Supermoto
Racer has-been...
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Ort
- Örebro.
- Hoj
- | FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Igår beslutade SVEMOs styrelse om ett nytt licenssystem för 2009. Jag fick det på mail igår kväll. Lägger in hela beslutstexten tillsammans med nya priserna så får ni kika. Det kommer bli mängder med frågor tror jag och jag ska föröska besvara dem så gott jag kan. Observera att av de som är reggade på SH är det jag och Butler som sitter i sektionen. Spider är adjungerad, Barrett och Stoffy är förarrepresentanter.
Formateringen när man kopierar från en PDF blir inte så bra men vi ger det ett försök, jag har tagit bort en del som skulle se för illa ut...
Här nedan kommer prissättningen för 2009. Det var från början en tabell, formateringen är lite svår att få att funka så ni får göra ert bästa. Jag har lagt in lite punkter för att göra det lättare att läsa.
Formateringen när man kopierar från en PDF blir inte så bra men vi ger det ett försök, jag har tagit bort en del som skulle se för illa ut...
Nytt system för förarlicenser i SVEMO
Frågan har under lång tid varit aktuell och styrelsen har begärt ett nytt förslag till licenssystem som skulle vara tydligare, enklare och mer anpassat till verksamhetsförändringar som inträffat, sedan det nuvarande systemet infördes.
Ett nytt förslag har utarbetats av kansliet där synpunkter från förare, klubbar och framförallt sektioner tagits med i arbetet. Det nya förslaget har samma grundidéer som det tidigare, det vill säga:
- Licenssystemet skall omfatta hela förarkollektivet.( Ej system som enbart omfattar enstaka grenar.)
- Licenskostnaderna fördelas olika mellan de olika förarkategorierna. (Se nedan.)
- Lägre priser för barn än för elitåkare.(Det ska inte vara ett ekonomiskt hinder då man börjar i låg ålder.)
- Ett system med så jämn kostnadsfördelning som möjligt. (Systemet är kollektivt, något annat är inte möjligt, därför ska kostnaden spridas så rättvist som möjligt.)
- Ett system som går ihop ekonomiskt. (Licenssystemet utgör den ekonomiska grunden för förbundets hela verksamhet, det är viktigt att minimera riskerna för ett ekonomiskt problem då priserna sätts.)
Till grund vid prissättningen ligger några viktiga faktorer:
- Försäkringskostnader, grenar med höga skadekostnader har dyrare licens.
- Administrationskostnader, grenar som kostar mycket i administration får dyrare licenser.
- Verksamhetskostnader, grenar som har stora centrala anslag för tävlings- och träningsverksamhetens genomförande får högre licenskostnader.
Detta är några få men viktiga parametrar, vidare tillkommer ett stort antal andra faktorer som tillexempel inkomster från vissa grenar eller extrautgifter vid stora tävlingar i vissa grenar. Samtliga faktorer läggs samman därefter skapas ett komplett system där alla grenar ingår i en enhet, ett licenssystem.
Beslut:
På styrelsemöte 2008-10 15 tog en enhällig styrelse det nu utarbetade förslaget som härmed presenteras dels i matrisform (systemet) och dels i tabellform (kostnaden).
Styrelsebeslutet lyder:
a. Ja till att införa det nya licenssystemet 2009-01-01
b. En utvärdering av resultatet skall göras under sommaren 2009.
c. Information om det nya systemet skall omedelbart gå ut så brett som möjligt.
d. Beslutet justeras omedelbart.
Detta innebär följdbeslut av olika grupper, viktigast blir nu det ansvar som läggs på sektionerna att utifrån det nya systemet utveckla och anpassa sina SR, tävlingsregler och verksamhet. Beslutet träder i kraft vid årsskiftet och det nya licenssystemet kommer att gälla från 2009-01-01.
Förutom detta innebär det nya systemet ett antal viktiga förändringar.
1. Samtliga licenser är grenbundna.( Att köpa tilläggslicens i annan gren är dock fortfarande möjligt enligt samma system som tidigare.)
2. Uppkörning krävs för ett större antal licenser än tidigare. (Detta är en viktig säkerhetshöjande åtgärd som nu införs i den baslicensen och efter hand bör införas i alla grenar, se matrisen.)
3. Samtliga dispenser inom systemet upphör. ( Önskningar om dispens kan ändras till önskningar om regelförändringar och då ställas till grensektionen.)
4. Obligatorisk prenumeration på tidningen Svensk Motorsport tas bort ur systemet. (Det kommer dock att vara möjligt att fortsätta prenumerera till ett lägre pris för den som innehar licens, tidningen kommer fortfarande att vara ”officiellt organ, dvs den tidning där viktig information från SVEMO publiceras, utöver hemsidan.)
5. Tillfällig licens ersätter det som tidigare kallats engångslicens. (Den tillfälliga licensen kommer inte att gälla vid SM-tävlingar. Från och med 2010 kommer den enbart att vara möjlig att köpa via SVEMO hemsida, under 2009 kommer bägge systemen att fungera så fort funktionen är inlagd på hemsidan.)
6. Förändringar i tävlingsformer kan komma att genomföras inom vissa grenar. (Detta kommer att anges i grenarnas Special Reglementen, SR, informationen läggs ut på hemsida.)
7. Regelverk för enklare tävling läggs i respektive SR och skall följas. (Detta innebär att dispenser för detta upphör och sektionerna ges ansvaret att utforma nya typer av bredd/motions tävlingar om så behövs.)
8. Inom det nya systemet har varierande klassbeteckningar ändrats till ett enhetligt system.(Detta innebär tillexempel att det inom samtliga grenar skall finnas Gulhjälmslicens för barn, knatte med mera upphör.)
9. Inom systemet har föraren rätt att åka i klassen ”under” förutsatt att inte åldrar eller annat hindrar. (Det innebär att en förare med elitlicens har rätt att köra i seniortävlingar, detta ökar antalet tävlingsmöjligheter för elitlicensförarna samt ger förare på ”uppåtgående” möjlighet att köra mot tuffare motstånd.)
10. Det nya licenssystemet kommer att medföra ändringar i Nationellt Tävlingsreglemente, NT. (Information om detta läggs ut på hemsidan.)
Information om det nya licenssystemet kommer att sändas ut till samtliga klubbar via klubbutskick, läggas ut på hemsidan, sändas direkt till samtliga licensierade förare, sändas till distrikten och spridas inom förbundsledningen under november månad.
Frågor på systemet sänds via mail till annelie.hellborg@svemo.se
Per Westling
GS
SVEMO
Här nedan kommer prissättningen för 2009. Det var från början en tabell, formateringen är lite svår att få att funka så ni får göra ert bästa. Jag har lagt in lite punkter för att göra det lättare att läsa.
Prissättning
Tabellen nedan anger licensklass i det gamla och nya systemet samt prissättning.
Nationell/Internationell...Gamla lic-systemet...Ålder...Nya lic-systemet 2009
Dragbike
Dragbike 12-16år Ungdom 800:-
Dragbike 700:- Junior 16-19år Junior 1100:-
Dragbike 1750:- B 20-55år Senior 1600:-
Dragbike 1900:- A 16-55år Elit 1600:-
Enduro
Enduro 1100:- Ungdom 12-16år Ungdom 800:-
Enduro 1325:- Junior, 15-23år Junior, 1100:-
Enduro 1550:- Senior 24-65år Senior 1350:-
Enduro 1950:- Elit 16-65år Elit 1650:-
Backe
Backe 1950:- Junior, 16-19år Junior, 1600:-
Backe 1950:- Senior 20-55år Senior 1600:-
Motocross
Motocross 1100:- Ungdom 12-16år Ungdom 800:-
Motocross 2550:- Junior 15-19år Junior 2300:-
Motocross 3350:- Senior 20-55år Senior 3100:-
Motocross 3350:- Elit 15-55år Elit 3100:-
Motocross 1050:- Classic 16-55år Classic 1100:-
*****************************************
SuperMoto
SuperMoto...1100:- Ungdom...12-16år...Ungdom 800:-
SuperMoto...2700:- A, B...15-55år...Senior/Elit 2500:-
*****************************************
Snowmobile
Snowmobile 1100:- Ungdom 12-16år Ungdom 800:-
Snowmobile 1650:- Junior 16-19år Junior 1400:-
Snowmobile 1650:- Senior 20-55år Senior 1400:-
Snowmobile 1650:- Elit 15-55år Elit 1400:-
Snowmobile 16-55år DR 1400:-
Road Racing
Road Racing 1100:- Ungdom 12-16år Ungdom 800:-
Road Racing 1600:- Junior 13-19år Junior 1400:-
Road Racing 2600:- B 20-55år Senior 2600:-
Road Racing 3350:- A 14-55år Elit 3100:-
Road Racing 1050:- Classic 16-55år Classic 1100:-
MiniMoto
MiniMoto 7-16år Ungdom 800:-
MiniMoto 600:- Junior 17-19år Junior 900:-
Mini Moto 600:- Senior 20-55år Senior 900:-
80 Racing
80 Racing 8-16år Ungdom 800:-
80 Racing 800:- Junior 17-19år Junior 900:-
80 Racing 800:- Senior 20-55år Senior 900:-
Ice Racing/LongTrack
Ice Racing 16-21år Junior 2300:-
Ice Racing 2750:- A 22-55år Senior 2500:-
Speedway
Speedway 1100:- Ungdom 12-16år Ungdom 800:-
Speedway 16-21år Junior 2300:-
Speedway 3350:- A 22-55år Senior 3100:-
Trial
Trial 450:- Ungdom 12-16år Ungdom 500:-
Trial 17-21år Junior 1025:-
Trial 975:- Senior, Elit 22-65år Senior, Elit 1025:-
Passenger
Passenger 950:- 15-55år 1100:-
Nationell
Bas-licens 16år- Träning/Enkl.tävl. 1 000:-
Amatör 750:- Ungdom 12-16år Utgår
Amatör 1100:- Enkl.tävling 17år- Utgår
Dragbike 1100:- Debutant 17-55år Utgår
Knatte 400:- tom 11år Utgår
Guldhjälm 400:- tom 11år 500:-
Tilläggsgren 200:- 300:-
Engångslicenser Tillfällig licens
Nationell tävling 400:- 17år- 400:-
Enklare tävling 250:- 17år- 250:-
Ungdom 100:- 12-16år 100:-