I Kågeröd ligger Ring Knutstorp
I Falkenberg ligger Falkenbergs motorbana
I Anderstorp har du Anderstorp Racew
I Karlskoga ligger Gelleråsen
I Götene ligger Kinnekulle Ring
I Mantorp ligger Mantorp Park
I Linköping ligger Sviestad motorstadion
På Gotland har du Gotland ring
Har säkert missat någon, men finns säkert nån mer erfaren som kan fylla i.
Mittsverigebanan mellan Härnösand och Sundsvall
Se till att ha med dig lite energipåfyllning under dagen, och då inte bara godis med snabba kolhydrater. Det går åt mer energi, och vatten, än man tror, och sjunker blodsockret blir hjärnan ännu tröttare, och då ökar risken för misstag rejält. En lite missad bromspunkt, och så ligger man och simmar på asfalten. För du kommer att vara rejält mör efter en dag på banan!
Lite ombyteskläder, åtminstone en jacka, är inte så dumt att ha med sig, så att man kan få komma ur stället lite och sitta bekvämt så man kan slappna av åtminstone någon gång under dagen.
Ha med lite verktyg så att du kan skruva av tex backspeglarna, dom är dyra att ha sönder, och du får inte använda dom på banan, SMC brukar tejpa dom tex.
Du blir varmare av att köra på bana än på väg, tänk på det om du kör till banan på morgonen och det är lite kylslaget då, ha möjlighet att justera mängden kläder under stället. Ha inte bara det där tjocka gosiga fleeceunderstället som det är så gött att köra med när det är kallt... Blir man för varm blir man också lite ofokuserad och gör mer misstag.
Det kanske låter tråkigt, men om du kör hojen dit, ha en liten plan B på vad som händer om du inte kan köra hem den. Du kanske inte gör något fel, men någon annan kan ju missbedöma något och torpedera dig. Det kan ju vara så enkelt som att kolla bus/tåg-tider osv, du behöver ju inte boka biljetterna
Eller så frågar du instruktören/arrangören om dom vet någon som har bil och ska åt ditt håll, om du nu inte kan köra hojen hem.
Ta det lugnt, ha kul, lyssna på instruktörerna, och ha fokus framåt, så länge du håller rätt spår och inte pallnitar på konstiga ställen så är det dom som ligger bakom som har ansvar att inte köra på dig och köra om vettigt. Ofta har tex SMC omkörningsförbud i lugnare grupper, utom på vissa rakor, snabbare grupper brukar ha fria omkörningar. Det kan ställa vissa krav på nerverna när man tycker att man tar i, och så kommer någon SST600-kille och klipper om dig på innern, mellan dig och curbsen