Nybliven ägare till en KTM 950 Supermoto R -2007

Lars1982

Medlem
Gick med
17 Jun 2012
Hoj
2007, KTM 950 Supermoto R
Förra veckan bytte jag in min gamla honda fmx 650 funmoto och bytte mot en KTM 950 SM plus lite pengar mellan. Riktigt nöjd med köpet. Tog MC kort för två år sen och är redan inne på min fjärde mc men nu känns det som jag äntligen har hittat rätt. :banana

Min första MC var en svart Susuki SV650S -04 (trevlig mc som var riktigt pigg och underhållande)
Min andra MC var en Yamaha Xj6 -07 (den var rolig att köra en stund men lessnade på den efter 2 månader, kändes inte så underhållande. Den var mkt lättkörd och hade en trevlig motor)
Min tredje MC var en Honda FMX 650 -05 (Bytte bakdäck rätt omgående och ett GPR slipon, kanonkul MC på grusväg men trist på asfalt. Perfekt som första MC, samma sak gäller XJ6:an)
Min fjärde och nuvarande MC är KTM'n (Underbar MC, galet stark motor, helt underbar :hihi )

IMG_1798.jpg

Lars1982

Medlem
Gick med
17 Jun 2012
Hoj
Tackar, håller med om att det är en sjukt rolig hojj. Märks knappt att den väger nästan 200 kg. Hinner inte med så många turer eftersom jag har en dotter på nästan 1år. Blir mest till och från jobbet, tänk vad mkt kul man hinner ha på den sträckan.

Ni som har en ktm 950 sm med lc8 motorn. Vad använder ni för motorolja och vart beställer ni era delar. Ex till olja och filterbyte.

Är det några fler här på sporthoj som jobbar som lärare?

Med vänlig hälsning, Lars

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Hoj
Speed Triple -06
Funderar själv på att byta/sälja min 929 till förmån för en 950/990 supermoto. värkar va en sjukt kul hoj. är mest rädd att man inte ska kunna haka på polare som kör sporthoj men det borde ju eg inte vara några problem så länge man inte kryssar motorväg

Lars1982

Medlem
Gick med
17 Jun 2012
Hoj
Den är pigg som attan på krokiga vägar. Blåser rätt mkt om du ska upp i HÖG fart men det går :) gäller bara att hålla i sig. Jag har slipon på min och den andas riktigt fint och mullrar gott, speciellt när du släpper gasen och vxlar ner.

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Funderar själv på att byta/sälja min 929 till förmån för en 950/990 supermoto. värkar va en sjukt kul hoj. är mest rädd att man inte ska kunna haka på polare som kör sporthoj men det borde ju eg inte vara några problem så länge man inte kryssar motorväg

BYT!!!!
Du kommer köra ifrån dina polare. Sen när dom står å torrgasar vid mc donalds, bränner du förbi på slangen ;)

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Hoj
KTM 990SMR 2010
Körde igår med en gixxer 750 och en drevad R1, kan inte säga att jag blev särskilt ifrånkörd ens när det gick rakt fram. 242km/h stog mätaren på som max.:yoparty

Nä inte behöver man va orolig, speciellt inte på kraften som levereras ut ur kurvorna på kurviga vägar.

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Hoj
Speed Triple -06
Körde igår med en gixxer 750 och en drevad R1, kan inte säga att jag blev särskilt ifrånkörd ens när det gick rakt fram. 242km/h stog mätaren på som max.:yoparty

Nä inte behöver man va orolig, speciellt inte på kraften som levereras ut ur kurvorna på kurviga vägar.

Låter kanon! ska försöka ta mig till en handlare och provköra så fort som möjligt. anledningen till att jag vill byta är ju den fantastiska försäkringspremien och att det förmodligen är en riktigt kul hoj förståss.

Lars1982

Medlem
Gick med
17 Jun 2012
Hoj
Håller med föregående talare, byt mc och du kommer ha en grymt rolig hoj. Garanterat att smilbanden kommer att hamna vid hårfästet när du gasar.

Klotgren

Gick med
24 Aug 2009
Hoj
KTM 990SMR 2010
Låter kanon! ska försöka ta mig till en handlare och provköra så fort som möjligt. anledningen till att jag vill byta är ju den fantastiska försäkringspremien och att det förmodligen är en riktigt kul hoj förståss.

En varning bara... En ny SM eller SMR som inte har fått sin första 100-mila service, har fått t.ex. Acra pipor, acramapp och bortaget SAS system går inte att jämföra med en där modifikationerna är gjorda.

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp

Vilken glädjemätare du har då :hihi

Men ni har rätt , kör man gata behövs inte mer kräm 90-130 hk är fullt tillräckligt :yoparty

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX

Men ni har rätt , kör man gata behövs inte mer kräm 90-130 hk är fullt tillräckligt :yoparty

Nej nej inge glädjemätare på KTM! jag låvar de blåser jeteMycke när man tjöt så forrt! :D

Lars; Grattis! Kul att du trivs på hojen :)

Incognito; kika min youtube kanal för lite inspiration ;) (länkad här under)

rasmussen

Guest
Ni som har en ktm 950 sm med lc8 motorn. Vad använder ni för motorolja och vart beställer ni era delar. Ex till olja och filterbyte.

Nu har jag en 990 superduke (LC8) och jag kör på OKQ8 SBK Racing 10/50. Köpte en 20-liters dunk och betalade ca 70kr/litern :tummenupp

Klotgren

Gick med
24 Aug 2009
Hoj
KTM 990SMR 2010

Märkväl att min kommentar inte var en "jagdrarallasnabbahojarförjagharenBMW330idotfrånzatzy", utan det jag ville påskina är att en lagom preppad 990SMR inte går så förbaskat långsamt.

Men vi kan väl klappa¨på jämsides nån gång vet ja, när vi körde sist på Mantorp hade du ju för slö hoj:krama

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Märkväl att min kommentar inte var en "jagdrarallasnabbahojarförjagharenBMW330idotfrånzatzy", utan det jag ville påskina är att en lagom preppad 990SMR inte går så förbaskat långsamt.

Men vi kan väl klappa¨på jämsides nån gång vet ja, när vi körde sist på Mantorp hade du ju för slö hoj:krama

Mja . på Just Mantorp kändes den slö på rakan "95hk" och om jag minns rätt så va den inte såå mkt slöare än din Ktm :tungan
Va väl mer att du hade en högre kurvhastighet och fuskade med däcksvärmare :D

Min Nuvarande Tuono V4 har nästan för mkt effekt .. blir fanemej skitnödig av denna hojen hehe

Last edited:

Klotgren

Gick med
24 Aug 2009
Hoj
KTM 990SMR 2010
Mja . på Just Mantorp kändes den slö på rakan "95hk" och om jag minns rätt så va den inte såå mkt slöare än din Ktm :tungan
Va väl mer att du hade en högre kurvhastighet och fuskade med däcksvärmare :D

Min Nuvarande Tuono V4 har nästan för mkt effekt .. blir fanemej skitnödig av denna hojen hehe

Min går bättre i år än förra året:hihi

Kom till Gelleråsen den 12 juli så gör vi upp:fatta!:pannkyss

Lars1982

Medlem
Gick med
17 Jun 2012
Hoj
Vart beställer ni reservdelar till er ktm? Olja, filter, packningar osv.

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Hoj
BMW S1000RR -15
Min går bättre i år än förra året:hihi

Kom till Gelleråsen den 12 juli så gör vi upp:fatta!:pannkyss

Lugna ner dig nu Klotgren :) Jag har satt på 16t på min hoj, men ska byta olja i den igen för jag tycker kopplingen låter lattjo, sen kan vi köra slangen, fixa nytt pb på bulten och göra upp på Åsen V30 :)

Kram på dig kompis:krama

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...