Nylagd asfalt + regn = såpa

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
I Stockholm sprider man ut "dammbindare" för att det inte skall bli så dammigt och massa partiklar i luften.

Jag kan tänka mig att detta inte ökar friktionen, det informeras inget om detta. Undrar hur bra detta är för miljön?

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Är detta ett modernt problem i sverige, eller har nylagd asfalt i regn varit snorhal sedan man började asfaltera vägarna? Nån som har kört sen 70-talet och kan jämföra idag mot då?

Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Är detta ett modernt problem i sverige, eller har nylagd asfalt i regn varit snorhal sedan man började asfaltera vägarna? Nån som har kört sen 70-talet och kan jämföra idag mot då?

Såsom född på 60-talet så jag har bara varit lagligt på vägarna sedan tidigt 80-tal men jo, nylagd asfalt kunde vara snorhal då också men det känns som asfalten blivit sämre på senare tid. Men det är bara en känsla...

Dammbindning har ännu jag bara läst om men det verkar vara MC-hatarnas våta dröm, du ska ju alltid anpassa hastigheten efter förhållandena... :rolleyes:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Ser att ni redan varit inne på dammbindningsmedel, jag vet att det används flitigt i regeringskvarteren (förmodligen i hela city, men jobbar i de krokarna så just där vet jag).

Man brukar kunna se på dagarna att vägbanorna ser mörka ut, ungefär som att det regnat, trots att det i övrigt är snustorrt.. Då har dom varit ute och sprutat.

Kan tänka mig att det inte höjer greppet, och lite regn på det lär inte göra det bättre.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Nya Vita streck, regnbågsfärger, brunnslock och toksvart asfalt är saker jag har respekt för.

Faktiskt mer än minusgrader och snö.

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Dammbindning har ännu jag bara läst om men det verkar vara MC-hatarnas våta dröm, du ska ju alltid anpassa hastigheten efter förhållandena... :rolleyes:
Vilket innebär att så länge man är på två hjul och kör i Sverige så ska man inte köra fortare än styrfart. Vi har ALLT ansvar och väghållaren nada. Ett ton grus i en skymd kurva och du klotar = ditt fel, du ledde inte cykeln genom kurvan. Hal asfalt på en motorväg (som är omöjligt att se) en varm sommardag och du klotar = ditt fel, du saktade inte ner till 20 km/h och fällde ut stödbenen.

Rimligt?:dummer

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vilket innebär att så länge man är på två hjul och kör i Sverige så ska man inte köra fortare än styrfart. Vi har ALLT ansvar och väghållaren nada. Ett ton grus i en skymd kurva och du klotar = ditt fel, du ledde inte cykeln genom kurvan. Hal asfalt på en motorväg (som är omöjligt att se) en varm sommardag och du klotar = ditt fel, du saktade inte ner till 20 km/h och fällde ut stödbenen.

Rimligt?:dummer

Hur skall väghållaren ta ansvar för att lastbilen en kilometer framför dig tappar ut grus på vägen mitt i en kurva? Att en bil fått punktering mitt i den skymda kurvan?

Självklart är det ditt eget fel om du inte anpassar hastighet osv till underlaget. Sedan skall naturligtvis vägverket åtgärda vägskador osv så fort som möjligt men det är enkelt annan sak.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Om väghållaren medvetet häller ut halka på vägen så har den ett visst ansvar, -tycker jag i alla fall

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Hur skall väghållaren ta ansvar för att lastbilen en kilometer framför dig tappar ut grus på vägen mitt i en kurva? Att en bil fått punktering mitt i den skymda kurvan?

Självklart är det ditt eget fel om du inte anpassar hastighet osv till underlaget. Sedan skall naturligtvis vägverket åtgärda vägskador osv så fort som möjligt men det är enkelt annan sak.
Vad tyckte du om den andra scenariot?

Nej, kanske inte väghållaren men man kan inte lägga all skuld på motorcyklisten när det är någon annan som har gjort ett misstag.

nico113

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Hoj
Yamaha r1 2010 stulen. zx10r 2011 SÅLD. Hojlös
Kladdet från lind träden är nästan farligare höll på dratta på ändan idag. Så kör försiktigt

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vad tyckte du om den andra scenariot?

Nej, kanske inte väghållaren men man kan inte lägga all skuld på motorcyklisten när det är någon annan som har gjort ett misstag.

Öh, det är alltid förarens ansvar. Men självklart skall man ju inte medvetet lägga ut något som gör greppet väsentligt sämre utan att skylta. Det ansvaret har definitivt väghållaren.

Men man kan liksom inte skylla ifrån sig på att vägen inte såg ut som man trodde att den skulle göra... Det gäller ju alla förare av fordon, inte bara motorcyklister även om vi på en hoj är betydligt känsligare för väggreppet.

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Hoj
KTM 690 SMC -08
Kanon för alla svar. Jag kommer höra av mig till svmc samt Stockholm-stad. Dom kanske hänvisar mig till vägverket.
Sjävklart blir asfalt halare vid regn, och att anpassa farten är något föraren bör/skall göra. Men när vägbanan är oljig, och ingen förvarning finns - då är det inte ok.
Kommer undvika svart asfalt som pesten framöver. :tungan

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Öh, det är alltid förarens ansvar. Men självklart skall man ju inte medvetet lägga ut något som gör greppet väsentligt sämre utan att skylta. Det ansvaret har definitivt väghållaren.

Men man kan liksom inte skylla ifrån sig på att vägen inte såg ut som man trodde att den skulle göra... Det gäller ju alla förare av fordon, inte bara motorcyklister även om vi på en hoj är betydligt känsligare för väggreppet.
:rolleyes:
Inga kommentarer.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom