Nybörjarmotorcykel.

Skrusk

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2020
Hoj
Ingen
Tjenare är sugen på börja köra hoj men har ingen aning om vad jag vill ha är 2m lång och väger 90kg. Är mest intresserad utav att köra i skogen och på isen. Helst en hoj som inte är allt för dyr men alla tips är välkomna. Mvh skrusk

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Spontant skulle jag säga ktm 690/ husqvarna 701. Men jag är en asfaltskille som körde trial för 30 år sen så min input i ärendet är nog sämre än många andra forummedlemmars.

Sen är ju iofs "I skogen" ett begrepp som kan betyda alltifrån packad grusväg till svårforcerat bräske och lera. Beroende på vem du frågar. :)

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag är väl nybörjare på offroad hoj men tycker att en äldre XT660, KLR650, DR650 eller liknande skottsäker stånka med måttlig effekt ett bra första val? Är väl lämpligt hoj att testa om man är intresserad av offroad. Jag har själv en KLR650C och den är lite som en Lynx 49 Ranger Etec 600, inte riktigt bra på nåt men duger ändå till det mesta om man inte ska ut i värsta eländet.

Har funderat på en mindre lättare hoj men nu vet jag inte utan är ganska nöjd, har fått ge upp några gånger då det varit för dålig terräng typ dåliga små stigar då jag helt enkelt inte orkat brottas med hojen. Dock känns det skönt med en lite större hoj att då kunna ligga och marscha mil efter mil efter grusvägarna. Visst hade jag gärna haft mer effekt och mindre vikt men jag vill främst ha en driftsäker hoj som kräver lite service. Att det blev KLR650 för mig var att den fanns nära mig och var billig ;)

Last edited:
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...