Men helt jävla kuk-seriöst.. Vad är det för fel på folk? Vad är det som inte går in i huvudet?
Lång text.
Jag var inte med igår när hela händelsen med Björn inträffade så den diskussionen håller jag mig utanför.
Däremot vill jag (som personen Daniel med insyn i styrelsens arbete) påtala visa saker som ständigt dyker upp.
Vårt stora problem med bokning på plats är att det ska vara någon på plats varje gång som hanterar betalning, kösystem eller vad man nu ska ha, ansvarsbiten (som är förb*nnat viktig) samt i slutändan någon som ska hantera ekonomin (kassören).
Att lösa det på banan är väl helt OK (kassaskrin e.t.c.) men det som inte syns här är allt efterarbete som kassören måste lägga ned. Vad jag har förstått hänger detta till viss del ihop med det något invecklade interfacet mellan hemsida/ekonomisystem men det låter jag vara osagt för jag är inte insatt. Dock vet jag att det är mycket manuellt arbete som tar tid (och i en ideell förening är detta obetald fritid).
Vi har fått frågan på varje årsmöte om varför vi inte har det, ställt frågan vem som kan tänka sig ta denna roll och då hört "dåligt med tid", "hinner nog inte", "du vet det är svårt med......" Den där "någon annan" ska fixa mycket men han/hon har vi inte hittat än. INGEN har någonsin ställt sig upp och sagt att man tar på sig den rollen.
Att vårt bokningssystem är stelbent beror på sammankopplingen mellan hemsida, DIBS, ekonomisystem e.t.c.. Detta har styrelsen velat ändra under lång tid men allt kostar pengar, något vi då och då haft lite knapert med.
Hemsidan som den ser ut idag är vi av upphovsrättsliga skäl förbjudna att ändra mer än texten på sidan d.v.s. innan vi har bytt ut hela sidan (källkoden) så är vi väldigt låsta.
Ang. om det kan bli för mycket pengar eller inte så kan det i en ideell förening bli för mycket. Enligt visa lagar får vi inte ha mer pengar än vad som krävs för att få verksamheten att gå runt. Väldigt luddig formulering så inte helt enkelt att veta vilken summa som är OK men vi vill slippa skatteverket p.g.a. att det blir betydligt mycket mer arbete om de inte tycker vi är en ideell förening.
Ang. att PSBK-förare skulle ha en gräddfil in tycker jag (personligen, ej som styrelsemedlem) är helt fel. Visst ska vi värna om motorsporten men om jag hade varit Pelle som missat boka mig, frågat om det fanns plats, fått nej och sen ser en PSBK gå ut på en "ledig" plats hade jag blivit sketsur. Är Pelle då dessutom medlem (vilket föreningen bygger på) hade jag blivit sketsur x 2 + lite till.
I just detta fallet hade Roger och Björn kunnat lösa det sinsemellan eftersom Roger kraschade och visste att han inte skulle kunna köra när bokningen var öppen och jag gissar att Björn redan då hade koll på att han ville testa sin hand. Samtidigt som Roger släpper sin plats är Björn inne på sidan och köper den. Med lite framförhållning hade de kunnat lösa det på ca 10 minuter över telefon, allt hade varit klart och Björn hade utan risk kunnat köra ner och veta att han hade en plats.
1: Sen kan man ju fundera lite på vad man ska med regler och stadgar till om man lite då och då ska titta förbi dom när det passar. Vem bestämmer när det passar och vem tar ansvar för om något går åt helvete? Vem tar på sig att stå som klagomålsansvarig för alla de som ville köra men inte fick p.g.a. att det var fullt när de inser att vissa andra fick köra som frågade senare.
2: Att ställa frågan varför föreningen behöver ta 1400.- för en plats. Bara för vi är en ideell förening innebär det inte att vi "lånar" bana, ambulans och flaggisar gratis. Vi har fortfarande stora omkostnader men dock ingen personalkostnad utöver flaggisarna som vi hyr av HMS.
Allt detta här är mina personliga åsikter och inget som har med SSEMSE ställningstagande att göra. Jag har som suppleant under ett antal år en insyn i föreningen och vet hur många timmar som ligger bakom för att få hela cirkusen att rulla på.
Vi håller inte på med detta 8 timmar varje dag och får betalt utan vi gör detta för vi brinner för banåkning samt SSEMSE. Vi kan bli stelbenta, det kan jag erkänna, men allt som oftast beror detta på att vi (för att överhuvudtaget orka med) faller tillbaka på stadgarna och reglerna för att alltid kunna påvisa att det är lika för alla.
Börjar vi göra undantag lite då och då så kommer alltid frågan "varför fick han/hon/hen och inte jag" "då gjorde ni så" e.t.c. och det kommer till sist bli ohållbart.
Vi vill också mycket men som så mycket annat så kräver det tid, något man inte alltid har så mycket som man vill av.
Jag vet också att det inte är någon Räkmacka för Roger (eller någon som tävlar för SSEMSE) utan alla ni gör ett fantastiskt jobb när ni är ute och gör reklam för SSEMSE.
Jag hoppas det besvarade vissa frågor, är medveten om att det antagligen skapar några nya men vi gör vad vi kan/orkar/hinner med för att SSEMSE ska erbjuda alla en trevlig upplevelse.
Mangge hilsen
Daniel
Suppleant SSEMSE