Nylagd asfalt + regn = såpa

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Hoj
KTM 690 SMC -08
Hej,

Är det allmänt känt att nylagd asfalt + regn blir lika halt som såpa på vägbanan? Jag vet att det kan bli slirigt på sommaren när solen ligger på.

Till saken är den att jag körde hem från jobbet igår. Stod och väntade på rödljuset i korsningen Hornsgatan/Ringvägen. Peta i ettan när det blev grönt, gick försiktigt på med gasen och skulle acca upp i för att slänga i tvåan. Absolut ingen idiot-acceleration. Då börjar hojen varva som fan, så jag trodde växeln hade hoppat ur - petar i tvåan och ger gas. Samma sak, men nu känner jag att bakänden börjar röra på sig.

Aha, bakdäcket spinner. Ok, bakdäcket är slitet och ganska gammalt, men såhär dåligt fäste på vått väglag trodde jag aldrig. Kommer på att dom har lagt ny asfalt på Hornsgatan för nån vecka sen. Drar till minnes en historia som körläraren berättade om nylagd asfalt en varm sommardag. Antar att det troligen är samma sak med regn. Kryper fram i 30km/h till nästa rödljus, och använder bara bakbromsen. Stannar, sätter ner fötterna och känner att det är så sjukt halt på marken.

Kör otroligt jävla sakta fram tills jag svänger av mot Liljeholmsbron, och vågar knappt luta nånting i kurvan för jag är rädd att det är olja på däcken.

Jag kan inte minnas att det fanns någon skylt som uppmanade att vägbanan var hal eller dylikt. Så vems ansvar är det här, om det nu hade hänt en olycka? Vägverket måste väl ta sitt ansvar att antingen spärra av vägbanan när det är regn tills den satt sig, eller sätta upp skyltar? Tycker det är helt sjukt.

Jävligt glad att jag märkte det vid acceleration och inte vid inbromsning. Hade ju drattat på röven direkt. :näsblod

sainth

Medlem
Gick med
12 Jul 2012
Hoj
Tuono
Jobbar vid regeringsgatan, satan vad halt det var igår. Kändes som blankis när man vred på, såg ett antal vurpor med folk på cyklar och vespor. Kör försiktigt :)

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Pratade med TS om detta häromåret, sakligt och bra, men fick ingen återkoppling som överenskommet så frågan är lite obekväm, kanske.

Har väl även varit lite surr om en EU-standard av asfalten som i sin tur skulle vara sämre än den tidigare svenska. Som vanligt kan man gissa att det är pengarna som styr = EU-standarden är billigare.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Vad är friktionsvärdet på ny asfalt jämfört mot gammal, när det är torrt?
Och är det märkbart i praktiken, vid typ en rondell och nedlägg?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Inte bara ny asfalt utan all asfalt blir halare precis när det börjat regna; särskilt om det varit en längre period av torka innan.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En sak som man som nybörjare också kan känna till, är att det så här års ofta kan vara väldigt höga pollenvärden. Som nu i Sthlm tex. Det blir också snorigt vid regn.

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Jo, men inget slår ny, oljig asfalt med vatten på. Lika halt som ren isbana. Händer att de får åka ut och sanda för att det inte går att köra. Vid en MC olycka med ny asfalt och regn rapporterade räddningspersonalen att det var så halt att det knappt gick att gå på vägen!
Anmäl VV alternativt kommunen om det är de som är ansvariga. De ska ha skit om de inte sköter sitt jobb och därmed riskerar andras liv.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Med all respekt för den åsikten: Ingen kan ta ifrån föraren ansvaret att anpassa farten och framförandet till underlaget. Det kan vara hål i vägen, det kan ligga ett dött djur på vägen, det kan springa ut barn, det kan vara isfläckar eller oljeutsläpp etc etc etc. Jag har full förståelse för åsikten att vägarna ALDRIG skall vara livsfarliga, särskilt för motorcyklister, men att tänka bort förarens eget ansvar tycker jag är en mycket farlig väg.

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Man har infört riskettor,risktvåor,körkort för mc i en massa steg innan man får köra tung,
Mopedkörkort, föralicens för moped.. har jag glömt något? Ändå blir förare av tvåhjuliga fordon
Förvånade av att det är halt i april när man åker tvåhjuligt:D
Kommer o tänka på videon som fanns på youtube för några år sen! Killen som rullar ut från mcbutiken och vurpar
Några meter utanför för att det satt nya däck på hojen..
Ligger det ny asfalt försöker man undvika den vägen eller så smyger man fram:)

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Verkar vara alltför många som inte ska köra motorcykel :rolleyes:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Man har infört riskettor,risktvåor,körkort för mc i en massa steg innan man får köra tung,
Mopedkörkort, föralicens för moped.. har jag glömt något? Ändå blir förare av tvåhjuliga fordon
Förvånade av att det är halt i april när man åker tvåhjuligt:D
Kommer o tänka på videon som fanns på youtube för några år sen! Killen som rullar ut från mcbutiken och vurpar
Några meter utanför för att det satt nya däck på hojen..
Ligger det ny asfalt försöker man undvika den vägen eller så smyger man fram:)

Eller så lär man sig köra på ställ. :hihi

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Hoj
En STOR plastraket.
Finns väl ingen väg som ska behöva vara snorhal att färdas på i detta land i torrt väglag med plusgrader med tanke på alla de skatter och övriga avgifter som man lägger på fordonstrafiken.USELT.

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Hej

Tyvärr är det så att nylagd asfalt blir väldigt hal vid regn.
det har att göra med att oljor mm vid regn flyter upp från groparna i asfalten och lägger sig ovanpå stenarna dvs där däcket möter asfalten.

Om det var inne i stan så är det troligt att det är stockholms stad som är ansvariga för den gatusträckningen.
Denna lnk kanske kan vara till nytta.
https://iservice.stockholm.se/open/TyckTill/Pages/TyckTill.aspx?systemId=synpunktsportalen

Tänk på att detsamma gäller nylagd asfalt Söderöver dvs E4 västberga och söderut båda färdriktningarna.
Dock var det skyltat för halt väglag vid västberga (syntes inte tydligt men det fanns skyltar där).

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Med all respekt för den åsikten: Ingen kan ta ifrån föraren ansvaret att anpassa farten och framförandet till underlaget. Det kan vara hål i vägen, det kan ligga ett dött djur på vägen, det kan springa ut barn, det kan vara isfläckar eller oljeutsläpp etc etc etc. Jag har full förståelse för åsikten att vägarna ALDRIG skall vara livsfarliga, särskilt för motorcyklister, men att tänka bort förarens eget ansvar tycker jag är en mycket farlig väg.

Har aldrig sagt något annat än att det är förarens ansvar men oavsett hur försiktig man är så kan det hända saker och det vore bra om de som har ansvaret för kvalitén på vägarna gör allt de kan för att minimera riskerna så ska jag göra vad jag kan genom anpassat körsätt.

Har lyckats hyfsat hittills under mina 32 år som hojåkare.

Sthlm:are

Ny medlem
Gick med
15 May 2012
Hoj
2013, Triumph Street triple R
Upplevde samma sak på Sveavägen i samband med att det lilla regnet kom, släpp i samband med försiktig acceleration. Gissningsvis är det massa damm, pollen och annan skit som samlats iom att det varit regnfattig så länge. Sen var det "optimala" förhållanden för såpa när det kom lite regnvatten på detta.

Sthlm:are

Ny medlem
Gick med
15 May 2012
Hoj
2013, Triumph Street triple R
Not kände även efter med stöveln då jag märkte detta och det var verkligen snorhalt.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år