nyköpt yz250f -01 !

steff

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
sthlm
Hoj
Yamaha R6 -00
Har lite service frågor om hojjen jag köpte för några dagar sen =)

Har hört lite olika från oilka försäljare om det här med ventilspel och kolv.

Hur ofta är det okej att byta kolv? (jag är nöjd så länge det inte rasar)

Hur bör jag göra med ventilspelet? han jag köpte den av sa att innan han köpte den så hade killen bytt kolv fixat ventilerna osv. Den här killen hade kört hojjen ca: 20 timmar sa han. jag bytte oljan direkt när jag köpte den och den var kolsvart, på honom verkade det inte som han hade rört hojjen över huvudtaget.

Bör jag lämna in den och få allt kollat? eller om han har kört 20 timmar med den så sitter antagligen ventilerna rätt? hur många timmar bör man inte låta kamkedjan / ventilerna gå utan att bli kollade / bytta?

Tänkte ta bort inlägget för att lägga det i teknik / mekhörnan istället men hittar ingen ta bort knapp?
 
Last edited:

jra_racing

Enduro rider
Gick med
10 May 2004
Ort
E-tuna
Hoj
Husqvarnor
Kolven på en 4-t ska inte behöva bytas speciellt ofta och en yamaha tippar inte kolven i som kawa/suka så åk tills den börjar bli svårstartad. Kamkedjan kör jag 70h innan jag byter kanske lite over kill men den kostar ca 300 till qvarna så jag byter då. Ventilerna kan du se över efter ca 15h
 

Danne82

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2007
Ort
Dalarna
Hoj
Yz250F
Har lite service frågor om hojjen jag köpte för några dagar sen =)

Har hört lite olika från oilka försäljare om det här med ventilspel och kolv.

Hur ofta är det okej att byta kolv? (jag är nöjd så länge det inte rasar)

Hur bör jag göra med ventilspelet? han jag köpte den av sa att innan han köpte den så hade killen bytt kolv fixat ventilerna osv. Den här killen hade kört hojjen ca: 20 timmar sa han. jag bytte oljan direkt när jag köpte den och den var kolsvart, på honom verkade det inte som han hade rört hojjen över huvudtaget.

Bör jag lämna in den och få allt kollat? eller om han har kört 20 timmar med den så sitter antagligen ventilerna rätt? hur många timmar bör man inte låta kamkedjan / ventilerna gå utan att bli kollade / bytta?

Tänkte ta bort inlägget för att lägga det i teknik / mekhörnan istället men hittar ingen ta bort knapp?

Tjena!
all service beror på hur du kör... är du elitåker ska du kolla ventiler efter 15-20 tim. byta olja efter 30 tim..byta kolv gör du inte ofta..
ventilerna kan du kolla själv, alla mått står i mekboken bara använfa blad mått och kika om du behöver justera dom... det kan du kolla efter 50-60 tim om du motionskör ?= på min -03a är det chimsade ventiler så det är lite knepigt att chimsa om men det går om man pular lite =) ett tiås
r att köpa titan ventiler då slipper du ventiljustera lika mycket...
Byt olja och filter ofta så blir det bra =)
 

Metaladdict

Härskare
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Area 0651
Hoj
Honda CRF 450R -08
Lånar tråden lite. jag har noterat att eftersom det i princip bara är Yamaha som har lite äldre 250f och därmed lite billigare, så tänkte jag fråga om det verkar som bra grejer som motionshojar? Jag funderar på maskinbyte i sommar, och jag är osäker på om jag ska byta upp mig i klassen jag har (250 2T), eller om jag ska våga gå över till fyrtakt (jag studerar = brist på reservdelskassa). Om jag nu ska byta antal takter så är jag osäker på kubikklass också. 250 eller 400-550 är väl det aktuella spannet, och jag tror inte jag vill ha nån Honda XR eller liknande luftkylda stånkor. Lite räjs vill man ju ändå klara av. ;)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Lånar tråden lite. jag har noterat att eftersom det i princip bara är Yamaha som har lite äldre 250f och därmed lite billigare, så tänkte jag fråga om det verkar som bra grejer som motionshojar? Jag funderar på maskinbyte i sommar, och jag är osäker på om jag ska byta upp mig i klassen jag har (250 2T), eller om jag ska våga gå över till fyrtakt (jag studerar = brist på reservdelskassa). Om jag nu ska byta antal takter så är jag osäker på kubikklass också. 250 eller 400-550 är väl det aktuella spannet, och jag tror inte jag vill ha nån Honda XR eller liknande luftkylda stånkor. Lite räjs vill man ju ändå klara av. ;)

Jag har aldrig åkt så billiga timmar som jag gjort med min första 4t-cross(YZF250). Inga kolvar, ingen tvåtaktsolja.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top