Nytt ämne som jag inte tror tagits upp här innan.

matthiasmodig

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Hoj
Yamaha R1
OFF-Topic: Varför aldrig folksam i din hemförsäkring?:va

Helt off-topic är det inte eftersom det är hemförsäkringen som går in och ersätter de saker du hade med dig på färden. I mitt fall en väska med kläder och mobiltelen mm mm.... Och varför man inte skall ha Folksam är för att de är de enda som ersätter med exakt samma mobiltelefon (klocka eller vad du nu har) och inte ett belopp så att du får köpa vilken du vill. Och vill jag ha ut kontantersättning så att jag får köpa vad jag vill så får jag bara ut 70!!!% av värdet.

Helt värdelöst!!

//Matthias

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Helt off-topic är det inte eftersom det är hemförsäkringen som går in och ersätter de saker du hade med dig på färden. I mitt fall en väska med kläder och mobiltelen mm mm.... Och varför man inte skall ha Folksam är för att de är de enda som ersätter med exakt samma mobiltelefon (klocka eller vad du nu har) och inte ett belopp så att du får köpa vilken du vill. Och vill jag ha ut kontantersättning så att jag får köpa vad jag vill så får jag bara ut 70!!!% av värdet.

Helt värdelöst!!

//Matthias

ååå fan!
hade jag inte en aning om faktiskt, dock har jag inte varit så aktiv i mitt val av hemförsäkring! ingår i min fackavgift så...
Låter ju rätt skumt visserligen men finns det inte nåt sätt att kringå detta?
Min klocka t.ex. är väl säkerligen 10 år gammal, finns inte en chans i h-vete att hitta en likadan!
Hur bär dom sig åt då? :va

Hoppas det löser sig till det bättre ändå!

miken

Back with a new bike
Gick med
19 Nov 2003
Hoj
ZX-10R -08
Lite mer off-topic, fast det har med vurpor att göra:
Olycksfallsförsäkringar täcker samma personskador som hojförsäkringen, dvs personskadan ersätts från båda.
Min olycksfallsförsäkring hos TH kostar 600 kr/år, vilket jag tycker det är värt (med tanke på vad hojförsäkringen kostar)

matthiasmodig

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Hoj
Yamaha R1
ååå fan!
hade jag inte en aning om faktiskt, dock har jag inte varit så aktiv i mitt val av hemförsäkring! ingår i min fackavgift så...
Låter ju rätt skumt visserligen men finns det inte nåt sätt att kringå detta?
Min klocka t.ex. är väl säkerligen 10 år gammal, finns inte en chans i h-vete att hitta en likadan!
Hur bär dom sig åt då? :va

Hoppas det löser sig till det bättre ändå!

Mmm, ingår för mig också i fackavgiften men det kostar inte så många kronor att teckna en annan.. Jag gjorde det omgående. Manvet aldrig när oturen grinar en i ansiktet nästa gång.

Om du har en 10år gammal klocka så har förmodligen värdeminskningen tagit hand om hela värdet redan.....

I mitt fall så har det börjat lösa sig till nåt vettigt iaf. Fick en riktigt bra skadareglerare på trafikförsäkringsdelen så hon tog hand om hjälmen, sjukhusbesök och allt jag hade på mig (kläder, mobiltelefon, klocka etc.....) Jag berättade vad jag hade och fick pengar nu så jag kan köpa nytt. Lämna in kvittona sen bara.....

Sist men inte minst så var hon så snäll att hon tog hand om alla förlorade inkomster, vilket hon skall göra om jag blir sjukskriven. I mitt fall så kanjagjobbamed mitt ordinarie jobb men inte med mina bisysslor (dömer lite fotboll och jobbar ute i kroglivet) och för att försäkringskassan skall betala ut nåt så måste den arbetstiden uppgå till 20-25% (kom inte ihåg exakt) så då tog mitt försäkringsbolag hand om hela inkomstbortfallet..... De kan vara riktigt hyggliga....

Lite mer off-topic, fast det har med vurpor att göra:
Olycksfallsförsäkringar täcker samma personskador som hojförsäkringen, dvs personskadan ersätts från båda.
Min olycksfallsförsäkring hos TH kostar 600 kr/år, vilket jag tycker det är värt (med tanke på vad hojförsäkringen kostar)

Nja, både rätt och fel om jag har fattat det hela rätt....

Du kan bara få ersättning för sjukvården från hojens trafikförsäkring men om du får några men eller ärr etc så kan du få från båda försäkringarna. Kolla alltid om du är medförsäkrad via din sambo också. Det är viktigt att anmäla till alla bolag....

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Och varför man inte skall ha Folksam är för att de är de enda som ersätter med exakt samma mobiltelefon (klocka eller vad du nu har) och inte ett belopp så att du får köpa vilken du vill. Och vill jag ha ut kontantersättning så att jag får köpa vad jag vill så får jag bara ut 70!!!% av värdet.

Helt värdelöst!!

//Matthias

Jag hanterar flera försäkringsärenden i veckan och Folksam, liksom alla dom andra bolagen "ersätter med likvärdig vara såväl tekniskt som prismässigt", samt att dom allra flesta ersätter kontantlösen med 70% av värdet.

Det är fullständigt naturligt att dom inte ersätter en Nokia 3110 (som var Nokias flaggskepp för 7 år sedan) med en N95 i dag, även om jag hemskt gärna skulle vilja det om min 3110 skulle bli skadad.

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -01
Jag tror på avslappnings metoden...

För ca 4 veckor sedan drog jag en hyffsat så elak vurpa och tummlade runt en bra bit i ett dike utan att bryta ett endaste ben i kroppen. Fick en riktigt blåslagen höger arm men den är nästan fullt fungerande idag.

Nu ska jag inte ta åt mig ära och säga att jag faktiskt aktivt använde mig av någon sorts fallteknik. Själv minns jag ingenting av den dagen utan antar att jag sopade i skallen i backen ganska tidigt och studsade runt halvt som halvt medvetslös. Hjärnblödning blev det och ambulansflyg till Umeå sjukhus. Men det minns jag ingenting av.

matthiasmodig

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Hoj
Yamaha R1
Jag hanterar flera försäkringsärenden i veckan och Folksam, liksom alla dom andra bolagen "ersätter med likvärdig vara såväl tekniskt som prismässigt", samt att dom allra flesta ersätter kontantlösen med 70% av värdet.

Det är fullständigt naturligt att dom inte ersätter en Nokia 3110 (som var Nokias flaggskepp för 7 år sedan) med en N95 i dag, även om jag hemskt gärna skulle vilja det om min 3110 skulle bli skadad.

Det är väl klart som f*n att du inte kan plocka ut en N95 om du hade en 3110 MEN om jag hade en P990i värde 5195:- den 1:a aug. och vill ha en N95 värde 6300:- den 1:a aug så borde jag ju få lägga till 1105:- för att få den men det tillåter inte Folksam. Hos både Länsförsäkringar och Trygg-Hansa så är det iaf inga problem och inget 70% vid kontantlösen heller.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är väl klart som f*n att du inte kan plocka ut en N95 om du hade en 3110 MEN om jag hade en P990i värde 5195:- den 1:a aug. och vill ha en N95 värde 6300:- den 1:a aug så borde jag ju få lägga till 1105:- för att få den men det tillåter inte Folksam. Hos både Länsförsäkringar och Trygg-Hansa så är det iaf inga problem och inget 70% vid kontantlösen heller.

Det där är bara upp till handläggaren på försäkringsbolaget att avgöra, alla bolag har en generell regel som säger att man inte ska få lägga till själv och ta en dyrare modell,bara för att vissa skitskallar har kastat sina 2 månader omoderna telefoner i backen medvetet för att kunna byta till en nyare modell på försäkringen.

Jag (som handlare) har en bra kontakt med ett par handläggare hos olika försäkringbolag, ringer jag upp och säger "kunden som har kvaddat sin P990i vill heldre ha en N95'a som ersättning, för att det har framkommit att P990i ofta blir glappa i knapparna, är det okej att han lägger mellanskillnaden själv?" så får jag i 90% av fallen igenom det, och kunden blir nöjd, men så har jag jobbat med samma handläggare i flera års tid och han litar på mig och jag på honom.
Säger han nej i det läget så har kunden förmodligen på konstiga sätt haft otur med flera telefoner tidigare, eller kallat handläggaren för byråkratarsle...

EDIT: Jag säljer inte mobiltelefoner, men hemförsäkringen fungerar likadant oavsett vara, oavsett bolag och oavsett kund, om inte något annat ligger bakom.

matthiasmodig

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Hoj
Yamaha R1
Det där är bara upp till handläggaren på försäkringsbolaget att avgöra, alla bolag har en generell regel som säger att man inte ska få lägga till själv och ta en dyrare modell,bara för att vissa skitskallar har kastat sina 2 månader omoderna telefoner i backen medvetet för att kunna byta till en nyare modell på försäkringen.

Jag (som handlare) har en bra kontakt med ett par handläggare hos olika försäkringbolag, ringer jag upp och säger "kunden som har kvaddat sin P990i vill heldre ha en N95'a som ersättning, för att det har framkommit att P990i ofta blir glappa i knapparna, är det okej att han lägger mellanskillnaden själv?" så får jag i 90% av fallen igenom det, och kunden blir nöjd, men så har jag jobbat med samma handläggare i flera års tid och han litar på mig och jag på honom.
Säger han nej i det läget så har kunden förmodligen på konstiga sätt haft otur med flera telefoner tidigare, eller kallat handläggaren för byråkratarsle...

EDIT: Jag säljer inte mobiltelefoner, men hemförsäkringen fungerar likadant oavsett vara, oavsett bolag och oavsett kund, om inte något annat ligger bakom.

Synd att du inte säljer mobiltelefoner..... Jag hade direkt kommitupp till Umeå för att du skulle få ordna detta åt mig.... :tungan :D

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Synd att du inte säljer mobiltelefoner..... Jag hade direkt kommitupp till Umeå för att du skulle få ordna detta åt mig.... :tungan :D

Ett alternativ är ju att du tar ut en likadan telefon som du hade, fast splirrans ny i kartong, säljer den på blocket ouppackad, och köper en ny sån som du vill ha.

Visst, du lär inte få 5195:- för den nya telefonen på blocket, men det lär du inte ha fått för din gamla heller, och lägger emellan och köper den du vill ha....

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Har läst att den gamle TT-ikonen Joey Dunlop åkte runt på stranden och slängde sig från en bil för att träna fallteknik.

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jag är kluven.
Visst vet man att när man t.ex är full så klarar man sig ju oftast bättre än när man är nykter om man t.ex ramlar på cykel eller skidor eller oavsett. Såvida inte olyckan hade haft direkt dödlig utgång oavsett.
Men det beror ju inte på att man medvetet slappnar av utan att kroppen egentligen inte reagerar som den "ska".

Att dra in sig i fosterställning låter ju oxå rimligt eftersom man då förhoppningsvis slipper en massa omkringfladdrande armar och andra lösa delar som slår i gud vet vad.

Men å andra sidan, jag tror inte det finns en människa i världen med den självkontrollen att man kan/hinner avgöra hur man skall agera eller vad som situationen är bäst.

Så länge man inte tumlar eller slår i något (träd, stora stenar, bilar, räcken) så går det nog bra att vara avslappnad.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Så är det. Se på MotoGP där förarna är vana vid att vurpa: det går inte att kontrollera kroppen/lemmarna när man far av en motorcykel i hög fart.

:fakta

Vad som bå bild ser ut som en kastad död katt kan i verkligheten vara något helt annat. Jag upplever att man har kolla på var marken är, var man har hojen, mm när man flyger. Man kan inte göra så mycket åt vilket håll man flyger men man kan hålla in armar, spänna sig, ta emot smällar, mm för att klara vurpan bättre. Det är Jag helt övertygad om att även de grabbarna gör.

Jag tycker Jag hade bra koll när jag flög omkull i höstas. Det var ganska odramatiskt. Om Jag hade skitit i allt och slappnat av som vissa här förespråkar här så hade armar brutis och Jag hade glidit på slaksidorma tills tarmpaketet exponerats.

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
Nan som har ett tips pa hur man far en blombukett med blandade blommor(vet ingen sort) att overleva mer an 2 dygn. Gjorde exakt som det stog pa instruktionen, hugg av ett par cm och hall i pulverpasen i ca 1L vatten, sa ska blommorna vara fina i ca 1 vecka! nu 2 dar senare ser dom helt sarjade ut!:huvet

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring