Nyfödd med funderationer

dubbelve

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2012
Hoj
-09, Yamaha xj6
Hej och välkomna till min första tråd här på sporthoj.

Jag är en 25 årig kille från de norra delarna av vårt land som vår efter vår suttit och tittat på motorcyklar på blocket och tänkt att nog fan skulle man ha haft mc-kortet.
2012 va året då tanken gick i handling!
Tyvärr så kuggade jag på min första uppkörning den 28:e Juni så jag var tvungen att vänta lite drygt en månad till den 31:a juli innan kortet äntligen(med lite tur) var bärgat.

Jag hade egentligen tänkt köpa mig en triumph bonneville, kawasaki w800 eller annan modern retrohoj för jag tycker dom är så satans snygga.
Det blev dock en Yamaha xj6 istället och det var nog ett väldigt bra val till första hoj, lätt och manövervänlig. Även pigg och kul!

Efter att ha sett dokumentären fastest så har jag nu tänkt köpa mig en yamaha m1. Vet nån vars man kan få tag i en sån? Har kollat på blocket men dom verkar va populära för det ligger ingen ute?

Skämt åsido..;) så är jag ute efter en ny hoj men är lite i valet och kvalet. Det jag har lärt mig under dom drygt 200 milen på xj6:an är att den ska ha kåpor. Jag bor i Norrlands inland och vars jag än ska så är det minst 10 mil. Har 9,5 mil bara till jobbet, så det blir jobbigt att ha all fartvind i bröstet hela tiden.
Mer vrid. Jag gillar inte riktigt att all effekt ska finnas så nära rödmarkeringen, samtidigt som jag älskar gnålet från motorn då man ligger kring rödmarkeringen... :)
Snygg ska den såklart vara men det ligger ju i betraktarens öga.
Vad mer? Smidig. Lättkörd.

Jag är väldigt inne på en Daytona 675 just nu. Den verkar ju infria all den fetlagda texten ovanför. Vad tycker ni om den? Hur är den att åka långturer med? Varvig?

Folk som tycker sig har mer vett än jag själv tycker jag ska satsa på en literhoj direkt för att slippa byta igen när jag blir less om 200 mil som jag blev för xj6:an.
Daytonan har 50 hästar mer och är 20 kilo lättare. Tror det tar mer än 200 mil innan hojen och inte jag själv är begränsningen.?

Nu känns det bara som jag rabblar. Ber om ursäkt för wall of text.

Sammanfattning:
Hjälp mig med mitt huvudbry. Vad ska jag köpa för hoj? Daytona 675 eller valfri literhoj?
Kanske finns nån perfekt hoj jag aldrig ens tänkt på? What?!
Jag har både konsekvenstänk och är riskmedveten!

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Välkommen till sporthoj & grattis till körkortet :tummenupp

När det gäller valet av mc, så låter det med som om du vill ha en touring, med lite sportigare karaktär & samtidigt lättmanövrerad.

kanske inte lättaste att hitta alla egenskaper i en & samma hoj

men mitt tips till dig är så fall en VFR800, V4 motor, med bra drag, skön sittställning & ändå lättkörd (jag har haft en VFR800 -98)

kanske inte den snabbaste/busigaste hojen som finns, men hänger på bra ändå.
annars finns vtr firestorm, lite mer sport än VFR

lättast är nog för dig att åka & provköra lite hojar för att själv komma underfund på vilken typ av mc som passar dig.
vi har ju alla olika förutsättningar, längd, vikt mm

lycka till & kör försiktigt

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
Honda vfr 800, Yamaha Fz8?

Dra till en handlare och testa dig fram!

Och välkommen

Last edited:

Stofferider

Kör inte fortare än din ängel kan flyga
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
675 Track, cbr250
Daytonan är en grym hoj, men den har en väldigt aggresiv körställning och hela hojen andas race. Grym hoj på bana. Där den hör hemma enligt mig. Kan vara ganska tungt om man kör 30mil eller mer. Skulle rekomendera någon annan hoj.

Whiskey

Medlem
Gick med
23 Mar 2011
Hoj
Brittisk Trepip, Österikiskt äventyrsmonster
Jag skulle satsa på en 675:a (utan att ha kört en själv). Men om du känner att du vill ha lite större ändå så finns ju sukkas 750 om du inte vill ha en 1000.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
200 mil och redan less? Nu i sommar när jag närmade mig 800 mil började jag känna mig riktigt nöjd med min hoj samt att man börjar veta hur den sköter sig på vägen under alla olika förhållanden och hastigheter. 200 mil körde jag på två veckor när jag hade köpt hojen och då visste jag lika lite om hojen som jag gjorde när jag köpte den och jag vågar nog säga att det är samma sak för dig, speciellt för dig som just tagit kortet.

Jag tycker du ska behålla XJ6:an och köra vidare med den även nästa år också. Det är en väldigt praktisk hoj som är bekväm att lägga mil med. En 675 är också skitbra men för våra vägar här uppe i norr så vågar jag nog säga att XJ6:an är bättre.

Behåll Yamahan är mitt råd och bara kör. Du har ju minst 1½ månad kvar på säsongen, 2 om du är lite ihärdig så det finns gott om tid att lägga mil med den. Sen har du hela vintern på dig att fundera över eventuellt hojköp nästa år.

dubbelve

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2012
Hoj
-09, Yamaha xj6
200 mil och redan less?

Jag tycker du ska behålla XJ6:an och köra vidare med den även nästa år också.

Behåll Yamahan är mitt råd och bara kör. Du har ju minst 1½ månad kvar på säsongen, 2 om du är lite ihärdig så det finns gott om tid att lägga mil med den. Sen har du hela vintern på dig att fundera över eventuellt hojköp nästa år.

Jag är inte less! Långt ifrån! :)
Är lyrisk över mitt körkort och att det skulle vara så jävla kul att köra hoj det trodde jag aldrig. Höjdpunkten på vardagen är ju åkturen till och från jobbet.

Jag kommer att behålla xj6:an denna säsong dels för att bli bättre och bekvämare som förare på en hoj som inte är så aggressiv och dels för att det är ju nästan så att man får betala för att bli av med cyklarna nu på slutet av säsongen.

Nä denna tråd är för att jag ska få tips och idéer om vad som finns där ute och vad som skulle kunna tänkas passa mig. Närmsta mc-affär är väl northbike i Umeå (27mil) så att bara svänga förbi och provköra olika mc's är inte så jävla lätt.

Byte av hoj kommer att ske till våren. Har märkt att kåplöst inte är för mig.

Tack alla för dessa tips jag har fått hittills!

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Kolla på sv1000s
Dragvillig motor, tillräckligt mycket drag, och framför allt en körställning som gör att man orkar med längre sträckor.
För övrigt ligger dom jävligt bra till i pris också.

Bologna

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Hoj
Ducati 900 ss / Ducati 1000 Sport Classic
Du nämnde att du gillade moderna retrohojar och att du kommit fram till att den nya hojen måste ha kåpa. Då vet jag en perfekt hoj för dig, nämligen Ducati Paul Smart, kanonhoj!!

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati