Nybörjelufttryck i däcken

juhap

Ny medlem
Gick med
3 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki gsxr 750
Kan någon svara på vilket lufttryck bak respektive framdäcket ska ha på en Suzuki Gsxr750 -96 :confused:
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
juhap skrev:
Kan någon svara på vilket lufttryck bak respektive framdäcket ska ha på en Suzuki Gsxr750 -96 :confused:

För att få ett korrekt svar skall du ta kontakt med däcktillverkaren. De vet!

Men jag är nog inte helt fel ute om jag säger att du skall ha någontsanns runt 2,5 bar fram och 2,7 bar bak. Är du fullständigt osäker tryck i detta och ring sedan den svenske återförsäljaren av det däckmärke du har på hojen!

Mvh!
// Niklas
 

Gildemeister

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
T-Län
Hoj
GSXR 750 -01, Jardine slipon, KN Filter och Power Commander
juhap skrev:
Kan någon svara på vilket lufttryck bak respektive framdäcket ska ha på en Suzuki Gsxr750 -96 :confused:

Det sitter en klisterlapp på vänstra sidan av svingen med info om däcktryck.
Men enligt serviceboken ska du ha 2.5 kg/cm2 både fram och bak.
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Gildemeister skrev:
Det sitter en klisterlapp på vänstra sidan av svingen med info om däcktryck.
Men enligt serviceboken ska du ha 2.5 kg/cm2 både fram och bak.


Har precis köpt en 1100 och har heller ingen manual. Gäller det samma för gixxer 1100 -91 ? Tankade i 2.5 på måfå bara för att ha något tryck i slangarna, det var 1.4 både fram och bak när jag fick den!!
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Kawwa skrev:
Har precis köpt en 1100 och har heller ingen manual. Gäller det samma för gixxer 1100 -91 ? Tankade i 2.5 på måfå bara för att ha något tryck i slangarna, det var 1.4 både fram och bak när jag fick den!!

Svaret får man efter att ha kört upp en uppsättning däck. Då ser man hur slitbilden ser ut och fyller på / tömmer därefter tills man får en jämn slitbild. Detta är naturligvis ett test som tar lång tid och som blir dyrt i slutenden så vill man ha ung. rätt ringtryck och ett snabbare svar bör ni fråga däckleverantören. Ring upp resp. generalagent de kan svara på frågan bättre än någon annan.

0,2 kg för lite ger ett för snabbt slitage och försämrade kurvegenskaper samt en något mer trögstyrd hoj. Medan 0,2 kg för mycket sliter däcket ännu snabbare samt ger en något sämre värmeutveckling vilket i sin tur försämrar väggreppet.

Nästan inget däck/fälg är 100% täta så någon gång emellanåt måste man checka av ringtrycket för att inte köra med för lite lufttryck. Någon gång var annan vecka är nog lagom om man kör dagligen. Är man på semester och kör långa sträckor kollar man oftare.

// Niklas
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Avarage skrev:
Svaret får man efter att ha kört upp en uppsättning däck. Då ser man hur slitbilden ser ut och fyller på / tömmer därefter tills man får en jämn slitbild. Detta är naturligvis ett test som tar lång tid och som blir dyrt i slutenden så vill man ha ung. rätt ringtryck och ett snabbare svar bör ni fråga däckleverantören. Ring upp resp. generalagent de kan svara på frågan bättre än någon annan.

0,2 kg för lite ger ett för snabbt slitage och försämrade kurvegenskaper samt en något mer trögstyrd hoj. Medan 0,2 kg för mycket sliter däcket ännu snabbare samt ger en något sämre värmeutveckling vilket i sin tur försämrar väggreppet.

Nästan inget däck/fälg är 100% täta så någon gång emellanåt måste man checka av ringtrycket för att inte köra med för lite lufttryck. Någon gång var annan vecka är nog lagom om man kör dagligen. Är man på semester och kör långa sträckor kollar man oftare.

// Niklas


Hmmm. I ownersmanual brukar det stå rekomenderat lufttryck och inte specat beroende på däckstillverkare. Brukar ni inte gå efter det som står i manualen ? Ringer ni däcktillverkarens generalagent och frågar ? Samma däck kan ju sitta på en R1 -05 och en XJ 750 -84, antar att dom inte skall ha samma lufttryck då de har olika köregenskaper.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Kawwa skrev:
Hmmm. I ownersmanual brukar det stå rekomenderat lufttryck och inte specat beroende på däckstillverkare. Brukar ni inte gå efter det som står i manualen ? Ringer ni däcktillverkarens generalagent och frågar ? Samma däck kan ju sitta på en R1 -05 och en XJ 750 -84, antar att dom inte skall ha samma lufttryck då de har olika köregenskaper.

Jag brukar gå på vad tillverkaren av däcket rekommenderar eftersom det är de som har testkört däcken och vet under vilka förutsättningar de bäst fungerar.

När det gäller "finliret" för att försöka få ut så många mil som möjligt / däck får jag förlita mig på min egna nogrannhet när det gäller kontroll av däcktryck och sedan jämföra slitage inför byte till nästa nya däck av samma modell. Å andra sidan brukar jag köra med samma däckmodell rätt så många säsonger och hinner därför med ett antal uppsättningar. Efter några stycken har man oftast klart för sig vad som funkar för sin egna del.

Mvh!
// Niklas
 

andersy

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2006
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Hayabusa 2001
Däckstryck i en Hayabusa

Någon med en hayabusa som kan svara på vad det ska vara för däcktryck fram/bak?
Har varken klisterlapp eller instuktionsbok, till min

Hoppas på svar :banana
 

moddlaren

Guest
Sedan måste man tänka på att rätt luft i däcken påverkar mycket.. Bergsluft är bra om man kör i fjällen med mycket nivåskillnader.

Castrol racing luft på burk är fruktansvärt tidsänkande på bana med rätt tryck då denna luften inte ökar trycket när däcket blir varmt..

Öken luft brukar dom ha i paris dakar däcken då denna innehåller minimalt med vatten o därmed motverkar sjögången man kan få i sanddynerna vid hög marshastighet..

Cross hojar o även endurosar mår absolut bäst med sumpgas i däcken för max fäste..

Mvh
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Det viktiga är inte vilken tryck det är i däcken.
Det viktiga är att man byter till ny och fräsch luft varje vår! :mattias
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top