Nybörjarhoj?

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
Köp en hoj du tycker är snygg och skön att åka på, har du väl fått körkort ska du kunna köra vilken som helst om du använder innsidan och låter dig och hojen bli bekanta med varandra innan du brassar på allt som går. Vill du ha twin så köper du det, annars något annat. You decide.

Tycker jag...

Mr.Horsepower

Ny medlem
Gick med
4 May 2007
Hoj
Honda NS125R2H-87 med Jollymoto effektsystem (såld)
Finns det för anledning att börja med en R1 till en tjej som aldrig kört MC förut? Fattar ni inte att det e p.g.a sånna här saker som gör att vägverket inför nya regler,lagar o bestämmelser för att få ner antalet olcykor i trafiken!?Unga sportmotorcykelförare som inte har tillräckligt med erfarenhet för att hantera en sånn maskin.
En R1 e ingen bra nybörjarhoj!Svindyra i försäkring och för kvicka på gasen. Villu ha sporthoj, kör på en Kawasaki-600 vettja:D ,iallafall ingen Kinesisk plastcykel som håller 100 mil, satsa på japanska kvalitétsmaskiner:yoparty

Lycka till! / Mvh Mr.Horsepower

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
De pratade om någon Komet twin??:va

Ja, det kanske han pratade om men han hade fel.

Du ska ha en Ducce Monster! :mattias

Låg för oss med korta ben, rolig att köra och framförallt snyggast av dem alla...
Som av en händelse vet jag en mattsvart sådan som är till salu...

Bifogat

• Bild 306cpd2.jpg
    Bild 306cpd2.jpg
    72.5 KB · Visningar: 78

ceicli

Jag kör så långsamt jag vill!!! *basta*
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
Honda CBX600E-83
Börja med personlig utrustning, sen kan du köpa en hoj du har råd med.
De flesta funkar att börja med, en del tråkigare än andra...
(hade en Honda CB400N själv)

Som sagt tidigare i tråden, du väljer vad du föredrar.
En twin kan vara lika sportig som en R1a beroende på vad man menar med sportig....
En av de härligaste hojar jag hört på senare tid (förutom Ducati Monster) har varit Suzuki SV650! =) Det behöver inte vara stort för att vara läckert!!!

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
Ingen hoj nu
Hej ! Ny tjej här på sporthoj! Jag skulle gärna vilja ha tips på bra nybörjarhoj.
Jag funderar på en Twin, mina kompisar säger att jag skall köpa en sån för de är slöa? Är inte en riktig sporthoj som R1 roligare? Jag måste dock ha den strypt. Har tittat på äldre cbr 900, men de är för breda över rumpan.

Köp min hoj. Kawasaki zx6r -99 super fin med all dokumentation. :tummenupp
Dock ej strypt:tungan
Vill byta till Motard :yoparty

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Hoj
BMW K1200S
Allt under 1000cc blir ju mesigt efter ett par veckor!! Köp stort direkt!:tummenupp

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Hej ! Ny tjej här på sporthoj! Jag skulle gärna vilja ha tips på bra nybörjarhoj.
Jag funderar på en Twin, mina kompisar säger att jag skall köpa en sån för de är slöa? Är inte en riktig sporthoj som R1 roligare? Jag måste dock ha den strypt. Har tittat på äldre cbr 900, men de är för breda över rumpan.

Jag har ju sagt åt dig att skaffa en äldre hoj med rimlig försäkring, köp efter tycke o smak(men köp hellre en bra hoj istället för en som har snygga färger..,:rolleyes: ) hojta till om du behöver mer ingående hjälp, eller skjuts till hoj som är till salu, kontroll och provkörning vid köp, så är det bara att ringa.:tummenupp

Börja med personlig utrustning, sen kan du köpa en hoj du har råd med.
De flesta funkar att börja med, en del tråkigare än andra...
(hade en Honda CB400N själv)

Som sagt tidigare i tråden, du väljer vad du föredrar.
En twin kan vara lika sportig som en R1a beroende på vad man menar med sportig....
En av de härligaste hojar jag hört på senare tid (förutom Ducati Monster) har varit Suzuki SV650! =) Det behöver inte vara stort för att vara läckert!!!

Jo i storlek och kubikfixerde Sverige måste det vara så..den enda gången man hör folk skryta att de har en sådan liten en är när det har en telefon, och enda gången man hör folk skryta över att de är SNABBA, t om snabbare än 4 sekunder är när de kör sporthoj:tungan

Last edited:

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Köp en supermotard på en gång! Roligare hojar får man leta efter. Tror KTM 625 är reggad på under 25kw. Nackdelen är väl kanske att sitthöjden är lite hög. Mycket nöje och billig försäkring :)

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
20 år, första hoj.... R1 ???? :D :D Yeah rigth. Då är det mc'n som kör med dig och inte dig som kör med mc'n..

