" Nytt namn för trafiksäkerhet? "

Gick med
20 Jun 2003
Hoj
Burkplatta av kolfiber. ART, R1
Hej!
En fråga igen!
Jag jobbar som många av er vet med
"Samverkansgruppen för ”Bättre säkerhet för motorcyklister”
Nu skulle vi i gruppen vilja ha hjälp med ett nytt namn för oss.
Kan ni hjälpa mig?
Det ska vara ett namn som folk kan ta till sig lätt!

Jag vet att många av er är kritiska till vårat arbete, och finner vårat arbete löjeväckande och tror att vi bara sitter av våran tid och hittar på massa undanflykter för att få använda statliga pengar.
Riktigt så illa är det inte!
Problemet är svårlöst och några snabba, lätta lösningar på alla mc-olyckor finns tyvärr inte.
Även inom gruppen drar vi ibland åt olika håll, men har dock samma mål, att spara människoliv!

Så, hur var det med era ideér?

PS: För er som undrar.
Jag jobbar helt ideelt, är väl lika bra att tillägga!

Last edited:

*Foxen*

En filur
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
Zx9r -98 Minimoto: Ly-cig 14F *Blata kopian*
Har ni har någonting att göra med den nya regeln som jag har hört rykten om? alltså, att man måste vara minst 25för att få köra sporthoj och haft kortet i minst 5år?

Du (eller någon?) kanske har någon mer fakta om detta och någon sida du kan länka till?

Har ni något med denna regel att göra så har jag ett bra namn till er:

"Glädjedödarna"

Ukiwaza

Nemo me impune lacessit
Gick med
2 Jul 2005
Hoj
GSXR 1000 K7
Carolina Riedel skrev:
Hej!
En fråga igen!
Jag jobbar som många av er vet med
"Samverkansgruppen för ”Bättre säkerhet för motorcyklister”
Nu skulle vi i gruppen vilja ha hjälp med ett nytt namn för oss.
Kan ni hjälpa mig?
Det ska vara ett namn som folk kan ta till sig lätt!

Jag vet att många av er är kritiska till vårat arbete, och finner vårat arbete löjeväckande och tror att vi bara sitter av våran tid och hittar på massa undanflykter för att få använda statliga pengar.
Riktigt så illa är det inte!
Problemet är svårlöst och några snabba, lätta lösningar på alla mc-olyckor finns tyvärr inte.
Även inom gruppen drar vi ibland åt olika håll, men har dock samma mål, att spara människoliv!

Så, hur var det med era ideér?

"Vägverkets trafikosäkerhet o. grusavdelning" :tomten

[Akryl]*Amid

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Cectek Quadrift
Jag är jättesämst på namn och än vilket namn man väljer så blir väl
50% nöjda men 80% lever om...

GHA!!! Nu har jag suttit i 10 minuter å försökt komma på någon fin
akronym, men inte då :( Försöker mer efter min föreläsning

NånAnnan skrev:

Angående foldern: "Jag vill att du ska köra hoj,inte åka rullstol"
Nähä... hur ska jag då ta mig till motorcykeln var det tänkt? :hihi

Zlide

R.I.P OLLE. Bulten 26/5
Gick med
18 Apr 2004
Hoj
Xt-09 - budhoj snömoddad
Äh, kom igen nu hojkillar/tjejer!
Var inte så negativa. :7peta

Det måste kännas jäkligt otacksamt för Carolina o gänget (Swedie är väl med också?) som står på alla hojvänners sida...

Trafiksäkerhetsarbetet torde har startats pga alla olyckor som inträffar varje år där mc är inblandade. Det kan väl ingen blunda för. När vi som är här på forumet o även på Bike.se får chansen i olika sammanhang att komma med idéer så måste ju det vara en fördel, eller hur?

Minns när Carolina bjöd in till en träff tidigare på brostugan för att samla på sig våra åsikter...då var det en jäkla massa misstänksamma åsikter som vädrades här på forumet om förbud osv...men inte mycket konkreta grejjer...o på mötet dök det inte upp alls många, trots att många i Sthlm visste om att mötet skulle hållas.

Lägg ner den taskiga attityden mot Carolina o hjälp henne istället! :fatta!

Tyvärr har jag inget bra namnförslag på lager, men jag ska fundera!

//Robban

bsajanne

Först in i kurvan väljer spår!
Gick med
29 Jul 2003
Hoj
Multistrada 1100 -08
Namnförslag:

Säker knutte
Säkra knuttar
Säker motorcyklist
Säkra motorcyklister
Överlevande motorcyklist...
Säker i trafiken
Säker på vägen
"Vägvärken"
Snabb, snabbare, motorcyklist!
Bra, bättre, knutte!

Ja, det var några förslag. Bolla med dem och lek vidare. Berätta sen vad det blir för namn.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Håller med Zlide..vad är de för jävla surminer?

Var glad att några försöker få en vettigt lösning på det hela istället för att dom börjar förbjuda saker,för om politiker får bestämma saker under ett valår så hittar dom på det folket vill ha dvs bort med dom farliga motorcyklarna från våra vägar.

För som inte visste så höll allting ovanför 250cc på att bli förbjudet här i sverigen en gång i tiden (runt 1970 har jag för mig)hade dom lyckats då så hade vi inte suttit här och pratat hoj.

Skall klura på lite namn (kan dock inte lova att dom blir rumsrena)

Lite fakta vad folk har gjort för oss innan och det finns mer att hämta på deras hemsida.

SMC Historia

SMCs relativt korta historia visar ganska tydligt att gruppen motorcyklister alltid varit utsatt för attacker och underliga förslag från regeringar och myndigheter. Man undrar hur motorcyklism sett ut idag om ingen organisation avvisat de ständigt återkommande attackerna - läs vår historia - och begrunda!

1963 SMC bildas av ett gäng entusiaster från hela landet. Från början var avsikten främst att förmedla information om träffar och andra arrangemang mellan klubbarna.

1970 SMC lyckas få en ändring av gränsen för lätt mc - från 75 kg till den nuvarande gränsen, 125 cc.

1973 SMC stoppade ett förslag att mc skulle få köras i högst 70 km/tim

1974 SMC stoppade den s.k. "No Fault"-principen i den då kommande trafikskadelagen och förhindrade därmed en chock-höjning av mc-premierna värre än de vi någonsin upplevt senare.

1975 Hjälmlagen kom efter det att SMCs propaganda redan fått över 90% av motorcyklisterna att frivilligt bära hjälm.

1976 En utredning - den s.k. "Rapport 13" - ville förbjuda alla mc med motorer över 250 cc och begränsa lätta mc till 50 cc. Förslaget stoppades av SMC.

1978 SMC blev detta år godkänd som bidragsberättigad ungdomsorganisation.

1979 Samarbetet med försäkringsbolaget Holmia inleddes. Detta samarbete har senare givit oss bl.a. årsförsäkringen, offroadförsäkringen, chopperförsäkringen och en medlemsrabatt.

1980 Detta år stoppade SMC ännu ett förslag om begränsning av lätta mc till 50 cc och 6,8 hk. Samma år började mc-försäljningen skjuta fart och antalet mc i trafik ökade kraftigt.

1982 Ett lagförslag om en speciell åldersgräns på 20 år för mc över 600cc stoppades av SMC. Detta år såldes ca. 24.000 nya mc.

1983 Efftekterna av den snabbt ökande mc-försäljningen börjar märkas tydligt i forma av fler mc-olyckor. SMC intensifierar därför trafiksäkerhetsarbetet.

1984 "Guldhjälmen", en ny fortbildningsaktivitet för motorcyklister hade en succéartad premiär detta år.

1985 Ett nytt, rejält förbättrat, körkortsprov för mc infördes.

1986 Trots protester från SMC och andra sakkunniga infördes det "tunga" körkortet för mc.

1989 Efter många år blev det klart med nya, rättvisare, försäkringsklasser för mc.

1990 Nya, modernare, stadgar och delvis nya arbetsformer för SMCs arbete infördes

1992 SMC bygger upp ett europeiskt samarbete för att möta EU-byråkraternas hot mot motorcyklism. SMCs medlemsantal ökar kraftigt under den här perioden.

1994 EU-arbetet kulminerar med en stor manifestation i Stockholm inför folkomröstningen. SMCs medlemsantal når nya rekordnoteringar.

Last edited:

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
" Nytt namn för trafiksäkerhet? "
Nu skall även agda o gråstarrs-erik kollas upp vart annat år, inte bara alla outlaws! :tomten :notme

Nä det där med bra o passande namn kan vara knepigt!
Kör inte med 0 visions varianten bara!

dsoders2

kronisk
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
zx9r-01
1976 En utredning - den s.k. "Rapport 13" - ville förbjuda alla mc med motorer över 250 cc och begränsa lätta mc till 50 cc. Förslaget stoppades av SMC.

man skall icke hava andra gudar bla bla bla dom e ju mina nya gudar ialla fall.

du är ute efter ett namn som slår lite bättre hos den yngre generationen också eller? Jag tror inte att ett namn som innehåller säkerhet, säker osv slår så hårt hos dom nyblivna unga tuffa knuttarna med r1 :rolleyes:

men kan tyvär inte hjälpa till med nått namn e kass på klatchiga namn så ni får väll se det här som ett spam :huvet :fatta! :rolleyes:

lycka till me namnet iaf

LiCrO

.....
Gick med
31 Aug 2003
Hoj
ER6n
Tycker man ska på något sätt ska få andra trafikanter mer uppmärksam på motorcyklar och inte lägga allt ansvar på mcförarna. Nu när man tar A körkort får man som råd att se på alla bilar som fiende som bara väntar att på att döda en. Att alltid vara extra uppmärksam när man närmar sig bilar eller korsningar. Tycker att man skulle nöta in detta i bilförarna också.
Det kvittar hur duktig man är som mc förare om någon annan gör ett stort misstag (Svänger ut framför en, Byter fil helt plöstligt eller liknande).

Man skulle ha storaskyltar längs vägarna (likande de som uppmannar att använda bälte) med avskräckande bilder i från olyckor och text som både uppmannar mc förare att ta det lungt och till bilister att ta en extra koll innan dom svänger.
Kass på namn men ett förslag får du i alla fall: Trygg på två hjul.

Mycket text blev det så en hel del felstavningar blev det säkert.

flinga

Det Är Inte Snön Som Faller
Gick med
26 May 2005
Hoj
Monster 696
LiCrO skrev:
Tycker man ska på något sätt ska få andra trafikanter mer uppmärksam på motorcyklar och inte lägga allt ansvar på mcförarna. Nu när man tar A körkort får man som råd att se på alla bilar som fiende som bara väntar att på att döda en. Att alltid vara extra uppmärksam när man närmar sig bilar eller korsningar. Tycker att man skulle nöta in detta i bilförarna också.
Det kvittar hur duktig man är som mc förare om någon annan gör ett stort misstag (Svänger ut framför en, Byter fil helt plöstligt eller liknande).

Man skulle ha storaskyltar längs vägarna (likande de som uppmannar att använda bälte) med avskräckande bilder i från olyckor och text som både uppmannar mc förare att ta det lungt och till bilister att ta en extra koll innan dom svänger.
Kass på namn men ett förslag får du i alla fall: Trygg på två hjul.

Instämmer!
Det handlar ju om samspel i trafiken.
Viktigt att man förbereder biltrafiken inför kommande MC-säsonger att vi är på gång.
Ibland undrar man om situationen hade sett annorlunda ut om vi hade funnits på vägarna under hela året. Skulle MC:n bli en mer naturlig del i trafiken och resultera i att samspelet blir till det bättre?

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
flinga skrev:
Ibland undrar man om situationen hade sett annorlunda ut om vi
hade funnits på vägarna under hela året. Skulle MC:n bli en mer naturlig del i
trafiken och resultera i att samspelet blir till det bättre?

Tror att det inte skulle göra nån större skillnad, jag kör lastbil och dom kör som
bekant året runt (och är lite större än en mc) men folk är precis lika puckade iaf och kan köra ut
mitt framför en typ 30 m innan på 90väg...

Jag tror en del på mer utbildning (dock inte "svårare" uppkörning) av oss
hojåkare och sen en massiv informationkampanj under våren.

Sist men inte minst skulle jag vilja se lite massivare protester ang.
oljegrus o vajerräcken som i vissa hänseenden inte går ihop med den fina
nollvisionen, varför inte en demonstrationskortege till riksdagshuset
typ(samma kortege kanske kan "gapa" om en banan i sthlms närhet)?

Namnförslag: MC-Säkerhetsgruppen (trist kanske men förklarar kanske det mesta på kortast tid :) )

Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Håller med Licro men det tar väldigt mycket längre tid att ändra på alla bilister i hela Sverige än att ändra på sig själv.

Farbrordane

Who wants to live forever
Gick med
8 Sep 2005
Hoj
Transalp -87
UrbanTiger skrev:
Hemsida, referenser :va :va

Låter annars som ni hittat ett utmärkt sätt att snylta staten på 0-visionspengar. I så fall får ni nog sköta namnfixandet själva :gnissla
hon förklarade ju precis att hon jobbar ideellt så det blir väl inte så mycket snyltande då
:7peta

Farbrordane

Who wants to live forever
Gick med
8 Sep 2005
Hoj
Transalp -87
Långa farbron skrev:
1980 Detta år stoppade SMC ännu ett förslag om begränsning av lätta mc till 50 cc och 6,8 hk. Samma år började mc-försäljningen skjuta fart och antalet mc i trafik ökade kraftigt.

då hade jag ju inte ens fått ha minimoton som lätt mc.

namnförslag: SMS = Sveriges Motorcyklisters Säkerhetsorganisation.
ok kanske lite likt smc men ändå....å så borde det ju tilltala alla moppefuckon för dom gillar ju sms :)

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024