Nytt skinnställ trångt

JoaPer

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2017
Hoj
2003 Yamaha r1
Fick ett nytt skinnställ som sitter helt ok i armar / ben osv. 182cm 84kg. Det känns dock förbaskat tight från skrevet och upp till axlarna, såpass tight att jag inte kan sträcka upp armarna/stå raklång utan att det skapas en fruktad cameltoe kombinerat med ett inte fullt så respektingivande högt tonläge. Stället är i strl 52 och det känns som om jag skulle byta till 54 kanske det blir bra i grenen men för stort i övrigt. Någon som har erfarenhet av hur pass mycket skinnet töjer sig. Känns dock som att dragkedjan och all stretchpanel begränsar den möjligheten litegrann.

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Hej

Tyvärr kommer det inte töja sig.
Har haft exakt samma problem och kört runt med för litet ställ i två år utan att det blev större :fakta
Som du skriver har ditt ställ stretch material i sig och detta material kommer konstant se till så avståndet mellan axlar och skrev blir för litet.

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Du kommer att få massor av råd hur du ska töja ut det men gå inte på det. Wallin har rätt, det kommer inte att töja sig. Byt upp dig en storlek.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har lite samma tendens på mitt raceställ, men när jag faktiskt sitter på hojen så sitter det skitbra istället. Men, som sagt, det kommer inte töja sig så trivs du inte med det så behöver du byta.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Det skiljer mellan olika fabrikat.
Jag har samma problem som du.

Jag provade Alpinestar allt passade förutom att den var för kort i "kroppen"
Dainese i samma storlek var längre mellan skrevet o axlarna så det passade mig bättre.

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Å andra sidan kommer ett i stl 54 vara löst kring lår o armar. Har precis samma problem som du, man får bestämma sig för om man ska stå upp eller sitta på hojen.
På ett ställ som sitter löst riskerar du att skydden roterar bort från var dom borde sitta vid en krasch.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Samma fråga som vanligt.

Mitt skinnställ klämmer satan på nötterna och skall det gora så.

Frågan är nästan lika dum som. Jag slog mej på tummen det gjorde ont, skall jag köpa en större hammare??

Naturligtvis skall stället sitta tight oavsett hel eller delat ställ gör det ont o är obekvämt så behöver man en annan storlek/modell av ställ.
Man kanske inte kan ha det fräna i grönt som det står kawazaki på man kan tillomed behöva prova ett annat fabrikat för att finna en modell av ställ som sitter bra.

Visserligen är man ju en helvetes man som kör på en sportig hoj men skälva hojen räcker som plåga stället behöver inte få dej att pipa som en liten tjej en sommardag när hon får sin dröm albino kanin..

Byt ställ och prova massor olika modeller.

Sporthojs ställ skiljer sig från motard ställ i hur dom e sydda. Bekvämaste är touring ställ eller vad just.den modellen heter.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Om ett av kraven på ditt skinnställ är att du ska kunna stå raklång med armarna uppåtsträckta, undrar jag om
det är en sorts segergest du har i åtanke. Vad ska du vinna?

JoaPer

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2017
Hoj
2003 Yamaha r1
Visst är frågan lustig men värd att ställas då vissa säger att ställen töjer sig uppåt 2strl. Låter som om det är storleksbyte som gäller dock. I värsta fall märkesbyte.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Prova olika ställ för de skiljer sig mellan olika märken... Får samma problem på vanligt mekställ som är stort, när man sträcker på armarna.. Den är inte sydd för att sträcka på armarna.. En kavaj typ är lika knasig att sträcka på armarna..

Piso

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2012
Hoj
1995 bimota db2
Hmmm ... mitt raceställ har krympt för varje säsong de senaste tre åren. Min teori är att luftfuktigheten i garderoben är för låg och att det får skinnet att dra ihop sig

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Hmmm ... mitt raceställ har krympt för varje säsong de senaste tre åren. Min teori är att luftfuktigheten i garderoben är för låg och att det får skinnet att dra ihop sig

Samma här.

Och ju äldre jag blir, desto snabbare och snyggare har jag varit. :)

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Det är just av denna anledningen jag kör tvådelat med jacka och byxa av olika märken och olika storlekar och modeller, för o hitta den kombinationen som passade min kropp och dess former perfekt, jag blev toknöjd iaf med en kombo av italienskt och svenskt! ^^ 50 jacka och 52 på byxan för o få plats med juvelerna :tuttar

Den enda riktiga lösningen på detta när det gäller helställ är väl att ha rätt kropp eller köpa ett skräddar sytt ställ?

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras