Magnus-Sthlm
Fullgasväxlare
Långa farbron skrev:För som inte visste så höll allting ovanför 250cc på att bli förbjudet här i sverigen en gång i tiden (runt 1970 har jag för mig)hade dom lyckats då så hade vi inte suttit här och pratat hoj.
Lite fakta vad folk har gjort för oss innan och det finns mer att hämta på deras hemsida.
SMC Historia
SMCs relativt korta historia visar ganska tydligt att gruppen motorcyklister alltid varit utsatt för attacker och underliga förslag från regeringar och myndigheter. Man undrar hur motorcyklism sett ut idag om ingen organisation avvisat de ständigt återkommande attackerna - läs vår historia - och begrunda!
1970 SMC lyckas få en ändring av gränsen för lätt mc - från 75 kg till den nuvarande gränsen, 125 cc.
1973 SMC stoppade ett förslag att mc skulle få köras i högst 70 km/tim
1974 SMC stoppade den s.k. "No Fault"-principen i den då kommande trafikskadelagen och förhindrade därmed en chock-höjning av mc-premierna värre än de vi någonsin upplevt senare.
1976 En utredning - den s.k. "Rapport 13" - ville förbjuda alla mc med motorer över 250 cc och begränsa lätta mc till 50 cc. Förslaget stoppades av SMC.
1979 Samarbetet med försäkringsbolaget Holmia inleddes. Detta samarbete har senare givit oss bl.a. årsförsäkringen, offroadförsäkringen, chopperförsäkringen och en medlemsrabatt.
1980 Detta år stoppade SMC ännu ett förslag om begränsning av lätta mc till 50 cc och 6,8 hk. Samma år började mc-försäljningen skjuta fart och antalet mc i trafik ökade kraftigt.
1982 Ett lagförslag om en speciell åldersgräns på 20 år för mc över 600cc stoppades av SMC. Detta år såldes ca. 24.000 nya mc.
1986 Trots protester från SMC och andra sakkunniga infördes det "tunga" körkortet för mc.
Jag är imponerad. SMC måste vara sveriges genom tiderna mäktigaste lobbyorganisation. Märkligt bara att man inte kunde "stoppa" det nya körkortet 1986 efter att ha visat otaliga exempel på sin enorma makt. Har SMC ett hemligt veto i riksdagen som jag inte visste om? Eller var det utomparlamentariska åtgärder med hartsfiol på Torbjörn Fälldins gård som omkullkastade 250cc-förslaget? Dom/ni har säkert bidragit till mycket men det blir lite löjligt när man går ut och slår sig för bröstet och ensam tar åt sig äran att ha stoppat alla förslag. Har man minsta förmåga att tänka kritiskt så förstår man att det även funnits andra faktorer med i bilden. Historierevision har sällan någon tjänat på och inte heller denna gången.