Nytt bakdäck - MT-10

DAB_

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2022
Hoj
2022 - Yamaha MT-10
Halloj!

Mitt bakdäck (Battlax S22) är slut i mitten efter 500 mil och ska nu köpa nytt bakdäck. Jag kör mest på gata och några gånger per år på bana.

Nu vet jag inte vilket bakdäck jag ska beställa, S22 tog slut alldeles för fort (i mitt tycke) men jag vill fortfarande ha grepp när jag kör bana (kör väl i fartgrupp medel/snabb de gånger jag kör bana). Vad skulle ni rekommendera? Har kollat på Michelin Power 5, samt Road 6 och det är väl mellan dessa två valet står just nu, men jag tar gärna emot fler förslag!

Raderad medlem 51742

Guest
Metzeler M9 RR är jag mycket nöjd med och många med mig för den typen av användning. Brukar få ut ca 700 mil. Vill man att däcken skall hålla längre än så får man nog börja kompromissa om banegenskaperna och snegla på mer touringbetonade däck.

DAB_

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2022
Hoj
2022 - Yamaha MT-10
Metzeler M9 RR är jag mycket nöjd med och många med mig för den typen av användning. Brukar få ut ca 700 mil. Vill man att däcken skall hålla längre än så får man nog börja kompromissa om banegenskaperna och snegla på mer touringbetonade däck.
Tack för tips! Förstår också att jag måste kompromissa med greppegenskaper om jag vill ha längre hållbarhet på däcken. Jag tror dock inte heller jag utnyttjar ett hypersport-däck som S22 fullt ut så därför sneglar jag på Michelin Road-däcken..

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
1100 mil hyfsat snabb touring på m9rr så för sport däck så håller dessa väldigt bra o räckte m9rr till för rossis vekend körning för dom o sig själv som fick tag i en biljett till den. Så behöver man nog inte känna att m9rr inte räcker till.

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Det s22 som sitter på när du köper hojen är inte riktigt samma som om du köper ett likadant, mitt första s22 höll 200mil o nu har jag kört 350mil med mitt andra s22 o det är mycket kvar... jag gillar nämligen inte att ha olika däck fram o bak så kör alltid 2 bak 1 fram för det mesta..!

DAB_

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2022
Hoj
2022 - Yamaha MT-10
Det s22 som sitter på när du köper hojen är inte riktigt samma som om du köper ett likadant, mitt första s22 höll 200mil o nu har jag kört 350mil med mitt andra s22 o det är mycket kvar... jag gillar nämligen inte att ha olika däck fram o bak så kör alltid 2 bak 1 fram för det mesta..!
Låter ju heltokigt att det skulle vara ett annat däck som levereras på hojen än S22 man köper. Har du någon källa på det?

Hur som helst har jag beställt Metzeler M9 RR! Blir nog kanon!

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Jag har dels av egen erfarenhet köpt rätt många nya mc och märkt av det jag påstår jag har dels pratat med en säljare på dunlop bla och dels googlat nån minut för att se om jag kan bekräfta påståendet med text men inte hittat nått tokbra som bekräftar det jag säger https://www.twotyres.co.uk/faq/difference-between-oem-and-normal-motorcycle-tyres/ men jag vidhåller att jag har alltid kunnat köra mycket längre med det andra däcket som jag lägger på mina hojar som alltid "heter" samma som det som satt på för jag vill ha samma mönster fram och bak och det går oftast två bakdäck på ett framdäck för mig.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Det är ganska vanligt förekommande att ett originalmonterat däck inte är riktigt samma däck som eftermarknadsdäcket med samma namn. Motorcykeltillverkarna och däcktillverkarna samarbetar och om motorcykeltillverkaren vill ändra någon egenskap så är däcktillverkaren naturligtvis med på detta. De kommer ju att sälja tusentals däck.

Även om däcken heter samma så är det ganska lätt att se att de har olika märkningar eller rent av olika artikelnummer. Alla däcknasare har inte heller tillgång till en del originalmonterade däck.

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Jag kränger lite däck lokalt och....
2CT är det däcket jag säljer mest av. Snorbilliga(äldre modell), håller rätt bra och skäms inte på bandagarna heller.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år