Nytt licenssystem 2009

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Igår beslutade SVEMOs styrelse om ett nytt licenssystem för 2009. Jag fick det på mail igår kväll. Lägger in hela beslutstexten tillsammans med nya priserna så får ni kika. Det kommer bli mängder med frågor tror jag och jag ska föröska besvara dem så gott jag kan. Observera att av de som är reggade på SH är det jag och Butler som sitter i sektionen. Spider är adjungerad, Barrett och Stoffy är förarrepresentanter.
Formateringen när man kopierar från en PDF blir inte så bra men vi ger det ett försök, jag har tagit bort en del som skulle se för illa ut...


Nytt system för förarlicenser i SVEMO
Frågan har under lång tid varit aktuell och styrelsen har begärt ett nytt förslag till licenssystem som skulle vara tydligare, enklare och mer anpassat till verksamhetsförändringar som inträffat, sedan det nuvarande systemet infördes.
Ett nytt förslag har utarbetats av kansliet där synpunkter från förare, klubbar och framförallt sektioner tagits med i arbetet. Det nya förslaget har samma grundidéer som det tidigare, det vill säga:

- Licenssystemet skall omfatta hela förarkollektivet.( Ej system som enbart omfattar enstaka grenar.)
- Licenskostnaderna fördelas olika mellan de olika förarkategorierna. (Se nedan.)
- Lägre priser för barn än för elitåkare.(Det ska inte vara ett ekonomiskt hinder då man börjar i låg ålder.)
- Ett system med så jämn kostnadsfördelning som möjligt. (Systemet är kollektivt, något annat är inte möjligt, därför ska kostnaden spridas så rättvist som möjligt.)
- Ett system som går ihop ekonomiskt. (Licenssystemet utgör den ekonomiska grunden för förbundets hela verksamhet, det är viktigt att minimera riskerna för ett ekonomiskt problem då priserna sätts.)

Till grund vid prissättningen ligger några viktiga faktorer:
- Försäkringskostnader, grenar med höga skadekostnader har dyrare licens.
- Administrationskostnader, grenar som kostar mycket i administration får dyrare licenser.
- Verksamhetskostnader, grenar som har stora centrala anslag för tävlings- och träningsverksamhetens genomförande får högre licenskostnader.

Detta är några få men viktiga parametrar, vidare tillkommer ett stort antal andra faktorer som tillexempel inkomster från vissa grenar eller extrautgifter vid stora tävlingar i vissa grenar. Samtliga faktorer läggs samman därefter skapas ett komplett system där alla grenar ingår i en enhet, ett licenssystem.

Beslut:
På styrelsemöte 2008-10 15 tog en enhällig styrelse det nu utarbetade förslaget som härmed presenteras dels i matrisform (systemet) och dels i tabellform (kostnaden).
Styrelsebeslutet lyder:
a. Ja till att införa det nya licenssystemet 2009-01-01
b. En utvärdering av resultatet skall göras under sommaren 2009.
c. Information om det nya systemet skall omedelbart gå ut så brett som möjligt.
d. Beslutet justeras omedelbart.

Detta innebär följdbeslut av olika grupper, viktigast blir nu det ansvar som läggs på sektionerna att utifrån det nya systemet utveckla och anpassa sina SR, tävlingsregler och verksamhet. Beslutet träder i kraft vid årsskiftet och det nya licenssystemet kommer att gälla från 2009-01-01.

Förutom detta innebär det nya systemet ett antal viktiga förändringar.

1. Samtliga licenser är grenbundna.( Att köpa tilläggslicens i annan gren är dock fortfarande möjligt enligt samma system som tidigare.)
2. Uppkörning krävs för ett större antal licenser än tidigare. (Detta är en viktig säkerhetshöjande åtgärd som nu införs i den baslicensen och efter hand bör införas i alla grenar, se matrisen.)
3. Samtliga dispenser inom systemet upphör. ( Önskningar om dispens kan ändras till önskningar om regelförändringar och då ställas till grensektionen.)
4. Obligatorisk prenumeration på tidningen Svensk Motorsport tas bort ur systemet. (Det kommer dock att vara möjligt att fortsätta prenumerera till ett lägre pris för den som innehar licens, tidningen kommer fortfarande att vara ”officiellt organ, dvs den tidning där viktig information från SVEMO publiceras, utöver hemsidan.)
5. Tillfällig licens ersätter det som tidigare kallats engångslicens. (Den tillfälliga licensen kommer inte att gälla vid SM-tävlingar. Från och med 2010 kommer den enbart att vara möjlig att köpa via SVEMO hemsida, under 2009 kommer bägge systemen att fungera så fort funktionen är inlagd på hemsidan.)
6. Förändringar i tävlingsformer kan komma att genomföras inom vissa grenar. (Detta kommer att anges i grenarnas Special Reglementen, SR, informationen läggs ut på hemsida.)
7. Regelverk för enklare tävling läggs i respektive SR och skall följas. (Detta innebär att dispenser för detta upphör och sektionerna ges ansvaret att utforma nya typer av bredd/motions tävlingar om så behövs.)
8. Inom det nya systemet har varierande klassbeteckningar ändrats till ett enhetligt system.(Detta innebär tillexempel att det inom samtliga grenar skall finnas Gulhjälmslicens för barn, knatte med mera upphör.)
9. Inom systemet har föraren rätt att åka i klassen ”under” förutsatt att inte åldrar eller annat hindrar. (Det innebär att en förare med elitlicens har rätt att köra i seniortävlingar, detta ökar antalet tävlingsmöjligheter för elitlicensförarna samt ger förare på ”uppåtgående” möjlighet att köra mot tuffare motstånd.)
10. Det nya licenssystemet kommer att medföra ändringar i Nationellt Tävlingsreglemente, NT. (Information om detta läggs ut på hemsidan.)

Information om det nya licenssystemet kommer att sändas ut till samtliga klubbar via klubbutskick, läggas ut på hemsidan, sändas direkt till samtliga licensierade förare, sändas till distrikten och spridas inom förbundsledningen under november månad.

Frågor på systemet sänds via mail till annelie.hellborg@svemo.se
Per Westling
GS
SVEMO


Här nedan kommer prissättningen för 2009. Det var från början en tabell, formateringen är lite svår att få att funka så ni får göra ert bästa. Jag har lagt in lite punkter för att göra det lättare att läsa.

Prissättning
Tabellen nedan anger licensklass i det gamla och nya systemet samt prissättning.
Nationell/Internationell...Gamla lic-systemet...Ålder...Nya lic-systemet 2009
Dragbike
Dragbike 12-16år Ungdom 800:-
Dragbike 700:- Junior 16-19år Junior 1100:-
Dragbike 1750:- B 20-55år Senior 1600:-
Dragbike 1900:- A 16-55år Elit 1600:-
Enduro
Enduro 1100:- Ungdom 12-16år Ungdom 800:-
Enduro 1325:- Junior, 15-23år Junior, 1100:-
Enduro 1550:- Senior 24-65år Senior 1350:-
Enduro 1950:- Elit 16-65år Elit 1650:-
Backe
Backe 1950:- Junior, 16-19år Junior, 1600:-
Backe 1950:- Senior 20-55år Senior 1600:-
Motocross
Motocross 1100:- Ungdom 12-16år Ungdom 800:-
Motocross 2550:- Junior 15-19år Junior 2300:-
Motocross 3350:- Senior 20-55år Senior 3100:-
Motocross 3350:- Elit 15-55år Elit 3100:-
Motocross 1050:- Classic 16-55år Classic 1100:-
*****************************************
SuperMoto
SuperMoto...1100:- Ungdom...12-16år...Ungdom 800:-
SuperMoto...2700:- A, B...15-55år...Senior/Elit 2500:-
*****************************************

Snowmobile
Snowmobile 1100:- Ungdom 12-16år Ungdom 800:-
Snowmobile 1650:- Junior 16-19år Junior 1400:-
Snowmobile 1650:- Senior 20-55år Senior 1400:-
Snowmobile 1650:- Elit 15-55år Elit 1400:-
Snowmobile 16-55år DR 1400:-
Road Racing
Road Racing 1100:- Ungdom 12-16år Ungdom 800:-
Road Racing 1600:- Junior 13-19år Junior 1400:-
Road Racing 2600:- B 20-55år Senior 2600:-
Road Racing 3350:- A 14-55år Elit 3100:-
Road Racing 1050:- Classic 16-55år Classic 1100:-
MiniMoto
MiniMoto 7-16år Ungdom 800:-
MiniMoto 600:- Junior 17-19år Junior 900:-
Mini Moto 600:- Senior 20-55år Senior 900:-
80 Racing
80 Racing 8-16år Ungdom 800:-
80 Racing 800:- Junior 17-19år Junior 900:-
80 Racing 800:- Senior 20-55år Senior 900:-
Ice Racing/LongTrack
Ice Racing 16-21år Junior 2300:-
Ice Racing 2750:- A 22-55år Senior 2500:-
Speedway
Speedway 1100:- Ungdom 12-16år Ungdom 800:-
Speedway 16-21år Junior 2300:-
Speedway 3350:- A 22-55år Senior 3100:-
Trial
Trial 450:- Ungdom 12-16år Ungdom 500:-
Trial 17-21år Junior 1025:-
Trial 975:- Senior, Elit 22-65år Senior, Elit 1025:-
Passenger
Passenger 950:- 15-55år 1100:-
Nationell
Bas-licens 16år- Träning/Enkl.tävl. 1 000:-
Amatör 750:- Ungdom 12-16år Utgår
Amatör 1100:- Enkl.tävling 17år- Utgår
Dragbike 1100:- Debutant 17-55år Utgår
Knatte 400:- tom 11år Utgår
Guldhjälm 400:- tom 11år 500:-
Tilläggsgren 200:- 300:-
Engångslicenser Tillfällig licens
Nationell tävling 400:- 17år- 400:-
Enklare tävling 250:- 17år- 250:-
Ungdom 100:- 12-16år 100:-
 

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Finns PDFen någonstans att ladda ner ? Jag kan för mitt liv inte hitta den på Svemos hemsida så..... Men det kan ju iofs bero på dålig syn, hög ålder, svaga knän, snuva..... Tja, du vet hur det är med g:la gubbar.

.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Finns PDFen någonstans att ladda ner ? Jag kan för mitt liv inte hitta den på Svemos hemsida så..... Men det kan ju iofs bero på dålig syn, hög ålder, svaga knän, snuva..... Tja, du vet hur det är med g:la gubbar.

.

Inte ännu. Den har nog bara gått till oss ordinarie ännu. Men det sägs i dokumentet att det ska spridas så fort det går till så många som möjligt. Så då lär det väl göra det antar jag ;)
 

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Ort
Lödöse
Hoj
flera
Finns priser på "engångslicens"? Om man vill köra någon enstaka tävlig måste man alltså köra i Open om jag fatta allt rätt eller?
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Finns priser på "engångslicens"? Om man vill köra någon enstaka tävlig måste man alltså köra i Open om jag fatta allt rätt eller?

Följdfråga på det blir, räknas hela tävlingen som SM-tävling eller är det bara de grenar som har SM-status som räknas. Frågan är om det fortfarande kommer att vara möjligt att köra enstaka tävlingar i Open på en SM-tävlingshelg utan att lösa helårslicens?
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Följdfråga på det blir, räknas hela tävlingen som SM-tävling eller är det bara de grenar som har SM-status som räknas. Frågan är om det fortfarande kommer att vara möjligt att köra enstaka tävlingar i Open på en SM-tävlingshelg utan att lösa helårslicens?


Samma fråga ställde jag mig.
Kommer det bli så att dom få tävlingar som blir innehar SM-status?
Med följd att dom som inte innehar elitlicens inte kan få köra några tävlingar alls?

Det blir nog som i år, att rookie kör dagen före eller dagen efter. Men samma helg. Allt annat vore ju synd om hela återväxten inte bereds möjlighet att tävla mera. För ingen arrangör vill ju arrangera en tävling utan SM status. (Tror jag iaf.)
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Varför skulle det vara någon skillnad mot tidigare? Man har inte kunnat lösa engångslicens för SM, men till suportklasser under samma helg. Lär ju vara samma för tillfälliga licenser.
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Varför skulle det vara någon skillnad mot tidigare? Man har inte kunnat lösa engångslicens för SM, men till suportklasser under samma helg. Lär ju vara samma för tillfälliga licenser.

Är osäker på hur man ska tolka den andra meningen i punkt 5. :va

5. Tillfällig licens ersätter det som tidigare kallats engångslicens. (Den tillfälliga licensen kommer inte att gälla vid SM-tävlingar. Från och med 2010 kommer den enbart att vara möjlig att köpa via SVEMO hemsida, under 2009 kommer bägge systemen att fungera så fort funktionen är inlagd på hemsidan.)
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Är osäker på hur man ska tolka den andra meningen i punkt 5. :va

5. Tillfällig licens ersätter det som tidigare kallats engångslicens. (Den tillfälliga licensen kommer inte att gälla vid SM-tävlingar. Från och med 2010 kommer den enbart att vara möjlig att köpa via SVEMO hemsida, under 2009 kommer bägge systemen att fungera så fort funktionen är inlagd på hemsidan.)

Om du ska köra Open kör du ju ingen SM-tävling, eller hur? Skulle det vara något problem får man väl ansöka om att arrangera två tävligar. En nationell inbjudan klass Open mfl. på lördagen och sm på söndag alt samma dag. Kan t.o.m vara att det är så redan idag att det är skilda ansökningar?
Finns ju ingen logik i att förbjuda engångs licenser till supportklasser och jag tror inte så är fallet.

Sen är väl frågan hur utformningen för "tillfällig license" blir? Det jag hört är det tänkt ett helt annat system än engångslicenserna?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Vad innebär A och B, Senior och Elit? Är A det som varit SM-klass (elit?) fortfarande eller ändras det också?

Hur många förare har tagit ut något på försäkringen via svemo i Supermoto?
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Vad innebär A och B, Senior och Elit? Är A det som varit SM-klass (elit?) fortfarande eller ändras det också?

Hur många förare har tagit ut något på försäkringen via svemo i Supermoto?

A & B är dom beteckningarna som gällt fram t.o.m i år och ersätts av Elit (A) och senior (B).
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top