Nytt ämne som jag inte tror tagits upp här innan.

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Nan som har ett tips pa hur man far en blombukett med blandade blommor(vet ingen sort) att overleva mer an 2 dygn. Gjorde exakt som det stog pa instruktionen, hugg av ett par cm och hall i pulverpasen i ca 1L vatten, sa ska blommorna vara fina i ca 1 vecka! nu 2 dar senare ser dom helt sarjade ut!:huvet

"And now for something completely different..." :va :galen

Dominator-Rocks

Guest
Nan som har ett tips pa hur man far en blombukett med blandade blommor(vet ingen sort) att overleva mer an 2 dygn. Gjorde exakt som det stog pa instruktionen, hugg av ett par cm och hall i pulverpasen i ca 1L vatten, sa ska blommorna vara fina i ca 1 vecka! nu 2 dar senare ser dom helt sarjade ut!:huvet

rBy Kungen av Trådkapningar :fakta

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Hoj
VifferWaffe -88
OnTopic:

att få lite avstånd till hojen är nog en bra ide, om man kan.

att vilja dra ihop sig till lätt fosterställning sker per automatik, människan gör ju så när saker kommer att göra riktigt ont, iaf när det händer snabbt.

att ha mage och rygg i bra trim är en stor bonus i ett fall, oavsett hur litet eller stort.

fallteknik handlar ju mest om att skydda leder, huvud och att sprida ut anslagsytan så mycket som möjligt.

men dock inte så mycket man kan göra om man kommer farandes i 100 blås +

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S

men dock inte så mycket man kan göra om man kommer farandes i 100 blås +

Beror helt på var man kör. slingerbulten är så gott som körd om man vurpar. uilar man på E4:an då är det lugnare. Det handlar alltid om att inte slå i någonting.

brie

Medlem
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Brutale 910
När min sadistiska gympalärare sög tag i nacken och byxlinningen på oss elever när vi gick i lågstadiet och kastade oss all världens väg i avsikt att lära oss falla rätt,
så sa han att man skulle rulla ihop sig till en boll........kan det va ngt i 120 km/h?
(han kunde karatéééé, så det måste ju va sant?) :tummenupp

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Gjorde en rätt brutal lowsider nyligen. Hade full sinnesnärvaro så jag kunde faktisk tänka på att hålla ihop armar och försökte även få ihop benen också. Lite svårare med benen kan jag säga.

Sen till det viktiga när allt stannat upp. Ta det lugnt. Jag började med att bara vända runt så jag såg himmelen. Rörde lite fingrar och ben. Andades lite. Sen satte jag mig på knä. Fortsatte att prova att röra lite fingrar och armar.

Kollade runt lite, kände efter. Sen ställde jag mig upp försiktigt. Kände efter igen. Rörde lite armar och ben, av med handskar. Kollade händer. Kollade övriga kroppen. Tog sen av mig hjälmen och satte mig ner igen och pustade ut lite. Sen började smärtan komma smygandes.

Viktigt att ta det lugnt och skit i hojen. Värsta man kan göra är att ta sig fram och börja rycka i den.

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Hoj
två ben och inga hjul kvar
iaf jag hinner tänka innan jag slår i backen!

håll ihop armarna, håll ihop benen och försökt hålla dom raklånga. gör inte motstånd :)

Henken

Guest
"Gud skyddar små barn & fyllon" heter det ju. I fyllan kan man ju falla rätt illa innan man gör illa sig så jag tror på det där med att inte spänna sig. Alternativt vara drängfull precis när du klotar, dock inte innan.

Gick med
10 Nov 2005
Hoj
Yamaha FZR 600 91 V&H
Jag har hört att destå mer muskler man har destå bättre förutsättningar har man att klara en smäll. Annars borde det väl bara kolla på filmer från typ MotoGP o studera hur dom beter sig vid kraschar ;)

¤AquaStar¤

Medlem
Gick med
18 Apr 2006
Hoj
BMW S1000XR -17
När jag vurpade så flög jag runt som en studsboll i en färg mixer:näsblod kommer bara ihåg att jag var helt avslappnad och hoppades på det bästa att jag inte skulle knäcka nacken. men jag klarade mig ganska så oskadd så det blir min teknik till nästa gång!:tummenupp

Art Vandalay

#149 Open
Gick med
9 Nov 2003
Hoj
KTM 525 SMR
Det enda man behöver tänka på är hur många placeringar man tappat under tiden man är av banan,sen är det bara på`t igen hårdare och värre än någonsin förut.Enkelt.

agazza

Grövre än Jwzrd!
Gick med
4 Jun 2006
Hoj
ingen :(
skydda nacken och rygg är det jag tänker på dom gånger jag har vurpat/kommer vurpa. fingrar och sånt gör ju inte lika mycket ifall man skadar. Hällre en krossad arm än rygg

Rockern

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2007
Hoj
KTM Superduke R -12
Jag hade ju helt klart försökt springa med så som man gjorde med skateborden när det började vobbla :rolleyes:
Lite jobbigt i 150 kanske

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Gjorde en rätt brutal lowsider nyligen. Hade full sinnesnärvaro så jag kunde faktisk tänka på att hålla ihop armar och försökte även få ihop benen också. Lite svårare med benen kan jag säga.

Sen till det viktiga när allt stannat upp. Ta det lugnt. Jag började med att bara vända runt så jag såg himmelen. Rörde lite fingrar och ben. Andades lite. Sen satte jag mig på knä. Fortsatte att prova att röra lite fingrar och armar.

Kollade runt lite, kände efter. Sen ställde jag mig upp försiktigt. Kände efter igen. Rörde lite armar och ben, av med handskar. Kollade händer. Kollade övriga kroppen. Tog sen av mig hjälmen och satte mig ner igen och pustade ut lite. Sen började smärtan komma smygandes.

Viktigt att ta det lugnt och skit i hojen. Värsta man kan göra är att ta sig fram och börja rycka i den.

Den "andra säkerhetskontrollen" :mattias

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Nä. dina men är lika hårda om du spänner muskler eller inte. Hur ska en avslappnad kropp kunna skydda benen mer?

iof hör inte denna vurpa till gatåka utan båtracing, de vurpor som min farsa var med om som navigatör å vurpat uppåt 150kmh på vatten så har slapp kropp fått mindre skador än spändkropp enligt honom själv.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha