Eftersom ni nu efterfrågar feedback, och det här inte är bara ett sätt för er att försöka göra smygreklam för Kickstartern, så ska jag klämma in några saker jag tänkte på här. Tänk bara på att jag inte är mycket till bilmänniska, för mig är plåtlådorna mest ett verktyg för att varmt och bekvämt frakta omkring arslet vintertid. Där till så har jag bara kollat igenom filmerna och Kickstartersidan ganska så slarvigt.
Det var inget i någon av de videos jag såg som väckte ett intresse hos mig för att vilja se mera.
Först och främst så är namnet uruselt. Det saknar totalt originalitet och är såklart stulet direkt från Top Gear/Fifth Gear. Vilken även gäller flera andra av delarna som konceptet är uppbyggt på (tre presentatörer, tävling mellan bil och något annat, etc). Antingen kan ni jobba igenom det ett varv till så ni kommer på något helt eget koncept, eller om ni fortsätter på detta spår kan det göras mer som en parodi (ungefär som Regular Ordinary Swedish Meal Time förhåller sig till Epic Meal Time). Annars blir det bara ett tamt plagiat.
De tre presentatörerna som nämns i ena videon (tror det var den på 2:26 som låg på Youtubesidan) förresten, vilka är de? Killen som måste ha hjälm när han kör en Polo i lagliga hastigheter, den lättklädda flaggvifterskan och parkournissen? Eller?
Ni hoppas få ihop totalt 65000kr för att producera två avsnitt (hur långa?) som ska publiceras på Youtube om ungefär ett halvår. Och vad är tanken sedan då? Ska det vara allt? Eller blir det fler delar? Och när blir i så fall det? Hur ska en eventuell fortsättning bekostas?
Hoppa över det torra tuggandet som låter som att det kommer direkt från Trafikmagasinet (vem sjutton bryr sig om att VW Polo sålde dåligt i Australien?). Öht funderar jag på hur gångbart hela den konsumentupplysande delen av idén är.
Lite allmänna saker:
* Starta en ny kanal på Youtube för det nya programmet. Då försvinner det inte bland trumvideor, och annat diverse.
* Arbeta för att ha en kontinuitet och hyfsad frekvens i uppladdandet. Hellre fem minuter i veckan än att det kommer något avsnitt på ungefär en timme någon gång i halvåret.
* När det gäller språket, så är nog knackigt engelskt tal mer gångbart än svenskt tal och engelsk text. Det verkar ju funka för PewDiePie iaf...
Det var några saker till som jag funderade på också, men jag tappade tråden en aning känner jag.
Kolla Svullo för lite inspiration:
https://www.youtube.com/watch?v=yFn-0GgFkys
Även om mitt första intryck är att er satsning antagligen inte kommer att vara någon stor framgångssaga så hoppas jag ändå att det om ett år kommer visa sig att jag har haft fel och att det har gått bra för er med detta.