Nytt svenskt Bilprogram

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Eftersom ni nu efterfrågar feedback, och det här inte är bara ett sätt för er att försöka göra smygreklam för Kickstartern, så ska jag klämma in några saker jag tänkte på här. Tänk bara på att jag inte är mycket till bilmänniska, för mig är plåtlådorna mest ett verktyg för att varmt och bekvämt frakta omkring arslet vintertid. Där till så har jag bara kollat igenom filmerna och Kickstartersidan ganska så slarvigt.

Det var inget i någon av de videos jag såg som väckte ett intresse hos mig för att vilja se mera.

Först och främst så är namnet uruselt. Det saknar totalt originalitet och är såklart stulet direkt från Top Gear/Fifth Gear. Vilken även gäller flera andra av delarna som konceptet är uppbyggt på (tre presentatörer, tävling mellan bil och något annat, etc). Antingen kan ni jobba igenom det ett varv till så ni kommer på något helt eget koncept, eller om ni fortsätter på detta spår kan det göras mer som en parodi (ungefär som Regular Ordinary Swedish Meal Time förhåller sig till Epic Meal Time). Annars blir det bara ett tamt plagiat.

De tre presentatörerna som nämns i ena videon (tror det var den på 2:26 som låg på Youtubesidan) förresten, vilka är de? Killen som måste ha hjälm när han kör en Polo i lagliga hastigheter, den lättklädda flaggvifterskan och parkournissen? Eller?

Ni hoppas få ihop totalt 65000kr för att producera två avsnitt (hur långa?) som ska publiceras på Youtube om ungefär ett halvår. Och vad är tanken sedan då? Ska det vara allt? Eller blir det fler delar? Och när blir i så fall det? Hur ska en eventuell fortsättning bekostas?

Hoppa över det torra tuggandet som låter som att det kommer direkt från Trafikmagasinet (vem sjutton bryr sig om att VW Polo sålde dåligt i Australien?). Öht funderar jag på hur gångbart hela den konsumentupplysande delen av idén är.

Lite allmänna saker:
* Starta en ny kanal på Youtube för det nya programmet. Då försvinner det inte bland trumvideor, och annat diverse.
* Arbeta för att ha en kontinuitet och hyfsad frekvens i uppladdandet. Hellre fem minuter i veckan än att det kommer något avsnitt på ungefär en timme någon gång i halvåret.
* När det gäller språket, så är nog knackigt engelskt tal mer gångbart än svenskt tal och engelsk text. Det verkar ju funka för PewDiePie iaf...

Det var några saker till som jag funderade på också, men jag tappade tråden en aning känner jag.

Kolla Svullo för lite inspiration:
https://www.youtube.com/watch?v=yFn-0GgFkys
:tummenupp

Även om mitt första intryck är att er satsning antagligen inte kommer att vara någon stor framgångssaga så hoppas jag ändå att det om ett år kommer visa sig att jag har haft fel och att det har gått bra för er med detta.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Lite som en kopia på trafikmagasinet... Typ som Glening testa olika bilar på grus väg...

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag håller med om att det finns ett behov av ett bra svenskt motorprogram.
Lite förhoppningsvis konstruktiv kritik.
Lägg mer krut på manus. Nivån på dialogen måste vara skarpare för att det ska slå, alternativt så måste ni ha något mer unikt i själva materialet. Att köra lagligt snabbt på en raksträcka med en gammal VW Polo slår det inte direkt gnistor om.
Redigeringsmässigt så såg det stundtals helt OK ut. Alldeles för lång sekvens med tjejen och målflaggan i skogen. Ordet nymf kändes märkligt malplacerat även om tjejen ser bra ut. Det passade inte i sammanhanget alls och kändes bara fel.

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Hoj
BMW R1200GS -16
Om man nu skall ha ett svenskt bilprogram, varför är då hela sidan på engelska?

Inget program jag lär titta på, orkade inte med mer än två gånger ni stavat förkortningen utav Volkswagen fel.
Det kan tyckas märkligt, för få biltillverkare har väl figurerat så mycket i pressen den sista tiden som just VW.
Och ändå tror ni det heter WV?

...eller detta kanske var nån ironisk rolighet...?
:död

Fakkverk

Nu med mustasch!
Gick med
3 Nov 2003
Hoj
Cagiva Freccia c12R -90
Ställ er frågan:

Har ni avsikten att producera något ni själva skulle vilja se?

Jag får känslan att ni trevar, att trailern jag just såg representerar vad ni tror att andra vill se. Sverige behöver helt klart fler bra motorprogram och det är kul att se att ni har viljan – tvivelsutan. Följ era hjärtan, undvik att förställa er på vägen och låt er inte nedslås av kritiken ni fått här. Jag hejar på er.

Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
"The all new swedish car program where we test the cars no one else wants to test, in ways you would never suspect"

Med denna rubrik måste naturligtvis en teaser leverera just detta, känner ni ens själva att ni lyckats med det?

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...