SV650, CBR600, ZZR600, ZX6, CBR400, VFR400 eller likande ...

ChrisseJ

Övar
Gick med
16 Jun 2007
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
20 år, första hoj.... R1 ???? :D :D Yeah rigth. Då är det mc'n som kör med dig och inte dig som kör med mc'n..

SV650, CBR600, ZZR600, ZX6, CBR400, VFR400 eller likande ...

Jag skulle personligen rekomendera sv650, min lillasyster köpte en sån, sjyst vuxet ljud, men ändå förlåtande karraktär i motorn.

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Köp vad du har råd att försäkra.

Vad ligger din budget på i inköp, o vad kan du betala per månad ?

Som nämnt tidigare, cbr 600 är en bra förstahoj som hänger på det mesta, och som du kan lära dig pressa kurvor på, och dra en repa till italien med. Bra på allt, men inte bäst på något

Jag ska inte ge någon indikation på vad jag föredrar, men om du kollar avataren, och jag säger under 2 papp om året i försäkring, och att det går o köra året om.....

Jaja, det är kanske inte din böjelse, jag har redan varit av med lappen en gång på fortkörning, så vill inte vara med om det igen.

SciFi

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
R6 -99
Hehe vilka sjyssta polare du verkar ha, Dissar allt som inte heter R1
Låter lite som att de grabbarna är i moppeåldern!

Jag tycker inte du ska falla för grupptryck när det gäller båge köp. Jag är själv nybörjare och köpte båge (Yamaha R6) samt tog körkort förra året. Jag vet ifan om jag ens hade köpt en R6:a om jag vore så pass ung som du är, Har haft bilkörkort i snart 10 år innan jag fixade A kortet och vet hur jädra mycket folk klantar sig i trafiken. R6:an är bättre val enligt mig eftersom den har lägre sitthöjd samt smidigare överlag att hantera.

Om du tänkt att köra upp privat är R hojjar dock inget att rekomendera, DE har svängradie som en finlandsfärja och kan vara trixigt på lågfartsdelen!

Obs! Det är absolut inte något fel på twin maskiner, Har själv drägglat över diverse Ducati hojjar:)

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Du skulle trivas väldigt bra på en SV650

Har en tjejkompis som har en sänkt sv650 med acrapovicsystem (med ett ljud som sätter hängbroar i självsvängning) och hon funderar på att sälja sin pärla eftersom hon pluggar på högskolan.

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
Hmm, skulle dina polare rekommendera en laddad revolver till en unge också? För det är fan samma sak som att rekommendera en R1 till en nybörjare:dummer. Samma sak med en Blade. Jag kan lova dig att som nybliven hojare så kommer alla hojar att kännas snabba. Som vissa nämnt, köp en hoj som du har råd att försäkra. Nu vet jag inte vad din budget är men det finns många roliga hojar som är billiga i drift men ändå roliga att köra, tex ER6 som är en perfekt nybörjarhoj. Bra sitthöjd, smal över tanken och upprätt körställning och svinball att köra. Dom 72 kusarna räcker långt kan jag lova. Speciellt om man är nybörjare. SV650 är ett annat trevligt alternativ precis som FZ6-N (78 hk). Det är bara att åka till handlarna och testa sig fram.

lady

Pratglad
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
Gixxern såld :(
Hojar som ska va bra att börja me är Sv650, Honda hornet, Er6n. Ja körde en Sv som första hoj men det va dock en 1000cc men en 650 hade nog lätt räckt. En bra hoj med härligt ljud:tummenupp
Håller på att söka skola nu och om ja kommer in har jag nog inte lust å lägga massa pengar på en sporthoj så då funderar ja på en hornet eller Er6n som är billigare i försäkring oxå:)

Thure

Tjoo tjoo
Gick med
30 Jan 2006
Hoj
Kawasaki zx10r 04
köp en nyare 750 med ett fett RRRRR på. Det är den ultimata hojen om man gillar att köra och inte mesa omkring. :tungan

Vill ha en zx8r om det någonsin kommer komma :yoparty

JohanRocker

Du Är Bara Avundsjuk
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
streetfigheter Vit/Svart
Tack skall du ha för tipsen bobba fett :D
har funderat på dessa men kan man bli nöjd ?
Är det någon mening att köpa lillebror när storebror ger mer pang per krona ?

Hej! köp det som känns rätt! alltid bra o tänka efter! vad du ska ha hojen till! men bättre o ha en hoj som man kan växa med! så man inte tröttnar så fort!! lycka till! be safe! :tummenupp

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0