Nytt ämne som jag inte tror tagits upp här innan.

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
Fallteknik vid vurpa. Yes! Jag undrar om det finns något man ska tänka på vid olika slag av vurpor med mc. Hålla händerna intill kroppen, knyta nävarna för att slippa bryta fingrar, hålla armarna bakom nacken, slappna av kontra spänna sig, ja ni fattar...

Vad vet ni, vad tror ni, vad har ni hört?
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Kan säga av dels viss erfarenhet, dels logiskt tänkande, att du med största sannolikhet inte hinner tänka/göra nånting åt hur du faller. Om man mot förmodan lär sig ramla på ett bra sätt har man nog vurpat för många gånger :tungan ..

Bästa vid en krash enl. mig är nog att ha BRA skydd, skinnställ, rygskydd å bra hjälm, sen är det nog bara att hänga med på åkturen och hoppas att man inte träffar några hårda fasta föremål :huvet

Robban
 

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Knyta händerna och hålla in dom mot kroppen låter ju rätt fiffigt iaf. :)
 

Psykbryt

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
Vem fan har råd med en hoj?
Om man hinner reagera borde det väl vara bäst att slappna av? Låta kroppen studsa runt bäst den vill?
 

Nicotin

Guest
håller väl med ovanstående..

Risken att hinna tänka klart på sånna grejer e nog ganska minimal..
 

Benet X3M

beroende
Gick med
20 Jan 2004
Ort
Öland/Ösatan
Hoj
ZX9R:or,en grön och en flockad.
Tjena, jag fick bromsa ikull mig för några veckor sedan för att undvika att braka in i en bil som stannat hastigt framför mig, jag rullade runt i fosterställning höll in armarna och böjde in huvet.. vet inte om detta är rätt sett att ta en vurpa på, men jag fick inte en enda skada.. jackan ser ut som skit så den fyllde sin funktion. fick en miniatyr repa på visir låset så hjälmen klarade sig med.. de e sjukligt bra att ha skydd!

Hojen därimot.. hmm, ja den ser sjuk ut.. :huvet
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
När Jag uilade omkull helt utan skydd (hade hjälm) så blev det bara naturligt att vänta tills hojen var så långt ner så jag inte skulle slå i backen, vika in händerna, hålla överarmarna rakt fram och underarmarna upp så att det bildar en bur typ. Sen försökte Jag rulla med så mycket jag kunde i sidled för att undvika friktion. Det gick hur bra som helst.
 

m.eriksson

Redneck prostitute
Gick med
25 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Ny 2009
jag vill nog hellre spänna mig, vill inte att armarna ska fladdra runt som ett par lovikavantar!
 

miken

Back with a new bike
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
ZX-10R -08
Om man hinner reagera borde det väl vara bäst att slappna av? Låta kroppen studsa runt bäst den vill?

Det gjorde jag (ej medvetet) och jag rekommenderar det inte...
Rullade, istället för gled på asfalten, vilket resulterade i en krossad/mosad knäskål och nedsatt rörlighet benet som följd.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Köp boken "Twist of the wrist". Förutom allmänt goda tips i körteknik så finns även ett helt kapitel tillägnat "How to fall". Mycket nyttig läsning.
 

Psykbryt

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
Vem fan har råd med en hoj?
Men om man spänner sig, är inte risken större att armen t.ex går av när kroppen spjärna och samtidigt smäller i asfalten?

Varför har ingen nämnt det självklara svaret?: Se till att inte köra omkull...

Det gjorde jag (ej medvetet) och jag rekommenderar det inte...
Rullade, istället för gled på asfalten, vilket resulterade i en krossad/mosad knäskål och nedsatt rörlighet benet som följd.


Aj då, då avskriver vi den tekniken.

BTW, jag har haft körkort i snart 1 dygn och aldrig vurpat:yoparty
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Men om man spänner sig, är inte risken större att armen t.ex går av när kroppen spjärna och samtidigt smäller i asfalten?

Jag tror att din kropp oavsett hur mycket du spjärnar, fjädrar fullt tillräckligt för att du inte ska kunna spjärna av ett ben...

Kolla nästa lowsider på tv, dom killarna verkar kunna det där.

En god grundfysik (förutom utrustningen) är nog bästa sättet att klara sig lindrigt undan.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Men om man spänner sig, är inte risken större att armen t.ex går av när kroppen spjärna och samtidigt smäller i asfalten?

Varför har ingen nämnt det självklara svaret?: Se till att inte köra omkull...




Aj då, då avskriver vi den tekniken.

BTW, jag har haft körkort i snart 1 dygn och aldrig vurpat:yoparty

Nä. dina men är lika hårda om du spänner muskler eller inte. Hur ska en avslappnad kropp kunna skydda benen mer?
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
har inte gjort några mästerliga vurpor men vid 2 av mina 3 så han jag inte göra nått eller tänka nått. Vid den tredje så lowsidade jag och gled ganska långt i kurvan innan jag kom ut mot en gräskant som var upphöjd. Där tryckte jag till med armarna för att komma över och sen rullade jag vidare ut i sanden.

Så jag han faktiskt tänka och agera lite i vurpa nr3. Dock tror jag diskussionen e väldigt onödig för det lilla som man skulle kunna göra gör nog varken till eller från.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
håller väl med ovanstående..

Risken att hinna tänka klart på sånna grejer e nog ganska minimal..

Ine alls. Jag har fantiserat och föreställt mig hur det ska vara att slå över många gånger när Jag t ex ska sova eller liger i hängmattan. Det upplevdes precis som Jag föreställt mig. Allt gick långsamt och det kändes som jag "var med" hela tiden.

Mitt tips är att gå igenom sånna händelser mentalt. Det hjälpte mig.


En god grundfysik (förutom utrustningen) är nog bästa sättet att klara sig lindrigt undan.

ORD. Marklyft är det bästa ryggskydd som finns! vägar bättre än den där plastbiten man ska ha i gummisnoddar runt kroppen. Bra rygg och mage :tummenupp
 
Last edited:

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
MTS 1200 S
Läste nån tråd om detta för länge sedan. Har för snacket gick nått sånt här:
På bana: Ut med armarna platt mot marken för att undvika fria flygmil och div volter och upp med huvudet.
Utanför bana: In med armarna längs sidorna för att undvika avklippning från träd/ skyltar etc, upp med huvudet.
Kräver ju nästan att man lowsidar och hamnar på rygg för att det skall vara genomförbart. Känns som fler trafikolykor beror på att folk bromsar på sig, men åker man ut i salladen pga lösgrus eller liknande i en kurva så är det där med armarna allt jag kommer ihåg. Betvivlar dock att jag själv skulle hinna tänka på det / klara av att motstå frestelsen att parera mötande hinder med händer och armar. Hoppas man slipper...
 
Last edited:

matthiasmodig

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Sidensjö
Hoj
Yamaha R1
Vurpa....

Det är alldeles för många parametrar att ta hänsyn till för att kunna säga att man skall göra si eller så närman faller. Jag kraschade i rätthög hastighet den 1:a augusti i bara en MC tygjacka, jeans och hjälm. De enda skadorna jag fick var en krånglande axel samt lite skrubbsår. Det jag gjorde var att följa med i alla rörelser tills det tog stopp. Jag ficksenare höra att det är lätt att slå sönder kroppsdelar om man är avslappnad och låter det "gå som det går".

Summasummarum: Gör det som känns bäst för dig när du faller men helst av allt, fall inte!!

Sist men inte minst! Ha en bra olycksfallförsäkring och ha ALDRIG Folksam i din hemförsäkring!!

//Matthias Modig
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Jag har bara vurpat med landsvägshoj en gång och då hann jag inte tänka något alls. Med motocrossen har jag vurpat sjukt många gånger. Många rejäla vurpor. Jag har vridit av mitt ena ben en gång och stukat lite tummar och sånt, men jag tycker att jag klarat mig rätt bra. Mina två tips är:
1. Använd så mycket skyddsutrustning det bara går.
2. Försök separera dig och motorcykeln så mycket det går. Alla gånger jag har skadat mig, är när jag trasslat in mig i motorcykeln, tex foten fastnar under, jag rullar runt och smalbenet vrids av, osv.

Jag måste dock säga att jag tycker det är jävligt svårt att hinna göra något alls. På crossbanan kan allt kännas bra och sen bara en halv sekund senare får man något kast på hojen och så flyger man som en trasdocka. Svårt att hinna göra så mycket.
 
Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top