Nytt skinnställ vars sömmar släpper!

daniel83

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2007
Hoj
En stor moppe
Köpte ett nytt skinnställ, Dainese Flanker, för 2 veckor sedan. Upptäckte nu att sömmar har börjat släppa och på ett ställe har sömmen gått upp helt. Vad ska man göra? Går det under garantivilkoren? Reklamera och begära ett nytt? Kan man begära ett ställ av ett annat märke? Vill inte ha ett likadant ställ när det går sönder så tidigt.

Tacksam för snabba svar.

daniel83

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2007
Hoj
En stor moppe
Vill helst inte ha ett likadant när sömmar börjar släppa efter ett par rundor på hojen.

SjöKexet

seabiscuit
Gick med
14 Feb 2006
Hoj
Koreansk kombi
Vill helst inte ha ett likadant när sömmar börjar släppa efter ett par rundor på hojen.

Låter som ett Måndags ex.. ett likadant får du ju garanterat!
Men vill du absolut inte ha samma, gå tillbaka och var bestämmd och verkligen få ut hur missnöjd du är med din produkt. Borde väll inte vara några problem att byta.

Helmetrock

Cylindergrinder
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
Because real men don't eat sushi, BMW Rockster, hos doktorn och vilar sig....
Om inte annat har du rätt att häva köpet om sömmarna släpper på tre ställ, alltså samma fel tre gånger!

Men jag kan inte tänka mig att det skulle vara risk för det på ett Daineseställ! De har ju gott rykte om sig!

daniel83

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2007
Hoj
En stor moppe
Om inte annat har du rätt att häva köpet om sömmarna släpper på tre ställ, alltså samma fel tre gånger!

Men jag kan inte tänka mig att det skulle vara risk för det på ett Daineseställ! De har ju gott rykte om sig!

Jo, jag valde ett Daineseställ just för att man har fått höra att dom ska ha bra kvalité, men nu verkar de som att jag har fått ett måndagsex. Lägger gärna till lite mer pengar för att få ännu bättre kvalité på stället.

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Jo, jag valde ett Daineseställ just för att man har fått höra att dom ska ha bra kvalité, men nu verkar de som att jag har fått ett måndagsex. Lägger gärna till lite mer pengar för att få ännu bättre kvalité på stället.

tja då fick jag också ett måndags ex...
på de mesta av mina Dainese grejer..

Har sedan förra året bytt ställ, skor, handskar och ryggplattans kardborreband är utslitet sedan länge.
Visst jag kör mer än genomsnittet, ganska mycket mer men dock.

Stället gick upp på 3 ställen (sömmarna släppte alla 2 platser i byxorna och 1 i jackan) under den första månaden.
dragkedjorna i armarna gicksönder både dragsko och kedja (den lilla flärpen man håller i gick sönder på båda sidorna och kedjan är splittad på båda sidorna). när även dragkedjan som går över framsidan gick sönder då fick det bli ett nytt ställ.
skorna är totalt utslitna. och var dåligt monterade (skruvar mm till skrapskydden var inte åtdragna, det var de inte på några av skorna vi kollade på efteråt).
handskarna fransade sömmarna upp sig i.
och ryggplattans kardborre slets ut inom ett halvår.

så i mina ögon så är Dainese kvalité bara skitsnack, jag är övertygad om att de ställen som görs till tävlingsåkarna är ordentligt gjorda, men de som säljs till oss vanliga dödliga gatåkare verkar mestadels vara skräp gjorda.

Hur skall man kunna lita på att stället håller att kana på när det inte ens håller för normal användning.

MrNice80

174,74 Hk
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
HONDA CBR 1000RR -08, GSXR1000 K6 (Såld),KTM 450 SX -05, Can-AM Outlander 800 MAX LTD-08 och en EU-moppe.
Hade ett likadant säsongen 2006. Sömmar sprack och färgen krackelerade.
Riktigt surt.
De kommer säga att de ska skicka det till Italien för sömnad och du blir utan i 6-7 veckor. Gå inte med på det utan ställs om krav att du ska ha ett nytt Låneställ under tiden av dem isåfall. Kan ju inte vara utan så länge under högsäsong.
Löste sig i mitt fall, jag fick köpa ett annat ställ. Köpte mig ett mycket bättre ställ efter det.-. Nu är jag kanon nöjd. :)

Men Dainese har haft problem med sina sömmar sista 4-5 åren tydligen..
Så jag rekommenderar stark ngt annat märke.. :yoparty

De hade ett gott rykte förr iallafall. :D

Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Mitt wawe ryggskyds kardborreband har nästan helt slutat att fungera.. tror det är ganska vanligt på dom :huvet

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Mitt wawe ryggskyds kardborreband har nästan helt slutat att fungera.. tror det är ganska vanligt på dom :huvet

Eftersom det inte går att byta så tja vad skall man göra..
ett tips kan vara att testa att lägga dit några rander med industri kardborreband längsgående med själva kardborren, det kommer inte fästa över hela området men med lite tur så fäster det i ändarna och det räcker för att det skall hålla ordentligt, går ju att byta ut också, fungerar riktigtbra för mig.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Eftersom det inte går att byta så tja vad skall man göra..
ett tips kan vara att testa att lägga dit några rander med industri kardborreband längsgående med själva kardborren, det kommer inte fästa över hela området men med lite tur så fäster det i ändarna och det räcker för att det skall hålla ordentligt, går ju att byta ut också, fungerar riktigtbra för mig.

Jo jag tänkte skaffa mig lite kardborre och lämna in till en skräddare.. synd bara att man läser överallt att det är riktigt vanligt på ett annars överlägset ryggskydd :huvet

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Läs konsumentköplagen, handlaren har rätt att laga stället eller ersätta dig med ett nytt. Om han vägrar så kan du häva köpet. Du måste dock reklamera det inom skälig tid (senast två månader efter skadan).

Handelsbalken, KKL 990:932 16§ sista punkten:
Varan skall anses felaktig om den avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta.

22§:
Är varan felaktig ... får köpare kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32§§.

27§:
Kräver köparen en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans har säljaren trots detta ändå rätt att på egen bekostnad vidta sådan åtgärd.

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Det ska avvika vad du själv med fog kunnat förutsätta, det är ju från fall till fall och något som du får ta upp med säljaren. Påverkar det funktionaliteten så tycker jag att det är något som säljaren ska ordna till..

Helmetrock

Cylindergrinder
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
Because real men don't eat sushi, BMW Rockster, hos doktorn och vilar sig....
Ja är du beredd att lägga mer pengar på ett annat ställ istället, så KAN det gå! Prata med handlaren!

Tyvärr är det ingen regel, min rakapparatsjävel har varit på lagning i tre veckor nu, Philips kräver att de ska försöka laga den innan man får pengarna tillbaka, på en plastgrej för 999 kr jag köpte som utgående modell:gnissla

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Det är nog skillnad på Dainese och Dainese. Mitt raceställ är snart 10 år gammalt och sömmarna höll för en rätt brutal krasch också, inga fel på dragkedjor eller annat heller. Det är tillverkat i Italien.

Tittade på ett Dainese Laguna Seca i dag (7995 kr) och det var tillverkat i Ukraina. Frågan är hur det håller? Om man köper en toppmodell i dag, var är det tillverkat?

daniel83

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2007
Hoj
En stor moppe
Fick ut ett nytt ställ efter ca 2 timmars tjatande. Lade till nån slant och köpte ett Berik 5832 istället. Mycket bättre passform måste jag säga. Så nu känns allt bra igen.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy