Nybörjarproblem

alar

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2006
Ort
Nacka
Hoj
Suzuki TU250X
Hej,
jag är en 63-årig farbror som nyligen köpt mig en Suzuki TU250X (1998 års modell).
Hojen verkar vara i väldigt bra skick (bara 650 mil) men när jag gjorde rent kedjan så upptäckte jag att en av o-ringarna var trasig - plockade alltså bort den trasiga o-ringen. För övrigt verkar kedjan vara helt OK men förmodligen finns det fler o-ringar som håller på att ge upp.
Frågan är:
Kan jag köra med den kedjan fram till typ september? Eller är en kedja med trasiga o-ringar farlig? Kommer förmodligen inte att köra mer än max 200 mil - och eftersom jag inte kört hoj på ca 35 år så kommer jag att ta det mycket mjukt och försiktigt - dvs, ytterst sällan köra fortare än ca 70. Tänkte därefter byta till en kedja med skruvlåsning.

Fråga 2:
Kedjan behöver spännas en liten aning. I manualen står det att muttrarna till bakaxeln ska dras med 65 N-m eller 6,5kg-m. Är detta verkligen viktigt, eller kan man göra som vi gjorde i slutet av femtitalet - drog axelmuttrarna allt vi orkade?
Eller måste jag skaffa mig en momentnyckel?

/Alar
 

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
alar skrev:
2272298 Hej,
jag är en 63-årig farbror som nyligen köpt mig en Suzuki TU250X (1998 års modell).
Hojen verkar vara i väldigt bra skick (bara 650 mil) men när jag gjorde rent kedjan så upptäckte jag att en av o-ringarna var trasig - plockade alltså bort den trasiga o-ringen. För övrigt verkar kedjan vara helt OK men förmodligen finns det fler o-ringar som håller på att ge upp.
Frågan är:
Kan jag köra med den kedjan fram till typ september? Eller är en kedja med trasiga o-ringar farlig? Kommer förmodligen inte att köra mer än max 200 mil - och eftersom jag inte kört hoj på ca 35 år så kommer jag att ta det mycket mjukt och försiktigt - dvs, ytterst sällan köra fortare än ca 70. Tänkte därefter byta till en kedja med skruvlåsning.

Fråga 2:
Kedjan behöver spännas en liten aning. I manualen står det att muttrarna till bakaxeln ska dras med 65 N-m eller 6,5kg-m. Är detta verkligen viktigt, eller kan man göra som vi gjorde i slutet av femtitalet - drog axelmuttrarna allt vi orkade?
Eller måste jag skaffa mig en momentnyckel?

/Alar

Har du för avsikt att bara köra ett par hundra mil, så ser jag inga större problem, för o-ringarna har två uppgifter och det är att hålla smörjmedlet inne och fuktan ute. Se bara till att du smörjer kedjan ordentligt, kanske varje gång du kör, så klarar du dig.

Fråga två. Kan jag säga utifrån egna erfareheter att det som rekomenderas, oftast är i överkant, förmodligen för att det beräknas att hjulet skall sitta fast ungefär 500 mil, har du bara lite skruvsinne så kan du med lätthet dra förhand. Själv blir jag fortfarande efter många många års skruvande lika förvånad, när jag går efter rekomenderat moment. Jag drar alltid för mycket,
om jag går efter den inbyggda momentdragaren i armen :tungan
 

Kenya

..
Gick med
20 Apr 2005
Ort
I ett hus
Hoj
ZX12R
alar skrev:
2272298 Hej,
jag är en 63-årig farbror som nyligen köpt mig en Suzuki TU250X (1998 års modell).
Hojen verkar vara i väldigt bra skick (bara 650 mil) men när jag gjorde rent kedjan så upptäckte jag att en av o-ringarna var trasig - plockade alltså bort den trasiga o-ringen. För övrigt verkar kedjan vara helt OK men förmodligen finns det fler o-ringar som håller på att ge upp.
Frågan är:
Kan jag köra med den kedjan fram till typ september? Eller är en kedja med trasiga o-ringar farlig? Kommer förmodligen inte att köra mer än max 200 mil - och eftersom jag inte kört hoj på ca 35 år så kommer jag att ta det mycket mjukt och försiktigt - dvs, ytterst sällan köra fortare än ca 70. Tänkte därefter byta till en kedja med skruvlåsning.

Fråga 2:
Kedjan behöver spännas en liten aning. I manualen står det att muttrarna till bakaxeln ska dras med 65 N-m eller 6,5kg-m. Är detta verkligen viktigt, eller kan man göra som vi gjorde i slutet av femtitalet - drog axelmuttrarna allt vi orkade?
Eller måste jag skaffa mig en momentnyckel?

/Alar

Jag upptäckte i April att en o-ring hade lossnat. Tänkte väll nått i stil med "skit också" men gjorde inget åt det... Vet inte om det var därför men 1 ½ månad senare går kedjan av mitt i den länken, rakt av! Kedjan slog sönder motorblocket, vattenpumpen och lite annat smått o gott. Räkningen för det blev +17.000:- och ändå hade man tur som klara sig, gick trots allt i 140km/h.
Jag tänker inte chansa någon mer gång i alla fall :3freak
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
1. Håller du koll på kedjan att den fortfarande är mjuk och inte hoppar till så borde den gå att köra vidare med. En O/X/Z-ringskedja är egentligen permanentsmord med o-ringar för att hålla smörjan på plats. Den egentliga smörjningen är bara till för att hålla rost borta samt lite för att hålla o-ringarna i skick.

2 Drar du bakaxelmuttern för hårt är det risk att hjullagren tar stryk. En momentnyckel för ca 250:- kr på Jula/clasohlsson/biltema osv är väl investerade pengar om man inte anser sig kunna dra momenten på känn. Själv har jag en tendens att ta i för mycket så jag använder momentnyckeln inte för att dra tillräckligt utan för att dra bara hårt nog.
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Har du ett dragskaft och en fiskevåg går det med lite pill att göra en egen "momentnyckel" 65nm eller 6.5kg/m är lika som att du lägger 6,5kg längst ute på ett 1m dragskaft och det är inte alls mycket.
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Anders R skrev:
2272604 ... En momentnyckel för ca 250:- kr på Jula/clasohlsson/biltema osv är väl investerade pengar om man inte anser sig kunna dra momenten på känn. ...

Någon som har jämfört biltemas lågbudgetmomentnyckel 10-987 för 49:90
Archive%5CProduct_images%5C10%5CLarge%5C10-987_l.jpg
med en "riktig"?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
kanske ta bort en den där länken o åka till mc-firma o få ett lås ditsatt?
jag drar aldrig moment..
men drar inte allt vad man orkar.
har inte en paja nånting.
 

Xr_Sebbe

Shoo
Gick med
2 Dec 2005
Ort
Hammrö
Hoj
Xr 600
Har haft antal motorcyklar med oringar borta har aldrig hänt nått för mig.
Du ska ju inte dra allt du orkar, men lagom bästa altenativet är ju moment dragare men har man lite skruvsinne så är de lungt.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top