Varför man dock ändå skall köra försäkrat handlar inte om dig själv eller din egen båge. som sagt på två år har du ändå betalt den igen. Försäkringen har man ifall man skulle köra in i någon annan. Ponera att man rammar in i en bmw m5 och skrynklar två dörrar och stolpen emmelan. Detta skulle innebära att du får dels betala din hoj som ju lär vara skrot, sen tillkommer skadorna på bilen, rättegångskostnader och garanterat böter för att du inte haft lagtvungen försäkring,....ni inser att 48 tusen inte blir mkt pengar i slutändan va??

ha det alla
 
Villee skrev:
Hm, tänkte ta A-kortet nu i vår och tänkte då skaffa mig en första hoj..
frågan är åter om 600cc e för mycket som första hoj (strypt till 25kw då)?

Vore ju drömmen att ha en GSXR 600 till sommaren,.. :yoparty finns ju inga snygga och trevliga hojjar under 600, känner inte för någon aprilia 125RS när jag nu ska ta A-kortet och däremellan finns ju bara skoters, motard och halv touring - alla lika fula och tråkiga. :(

När man ändå om något år med stor säkerhet vill ha just den där GSXR 600, varför inte köpa den direkt, när det kostar ungefär lika mycket som alla andra hojjar, dock 'lite' mer lättkörda?

Om ni nu inte hittar något jäkla bra alternativ till 600, är det någon skillnad på hur lättkörda de är så att säga. Vet att GSXR 600 och R6 är nog av det starkaste laget och borde säkert inte ha en sån som första hoj, men vilken skulle ni rekommendera (om det finns någon skillnad) några andra av 600a hojjarna tycker ni vore något att ha som nybörjare?

Dilemma :( :confused: :4skrika :gråta


Om du tar A-kort innebär det att du klarar av att köra en sån hoj. Har du råd och litar på dig själv när det gäller att vara försiktig från början så är det bara att köpa. Själv började jag med en gsxr 1100 och det gick hur bra som helst. :rofl
Du måste känna efter själv, lyssna inte på nån annan :7peta
 
hade en cbr 600f som första hoj, en lättkörd o pålitlig slitvarg, och delar finns till förbannelse för de e så vanliga... de e ba o kppa, den e snäll om man vill, men toppar 245 med medvind vilket e rätt bra för 600cc tycker ja, känner en som kör strypt sån också, och hon klarar de bra fast de e en rätt liten brud.....
Nu väntar sommaren med en fireblade! :yoparty
 
Min första hoj är en Triumph Daytona 675, och jag tycker att 600cc+ är ett utmärkt val att börja på. Lär känna hojen innan du börjar med lite mer våghalsiga grejer så kommer allt att gå fint. :D
 
Hmm... du vill alltså ha en lättkörd hoj med låg effekt och som är bra för nybörjare...

... en HAYABUSA TURBO!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :tummenupp
 
Håller på att ta körkort, var ute idag en å körde.
Målet är att få det till våren, men sitter nu och kikar lite på div mc, har fått en stor vill ha känsla för night rod tycker dom är riktigt läckra. Men har även hört att dom inte är så go vid längre körningar. Så tänkte bara fråga om likande hojar, vad finns det mer?
 
Håller på att ta körkort, var ute idag en å körde.
Målet är att få det till våren, men sitter nu och kikar lite på div mc, har fått en stor vill ha känsla för night rod tycker dom är riktigt läckra. Men har även hört att dom inte är så go vid längre körningar. Så tänkte bara fråga om likande hojar, vad finns det mer?

Jag vågar påstå att kan föraren hantera sin nightrod så är det en potent maskin.

Jag har jagat en kollega,s nightrod på småvägar med motarden o vill nog säga att många sporthojar får se bakljuset på nightroden så fort det blir lite mer öppen väg

På motarden fick han 20meter försprång direkt efter vartenda böj. Nightrod har ett bra drag ut på rakorna o det går bevisligen att svänga o bromsa med dessa låga lok också..

Min YZF1000R tunderace är ju fortfarande trots åldern en av dom snabbare sporthoj/sporttourer fortfarande men i starten o uppåt 150-170 är rodden precis bredvid trots lagre effekt men den har en jäkla massa vrid.

Så gillar man rödljus rejs o dyligt är den svårslagen. Yamaha V-max ar en liknande och ducati diavel 1290 är också något åt det hållet.

Suzuki intruder1800
Yamaha mt01 1700
Kawazaki,s vulcan 2000cc

Dessa kostar nog mindre och är bättre.

Mvh
 
Last edited:
moddlaren: låter som din väns Nightrod går riktigt bra. Kul att höra! Är det gjort något med den? Antar sedvanligt "luft och buller"?

berne: Låter som du är intresserad av s.k "power cruisers". Förutom de som nämns här ovan så finns också t.e.x:

Honda VTX 1300/1800
Kawasaki Mean Streak 1500/1600
Yamaha XV 1700 Warrior
Yamaha XV 1900

Inom HD-familjen finns flera alternativ. (Och finns inte hojen du vill ha så är det bara att modda och bygga). Någon Dyna alternativt Sportster 1200, gärna lite äldre, är en bra grund om man är ute efter acceleration och hyfsade vägegenskaper. Utseende och önskad nivå av komfort ordnar man med tillbehören.
 
Håller på att ta körkort, var ute idag en å körde.
Målet är att få det till våren, men sitter nu och kikar lite på div mc, har fått en stor vill ha känsla för night rod tycker dom är riktigt läckra. Men har även hört att dom inte är så go vid längre körningar. Så tänkte bara fråga om likande hojar, vad finns det mer?

En bekant har kört V-Rod på två eller tre av våra Norgeresor där vi kört 5 dagar mer eller mindre non-stop och han verkar inte haft några problem med det. Givetvis finns det hojar som är bättre lämpade, men det funkar uppenbarligen bra även med den här typen av hoj.
 
moddlaren: låter som din väns Nightrod går riktigt bra. Kul att höra! Är det gjort något med den? Antar sedvanligt "luft och buller"?

berne: Låter som du är intresserad av s.k "power cruisers". Förutom de som nämns här ovan så finns också t.e.x:

Honda VTX 1300/1800
Kawasaki Mean Streak 1500/1600
Yamaha XV 1700 Warrior
Yamaha XV 1900

Inom HD-familjen finns flera alternativ. (Och finns inte hojen du vill ha så är det bara att modda och bygga). Någon Dyna alternativt Sportster 1200, gärna lite äldre, är en bra grund om man är ute efter acceleration och hyfsade vägegenskaper. Utseende och önskad nivå av komfort ordnar man med tillbehören.

ja modda är ju kul, driver eget så mkt färger :P power cruisers var ett bra namn. ska googla lite, vem vet kankse lägger night rodd på hyllan, å hittar något ännu fräckare:D
 
ja modda är ju kul, driver eget så mkt färger :P power cruisers var ett bra namn. ska googla lite, vem vet kankse lägger night rodd på hyllan, å hittar något ännu fräckare:D

Bor du i Stora Levene kan du kanske placera det suddiga fotot av min Power Cruiser under rast på väg till Karlskoga ?
 

Bifogat

  • 190912PowerCruiser.jpg
    190912PowerCruiser.jpg
    66.6 KB · Visningar: 143
Vad är det stora skillnaden mellan en V-Rod och nightrod?

Det jag läst är att längden skiljer dom åt.
Men tänker på tex kåpor, å allt runt om. Om tex köper kåpkitt från usa, om det passar med fästen osv?
 
Vad är det stora skillnaden mellan en V-Rod och nightrod?

Det jag läst är att längden skiljer dom åt.
Men tänker på tex kåpor, å allt runt om. Om tex köper kåpkitt från usa, om det passar med fästen osv?

Det jag läst här
är
att V-Rod har framflyttade kontroller, dvs som jag fattar det du sitter med raka ben fram till växelspak och fotbroms.
att Night-Rod har mittkontroller, dvs du sitter med böjda knän ner till växelspak och fotbroms.

Det givetvis väldigt bekvämt att på polerad asfalt sitta med raka ben men är asfalten inte polerad misstänker jag att man lätt får ont i ryggen. Av stötarna från vägen.
Med fotpinnar/kontroller under sadeln som på Night-Rod kan det bli jobbigt sitta med böjda knän
men det är enkelt ställa sig upp och ta smällarna från dålig väg i benen istället för ryggen.
Och problemet med att sitta med böjda knän som på mina hojar löser jag genom att ställa mig upp och köra eller vifta med fötterna utanför fotpinnarna när trafiken och vägen tillåter lite avslappning.

Så det blir att prova vad du trivs med. Själv blev jag negativ till främre kontroller efter talat med en gentleman i Fisksätra som tagit ut och putsade sin hoj. I väntan på grannen och kompisen. "Det blir kanske 100mil om året. Vi brukar köra till ett fik i Norrtälje några gånger om året och fika för längre håller inte ryggen."

Det blir att prova vad du trivs bäst med själv.

https://en.wikipedia.org/wiki/Harley-Davidson_VRSC
 
Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top