Nycklen borta, Vad göra ?

Mac__

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2008
Hoj
2013 kawasaki z800
Har slarvat bort min enda nyckel till rettan. hojen är en r1 -01. Vad gör man ? kan man beställa ny eller funkar d på annat sätt? Hojen är tydligen import. För den som har svaret, men tvekar på att hojen är min, kan jag lämna ut regnr eller annan info som bekräftar att jag äger hojen.

Afriberg

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2007
Hoj
ktm 625 -05
Åk förbi Yamaha Center i Helsingborg med ett regbevis samt id-handling. Det tycker jag borde räcka.

det ända du kan göra är att byta ut tändlås, tanklock, sadellås.

yamahacenter har inga nycklar förutom till båtar.

dvs om inte en låssmed kan hjälpa dig typ modellera en nyckel eller nåt vilket jag tvivlar på.

Mvh

vhasi

Stenhård MC
Gick med
13 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z750R -12
Om det inte är transpondernycklar, d.v.s. om hojen inte har immobiliser kan det gå att beställa nya nycklar från fabriken utifrån hojens ramnummer. Fråga din Yamaha-handlare. Om din Yamaha-handlare säger att det inte går kan du skicka PM till mig så kollar jag med Yamaha Sverige om din handlare ljuger för att han/hon inte orkar engagera sig.

Om hojen har immobiliser (transpondernycklar) blir det att byta styrenhet, tändningslås och alla eventuella andra lås som sitter på hojen, till en kostnad av omkring 20.000kr.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Nycklen vete f.n var den sen sitter...

NYCKELN däremot ska in i tändningslåset och kan precis som med bilen beställas av din märkesverkstad!

Annars har säkert en skrot eller två en uppsättning + styrenhet!

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
ursäkta mig för att vara dryg men VARFÖR kopierar man inte en nyckel om man har bara EN??

Nicotin

Guest
går oftast aldeles utmärkt med hojar med sk immo system att plocka koden från boxen och lagra i dom nya nycklarna.

dock så kan du behöva byta ut tändningslåset..men hittar du ett tändningslås med tillhörande nycklar så kan du flasha om dom nycklarna med koderna från din box.

Dr.Bike

Guest
går oftast aldeles utmärkt med hojar med sk immo system att plocka koden från boxen och lagra i dom nya nycklarna.

dock så kan du behöva byta ut tändningslåset..men hittar du ett tändningslås med tillhörande nycklar så kan du flasha om dom nycklarna med koderna från din box.

Hur då?

Mac__

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2008
Hoj
2013 kawasaki z800
Om det inte är transpondernycklar, d.v.s. om hojen inte har immobiliser kan det gå att beställa nya nycklar från fabriken utifrån hojens ramnummer. Fråga din Yamaha-handlare. Om din Yamaha-handlare säger att det inte går kan du skicka PM till mig så kollar jag med Yamaha Sverige om din handlare ljuger för att han/hon inte orkar engagera sig.

Om hojen har immobiliser (transpondernycklar) blir det att byta styrenhet, tändningslås och alla eventuella andra lås som sitter på hojen, till en kostnad av omkring 20.000kr.

nepp nix dem ger mig inget utan nyckel nummer : /

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
nepp nix dem ger mig inget utan nyckel nummer : /

Så är det då de inte förvarar några centrala register som matchar ramnr/regnr till nyckelnr utan man behöver nyckelnr för att de skall veta hur nyckeln skall slipas....

vhasi

Stenhård MC
Gick med
13 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z750R -12
Nypriser Yamaha originaldelar:

Tändningslås 3191kr.
Brytskruvar för montering 41kr/st (behövs 2st).
Sadellås 537kr.

Den aktuella årsmodellen har så vitt jag vet inte transpondernycklar, så styrenheten har ingenting med saken att göra.

Väntar på svar från Yamaha Sverige angående möjlighet att beställa nycklar utifrån chassinr.

Dr.Bike

Guest
Många ECU är hackade och det går att helt stänga av immon eller programmera in nya nycklar. Detta kräver dock låglevelprogrammering och i vissa fall att man öppnar ECU för en extra port....

M precis.. och det var det jag reagerade på eftersom detta (väl?) inte är nåt man gör hemmavid till vardags.
Ffa tänkte jag på om huruvida man kunde "flasha" nyckeln...men det tror jag nog inte man kan utan specialutrustning.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Plocka bort typ sadellåset och ta det till en låssmed o peta ned en femhundring i bröstfickan på han o säg "fixa"

Lite billigare - möjligt att det inte ens kostar det.

ekwallracing.se

RM OPEN MÄSTARE 2007 Quadracing
Gick med
30 Apr 2008
Hoj
NADA
Nyclen Kolla Mc Nyckeln www.maxmc.se

Tjaa gå in till bröderna Nilsson de tar fram nytt tändningslås och tanklockslås samt till din sadel för 1500:-

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring