Nybliven hojförare,Reflektioner

vwmartin

Rookie
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Floda
Hoj
Ingen just nu..
Hoppla!

Tänkte bara skriva av mig om mina första erfarenheter av hojåkandet under den första veckan jag har haft körkort :)
Det brukar vara mkt bakhjul o framhjuls åkande så jag tänkte jag skulle ge er en helt vanlig killes tankar om detta som varken kan köra på bak eller framhjulet....än :gnissla

Är ägare av en Honda Fireblade 900 från 1999 som inhandlades i Januari detta året efter ett kort beslut att kortet skulle tas!
Pengar fixades fram och hittade hojen på Blocket och vipps så satt jag och polaren ( Fraz här på forumet ) i hans byggbuss på väg neråt landet för att hämta hem henne..det blev affär och jag var helt lyrisk. :tuttar

Blev ett par darrande försök till övningskörning och man förstod snabbt vilket kraft man satt på! Hade än idag kunnat köpa en hoj för att bara stå och torrgasa med! vilket ljud! vilken känsla! drömmen var besannad!:yoparty

Bilskolelektioner började tas och körningen blev bättre och bättre tills torsdags förra veckan då den dög tydligen för då satt lappen!:yoparty
Denna känslan mina vänner! som så många av er har känt! första turen själv! Det var ju helt magiskt!:D knappt landat ännu! men men..åter till körningen kanske..

Det är ju ingen ny hoj jag har köpt mig om man jämför med dagens standard men den verkade som en bra hoj att börja med.
Har averkat kanske 40 mil eller liknande på den och har ännu inte kommit till stoppet på gasen! fan den slutar ju aldrig! :D blir förvånad varje gång för guds skull! haha nu som sagt är man nybörjare så ska inte hålla på sådär och köra fort..men ibland på nån påfart är det rätt gött :tummenupp

Trodde aldrig att det skulle vara så kul! rent ut sagt! att bara köra omkring på krokiga vägar! att svänga kunde vara så kul! att flugor kan göra en så irriterad! att imma kan vara ett problem!:D sånna småsaker man aldrig tänkt på innan..tja..kan skriva hur mkt som helst men ska sluta nu =)
Lite korta fakta jag uppmärksammat!

: Man har sällan problem med värme när man är klädd för hojåkande.
: Man känner sig riktigt fräck på sin sporthoj!
: Kraften! Varven! Ljudet! priceless!
: Utvecklingen på sin körförmåga som kommer ske! Ser vi fram emot =)
: Vad utsatt man är!
: 50 km/t är fort! använd skydden!
: Det är assvårt att försöka få tag på varande via mobil när alla är ute och åker.

Det var bara en liten tanke detta...kan nog skriva mer därtill men..för er som orkat läsa..:yoparty
Syns på vägarna!

/Martin ,redan inbiten!
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
synd ni inte hängde med oss i lördags, blev en trevlig tur på 25 mil på lagom breda Jävligt krokiga vägar i blandat tempo, med blandat kommplott på nybörjare å icke nybörjare.. smat glidare fighters å sporthojjar:)
 

die dulci fruere

no guts, no glory.
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Honda NC750XD -14 , CB1000RA-12
grattis till körkortet

:tummenupp skriv gärna mer om dina mc-upplevelser. roligt att läsa hur en rookie upplever det.

ses kanske på vägarna i sommar.

johan
 

davve

I´ll make you famous
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Borås
Hoj
GG EC300
synd ni inte hängde med oss i lördags, blev en trevlig tur på 25 mil på lagom breda Jävligt krokiga vägar i blandat tempo, med blandat kommplott på nybörjare å icke nybörjare.. smat glidare fighters å sporthojjar:)

nästa gång är jag med om jag kan! :)
 

Mr_SoaP

Äntligen säsong!
Gick med
15 Mar 2004
Ort
Ytterby
Hoj
Såld
Grattis det är du som känner salle va? Jag jobbar me han =P vi ska ut o åka idag hadde vi tänkt då får du fan hänga på jag menar det här me träna efter jobbet istället för att åka hoj får du ju lägga av me =P nää nu skall jag ta o fika o puckla på salle det aset :näsblod



// Jocke (Lappjävel)
 
Last edited:

GlobalMike

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2007
Ort
Lund
Hoj
VFR
Haha Skön läsning! Kände väldigt lika när jag började.

Hade mest tänkt ta kortet för det kunde vara kul att ha... men kunde inte hålla mig o köpte första hojen jag provkörde 2dagar efter kortet. Killen som sålde blev väldigt tveksam till provkörning när jag fortfarande hade den papperslappen man får, och inget riktigt KK. Men modellvalet var väl genomtänkt och det blev en Honda VFR. Har nu på två år kört närmare 1000mil, och har redan gjort och planerar längre semestrar på MC. Än idag känner jag att jag blir en bättre och säkrare förare varje gång jag är ute. Dock gör man ju djupare nedlägg och har högre fart också, så det går kanske jämnt ut...


Lycka till och kom ihåg att det trots allt är ett farligt nöje. Med det i bakhuvudet håller man sig säkrare och det kan bli många sköna år av underbara trippar!
 

Fluffig

Vill men kan inte
Gick med
19 Jul 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
SV 650
Hej

Härligt med fler hojåkare som inte satsar på att köra 200 meter på bakhjulen och avsluta med en stoppie på 1 meter. Måste erkänna att jag är grymt avis på de som kan köra kontrollerat på bakhjulen och hanterar sin hoj som om de är födda på två hjul.

Jag som inte ens kan knäskrapa i kurvorna älskar att köra på banan även om jag inte satsar på en roadracingkarriär.

Nä fortsätt att köra som det passar dig för tids nog växer hornen ut på de flesta.
 

Pegaso

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Sprint ST
Hoppla!

Tänkte bara skriva av mig om mina första erfarenheter av hojåkandet under den första veckan jag har haft körkort :)
Det brukar vara mkt bakhjul o framhjuls åkande så jag tänkte jag skulle ge er en helt vanlig killes tankar om detta som varken kan köra på bak eller framhjulet....än :gnissla

Är ägare av en Honda Fireblade 900 från 1999 som inhandlades i Januari detta året efter ett kort beslut att kortet skulle tas!
Pengar fixades fram och hittade hojen på Blocket och vipps så satt jag och polaren ( Fraz här på forumet ) i hans byggbuss på väg neråt landet för att hämta hem henne..det blev affär och jag var helt lyrisk. :tuttar

Blev ett par darrande försök till övningskörning och man förstod snabbt vilket kraft man satt på! Hade än idag kunnat köpa en hoj för att bara stå och torrgasa med! vilket ljud! vilken känsla! drömmen var besannad!:yoparty

Bilskolelektioner började tas och körningen blev bättre och bättre tills torsdags förra veckan då den dög tydligen för då satt lappen!:yoparty
Denna känslan mina vänner! som så många av er har känt! första turen själv! Det var ju helt magiskt!:D knappt landat ännu! men men..åter till körningen kanske..

Det är ju ingen ny hoj jag har köpt mig om man jämför med dagens standard men den verkade som en bra hoj att börja med.
Har averkat kanske 40 mil eller liknande på den och har ännu inte kommit till stoppet på gasen! fan den slutar ju aldrig! :D blir förvånad varje gång för guds skull! haha nu som sagt är man nybörjare så ska inte hålla på sådär och köra fort..men ibland på nån påfart är det rätt gött :tummenupp

Trodde aldrig att det skulle vara så kul! rent ut sagt! att bara köra omkring på krokiga vägar! att svänga kunde vara så kul! att flugor kan göra en så irriterad! att imma kan vara ett problem!:D sånna småsaker man aldrig tänkt på innan..tja..kan skriva hur mkt som helst men ska sluta nu =)
Lite korta fakta jag uppmärksammat!

: Man har sällan problem med värme när man är klädd för hojåkande.
: Man känner sig riktigt fräck på sin sporthoj!
: Kraften! Varven! Ljudet! priceless!
: Utvecklingen på sin körförmåga som kommer ske! Ser vi fram emot =)
: Vad utsatt man är!
: 50 km/t är fort! använd skydden!
: Det är assvårt att försöka få tag på varande via mobil när alla är ute och åker.

Det var bara en liten tanke detta...kan nog skriva mer därtill men..för er som orkat läsa..:yoparty
Syns på vägarna!

/Martin ,redan inbiten!

om inte annat så ses vi på gården :)
 

Grave_digger

Ingen rök utan en Burnis
Gick med
4 Dec 2004
Ort
Vara
Hoj
Hornet 900a -03 (blå)
AAAAh äntligen Internet igen...

Får väl grattulera dig här oxå då old buddy old mate =). vet precis känslan.. jag fick ju kortet en vecka före dig..*Harkel* Kan bara instämma med din text. Känslan, friheten och ljudet.. heeeeelt oslagbart. ser fram emot vår första tur ihop =) Tyvärr har ju inte vädret varit på vår sida än. men sen ska här plockas mil. Har för närvarande hunnit med 100mil på mil blåa pärla :)

Hoppas vi ses på vägarna alla trevliga typer här inne =)
 

vwmartin

Rookie
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Floda
Hoj
Ingen just nu..
Mr Soap: Japp känner Salle ja =) Skulle ut idag men regnet kom =)

GlobalMike: Jo man känner sig ju "säker" efter 2 tim på hojen..det som är så lurigt för man är verkligen inte det..lätt att farten ökar o sen ligger man där runt ett träd :D

Fluffig: Visst är det så! Får ta den tid det tar att bli en bättre förare =)

Gravedigger: tackar! =) får ut o avverka lite mil snart!

/Martin
 

Mr_SoaP

Äntligen säsong!
Gick med
15 Mar 2004
Ort
Ytterby
Hoj
Såld
Mr Soap: Japp känner Salle ja =) Skulle ut idag men regnet kom =)

GlobalMike: Jo man känner sig ju "säker" efter 2 tim på hojen..det som är så lurigt för man är verkligen inte det..lätt att farten ökar o sen ligger man där runt ett träd :D

Fluffig: Visst är det så! Får ta den tid det tar att bli en bättre förare =)

Gravedigger: tackar! =) får ut o avverka lite mil snart!

/Martin


Jo jävla skit att vädret sket sig va me salle o hjälpte till o få på hans blinkers mmm.. vi skulle ju ut efter det men vi åkte hem o lira lite Ps3 online mot varandra. Fan va blött det blev på väg hem började regna i alafors o jag skulle hem till kärna =/ :mad:

Får se om du lyckas bräcka min första säsong när jag tog kortet 2004 =P 1200 mil blev det då kör ju konstant oavsett om det regnar.
/Jocke
 
Last edited:

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Skönt att det fortfarande finns hojåkare som bara kan njuta av hojåkandet och inte börjar bli panikslagna efter en vecka för att de inte kan åka bakhjul, var sak har sin tid :) Själv tog jag körkort -95 men har fortfarande inte lärt mig åka på bakhjulet, men vem vet, man kanske lär sig nångång. Jag minns fortfarande känslan, jag började också karriären på en Hånda fast av aningens beskedligare karaktär, nämligen Cb125T-77! Vilken kraft, vilket ljud, vilket drag!... tills jag insåg att polarens Mazda 323 accade lika fort. Den vajerstyrda skivbromsen fram ska vi kanske inte heller göra så stora utlägg om. Första sporthojen, om man räknar bort min Rg125, var en Gsxr1100-89 med lite småväss. Köpte i november, i maj hade jag fortfarande bara kommit till trekvartsgas :D . Gasa och sväng i din takt, förlika dig med att man inte är snabbast och gå en broms&kurvkurs med SMC så kommer din hojkarriär bli både lång och rolig :hej
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top