Nybörjarhoj

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Hehe, jovisst har du en poäng spooked, men vad TS sagt hittills verkar inte två hojar rymmas i budget. Krasst nog är det någon gyllene medelväg som söks. En hoj som kan hyggligt allt han önskar och ber om. TDM900 är nog inte så illa egentligen, men den är ju rätt långt från en sportig känsla som större sporttourers från första halvan av 90-talet. Av egen erfarenhet kan jag säga att om inte frun trivs på sittplatsen är det svårt att sälja in hojköpet..:D

Utan att blanda in TS i nedanstående, så är det många som i sina ögon kör så lite, försiktigt, långsamt, med stora marginaler, vfsh att de inte tycker att de behöver öva, bli bättre, kunna bromsa hårt utan att gå omkull. Och så har vi en andel "onödiga olyckor" varje år som märks i statistiken.

Last edited:

miklagard

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Äger ej ännu
Läser ni inte TS (miklagard) krav?

Hoj med ordentlig kåpa som leder undan luften och stor nog att toura med packning och dam. Det förutsätter ju att damen ska ha en plats man sitter vettigt på 20+ mil i taget - efter att packningen satts dit.. ;)

Ja, trivs inte damen är det ju kört med MC-åkning (åtminstone tillsammans), så komfort och trivsel för henne är en viktig faktor. Har ju inte lust att byta damen ! :) Har heller inte lust att lägga alltför mycket pengar på detta prov om vi gillar MC-åkat. Som vanligt bäst att tänka efter före !

Träning är nog inte något problem då jag är gammal tävlingsförare på fyra hjul. Behöver bara träna upp balans och känsla på två hjul. Det gör man nog bäst genom att gå ett par kurser.

Så en någorlunda kraftfull touringmaskin med bekväm kåpa är nog bäst. Frågan är ju bara vilken hoj man skall välja. Man vill ju inte skruva mer än nödvändigt så en slitstark och driftsäker hoj är vad man vill ha ! Frågan är bara vilken ?

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
Ja, trivs inte damen är det ju kört med MC-åkning (åtminstone tillsammans), så komfort och trivsel för henne är en viktig faktor. Har ju inte lust att byta damen ! :) Har heller inte lust att lägga alltför mycket pengar på detta prov om vi gillar MC-åkat. Som vanligt bäst att tänka efter före !

Träning är nog inte något problem då jag är gammal tävlingsförare på fyra hjul. Behöver bara träna upp balans och känsla på två hjul. Det gör man nog bäst genom att gå ett par kurser.

Så en någorlunda kraftfull touringmaskin med bekväm kåpa är nog bäst. Frågan är ju bara vilken hoj man skall välja. Man vill ju inte skruva mer än nödvändigt så en slitstark och driftsäker hoj är vad man vill ha ! Frågan är bara vilken ?

Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen! Skaffa dig en gammal r1. De allra finaste är 99orn. Damen kommer att sitta riktigt bekvämt och de är billiga. De är mer lika en touringhoj än en sporthoj. De krånglar aldrig och de har bra med klipp i motorn tackvare förgasaren. Det är bevisat att inget går så bra som en rätt inställ förgasarmoppe.

Knegoff

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2008
Hoj
Yamaha Fazer 1000 -02

Hur högt sträcker sig din budget? Om du är beredd att lägga mellan 35-45.000, så kanske en Fazer 1000 årsm. 01-03 skulle passa?

+ Motorn. En beprövad slitstark R1-motor på 143 ystra pållar (något optimerad för mer bottenvrid)

+ Halvnaken = låg försäkringspremie.

+ Komforten

Några egentliga minus har jag inte upptäckt än. Skulle möjligtvis vara lite turbulens från vindrutan, men en vario-screen för en tusing el två fixar problemet.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du vill inte skruva => köp en BMW med kardan eller kuggremdrift till bakhjulet.
Tänk också på att det är viktigt när du sitter på hojen att du når ner med båda fötterna till gatan. Annars blir det inte kul stanna vid rödljus.
Når du ner med fötterna i brant backe? Då är det längre till gatan för spontant sätter man fötterna rakt ner. Inte kortaste vägen vinkelrätt mot backen.
Och hur stark är du?
När du välter, orkar du ställa upp den på hjulen igen?

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Med ett prisintervall blir det lättare att tipsa. Det finns massor med hojar som passar så det är ju plånboken som begränsar.. Om vi börjar med att bena ut vad det som mest får kosta?

Väljer du med omsorg är det inte säkert att värdeminskningen blir stor om du vill byta.

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
En sak värd att poängtera är också summan av följande 2 fakta:

1. Inköpspris är inte detsamma som kostnad. Summan av värdeminskning, servicear, rep. och försäkring är = kostnaden

2. För ett ganska marginellt ökat inköpspris får man väldigt mkt nyare hoj om man backar ett gäng år från början. Och det är extremt stor skillnad på en hoj från 80-talet till en från sent 90-tal eller millenieskiftet.

Är det så att TS bestämmer sig för att det ÄR kul med hoj, så är ju budgeten utökad. Om inte så går det att sälja utan större förlust även på en något modernare hoj än de TS själv föreslår.

-------------------------------------------------------------------------
+

När det väl blir av, se till att gå nån SMC-kurs på storbana, och flera grundkurser & knix. Det ger extremt mkt om du är lite noob (vilket man måste räknas som om man inte hängt med på 25 år).

Och... Lycka till :tummenupp

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Tack för ett väldigt fylligt svar !

Ja, meningen är att åka på semester med damen. Då bör man nog ha en större hoj med ordentligt med ork. Vad tror ni om en Honda CBR 1000F ? Eller en Suzuki GSX 1100 F

Tror inte du behöver bry dig nämvärt om dyr premie:vaDu körde hoj redan för 25 år sen har du skrivit, så vad du än köper så kommer du billigste premierna, går inte att jämföra med vad några "spolingar" här får, är ju själv 40 plus och har löjligt låga försäkringspremier:D

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen! Skaffa dig en gammal r1. De allra finaste är 99orn. Damen kommer att sitta riktigt bekvämt och de är billiga. De är mer lika en touringhoj än en sporthoj. De krånglar aldrig och de har bra med klipp i motorn tackvare förgasaren. Det är bevisat att inget går så bra som en rätt inställ förgasarmoppe.

99:eek:rnna finas:vaEhh..toruinghoj är det inte i närheten av, krånglar aldrig..:vaHar du en 99 du vill bli av med, låter som det :D

Mer klipp i motorn med insprut som krånglar ännu mindre, så det är bättre att isåfall gå på 2002:a, men inte med rådet att det är en touringhoj..

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Milklagard skriver
Ja, trivs inte damen är det ju kört med MC-åkning (åtminstone tillsammans), så komfort och trivsel för henne är en viktig faktor. Har ju inte lust att byta damen ! Har heller inte lust att lägga alltför mycket pengar på detta prov om vi gillar MC-åkat. Som vanligt bäst att tänka efter före !
Kanske en Goldwing. Kan damen åka bekvämare?
http://www.blocket.se/hela_sverige/...da Goldwing&cg=1140&st=s&xc=1143&l=0&sp=1&w=3
den här t.ex.
http://www.blocket.se/dalarna/Honda_Goldwing_35595460.htm?ca=15&w=3

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
jag hade kollat på en gixxer 1000, lagom sportig touringhoj som funkar o posa med (som jag) vill du åka fort så får du skaffa turbo, frågor????

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Läser ni inte TS (miklagard) krav?

Hoj med ordentlig kåpa som leder undan luften och stor nog att toura med packning och dam. Det förutsätter ju att damen ska ha en plats man sitter vettigt på 20+ mil i taget - efter att packningen satts dit.. ;)

Våååga inte tänka på tanken om husvagnen på två hjul? :näsblod
Den där Hondan med namnet som inte får nämnas :brinnerup

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Jag förstår inte de som påstår att R1 är bekväma och sen att kåplösahojar är obekväma. Detmåste ligga en död fisk begravad där.

Jag har haft FJ och de är fina touringhojar, men jag skulle råda dig att ta och titta på XJR istället. Visst är de utan kåpa, men å andra sidan slipper du turbulens också. Allt under 140 km/h kan man köra en hel dag (100 mil typ) utan att det är värre än en kåphoj.
Och tanten sitter mycket bekvämt. Motorn är vridstark så tant och packning är inga problem heller. Jag tycker det är en snygg modell. Försäkringen är billig.
Men jag vet inte om prisläget kring 40.000:- är rätt eller fel för dig.

Jag tycker att XJR duger bra till det mesta. Men jag är ingen expert. JAg har haft min sedan 1999 och har inga planer på att sälja den. Alls.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln