Nytt batteri - s1000rr

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag skulle välja ett konventionellt batteri av bra märke till en sådan hoj. Onödigt att vara testpilot av ny teknik från en leverantörer som har dålig koll.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hur är det med recond funktionen på Ctek laddarna? Förra våren vägrade gräsklippartrakton i stugan starta den var helt död efter att stått oladdad hela vintern. Hade väl inga stora förhoppningar med satte på recond på eftermiddagen och lät den stå över natten. På morgonen lyste gröna lampan och den startade utan problem sen kördes den hela förra sommaren utan att det laddades eller gjordes nåt annat.

Var detta bara ren tur eller vad tror ni?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Så vad är bra märken? Förutom Yuasa då.

De finns inga bra märken förutom Yuasa de är överlägset bäst i både startström typ äkta CCA siffror och livslängd. De är ingen slump att alla hojtillverkare av rang sätter in dessa batterier från fabrik.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
De finns inga bra märken förutom Yuasa de är överlägset bäst i både startström typ äkta CCA siffror och livslängd. De är ingen slump att alla hojtillverkare av rang sätter in dessa batterier från fabrik.

I så fall blev det snabbt väldigt enkelt. :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det finns ett skäl till att välja Yuasa:
Batterispänningen är den standard många smarta batteriladdare är anpassade till !?

Uppmätt på tre batterier för några minuter sedan med samma multimeter.
Alla tre batterierna laddades senast i förra veckan så spänningen har stabiliserat sig.

Biltema Gel 80-818 13,17 Volt
Yuasa batteri i GSX1300R troligen originalet 12,78 Volt
Yuasa batteri i Sprint RS från MDS två år gammalt 12,75 Volt

Biltema Gel 80-818 13,17 Volt
Genomsnitt Yuasa 12,77 Volt
Skillnad 0,4 Volt

Varför har Biltemas batteri högre spänning ?
Svar: För det är det enklaste sättet öka batteriets prestanda, förmåga starta en motor.
Hur? Man tillsätter mera svavelsyra i den blandning av svavelsyra och vatten som finns i batteriet.
Högre koncentration av svavelsyra ger högre batterispänning, lättare få igång en motor.
Varför gör inte Yuasa det ?
Därför att högre svavelsyra koncentration minskar batteriets livslängd.
Detta med den högre batterispänningen med Biltemas batterier är något jag sett på samtliga Biltemabatterier jag köpt. Från det första till SV650S, laddat med batteriladdare, någon dag senare 13,2 Volt. Tre månader senare utan laddning under vintern 12,9 Volt. Men inte startade SV650S, startmotorn gick runt men motorn startade inte.
För att starta SV650S fodrades några timmars laddning av batteriet med en MC-laddare.
Många smartladdare tex de Ctek jag testat laddar batteriet till ca 14,3 Volt. Laddningen upphör.
Sedan mäts spänningen och vid ca 12,85 Volt blir det en ny laddning från Ctekn under några sekunder.
Har man då ett Yuasa batteri med "vilospänning" på 12,7 Volt betyder det några laddningar varje dygn.
Har man då ett Biltema batteri med "vilospänning" på ca 13,1 Volt så är batteriet urladdat innan Cteken slår till pga ca 0,4 Volt högre batterispänning med Biltema batteri.
Och det finns tråd här SH av medlem som hittat hojen med dött batteri trots haft Ctekn på hela vintern. Lågprisbatteri med "hög" koncentration svavelsyra ?
 

Bifogat

  • CTEK45ZAFIRpåKawaER6N.jpg
    CTEK45ZAFIRpåKawaER6N.jpg
    64.7 KB · Visningar: 31
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Tack för alla goda svar jag fått.

Det slutade med ett BMW original Yuasa-batteri, då jag fick hyggligt pris från mekanikern. Batteriet blev en storlek större än det som satt där innan. Visst några gram extra, men kanske håller det längre också.

Tydligen levereras S1000RR med två olika batteristorlekar. Den mindre för hojar utan larm och den större för de med larm. Min hoj hade den ovanliga kombinationen av litet batteri och larm, så det måste varit eftermonterat.

Mitt gamla batteri då? Verkstan hade lämnat hojen på laddning över natten, men batteriet var ändå kinkigt med att starta, så det var garanterat strul med batteriet. Aldrig hört startmotorn snurra så snabbt som efter bytet :hihi

Bekräftade också att det som satt i var originalbatteriet. Ramnumret satt klistrat på och det hade ett tillverkningsdatum från 2011. Kanske ska man inte klaga för mycket på ett batteri som hållt i 8 år(?)

Förklaring om biltemas högre spänning
Det där var väldigt intressant och matnyttigt. Tack!
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Använder Biltema lithium till både mc och båt, båten har dock ett bly i reserv men hela förra säsongen klara jag alla starter och körning på lithium. När vi övernattar och slår på några förbrukare safeas det dock med bly, en vacker dag blir det väl solceller istället för bensinladdning.

På hojen fungerar det kanon, det enda man bör tänka på är kallare väderlek men i övrigt bara plus. Äkta glödtrådshoj, dubbla strålkastare, handtagsvärmare och larm men inget har strejkat ännu trots förmodad duktig förbrukning. Naturligtvis kan inte lithium mäta sig med bly när det kommer till lagring/mAh så exempelvis ett larm kommer dra ur lithiumbatteriet långt tidigare än bly.

Kablat igång hojen/lithiumbatteriet med bilen (avstängd motor), explosionsstart (förknasare) och från djupurladdat till bra på 15km sedan kört/använt lithium hela säsonger = helnöjd. På hojen är viktbantningen trevlig, kommer inte ihåg exat men tror det vara 3-4 kg för min skorv. På båten är det våldsamt bekvämt att slippa kånka i och ur bly från batterigömmor.

Kanske bäst garantitid, oxå.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Använder Biltema lithium till både mc och båt.
På hojen fungerar det kanon, det enda man bör tänka på är kallare väderlek.

Hur tänker man med Lithium ?

Tänker dra till Skåne idag med hojen. Fint väder och -1C.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Hur kallt är kallt i sammanhanget och hur gör man med litiumbatterier när det är kallt?

Du måste värma upp det lite för att det skall ge tillräckligt med mos för att slå igång startmotorn, typ sätta på ljuset en kort stund, ca 30s har jag för mig.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
OffT.

Stämmer texten angående WP800-laddaren?
"Input: 120 VAC"

oj, missat...

Blir lite tokigt när jänkarna......finns lite olika marknader och test följer med. 120 är för wh marknaden. eu har 220-240. engelsmännen har väl uk(kontakten) osv...….
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top