Oärliga människor, oljeplugg söndergängad...

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -01
Skulle byta olja på min nya hoj och märkte att idiotjäveln innan har dragit sönder godset till oljepluggen...

Om jag ska sälja ett fordon så säger jag sådant även om jag vet att priset givetvis blir någon tusenlapp lägre. Fan vad less jag blir... Kan någon här som inte berättar sådana saker vara vänlig och förklara?

Det stör mig grymt mycket att han inte ens berättar det efter affären är avklarad... en månad kvar tills jag ställer på och har fan inte tid med sådant här... hade köpt hojen i alla fall men hade börjat tidigare men oljebyten och sådant eftersom jag vill att hojen ska vara klar när det är säsong...

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Fan vad surt då, omöjligt o dra i insatsgäng ala helicoil? :confused:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Gängan är M10x1.25 eller möjligen M12x1.25 alt. 1.50. Ta med pluggen och låna ett passande gängreparationskit av en kompis, kollega, verkstad och ersätt dem för gänginsatsen och ge dem en påse bullar. Kan det bli 50 spänn? Du gör det på plats med hojen stående upprätt och det lilla spån av aluminium som ligger i tråget - sköljer du ut med en liter skit-olja. Resterna ligger kvar i botten av tråget tills du klycer motorn av någon anledning och stannar i sumpens metall-screen.

Är du riktigt paranoid, skruva bort oljetråget - fast då lär du även köpa en tub silikonpackning.

Är tråget spräckt? Isf kan du laga det med Clas i Sjöns alu-löd kit och gänga nytt. 200 spänn.

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -01
Lär nog bli det... ska kolla upp vad man får ge för ett tråg dock... vill inte köra runt på något som inte är riktigt gjort... sura är att jag måste loss med tråget och det blir lite mer jobb än ett vanligt oljebyte...

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -01
andersbrink skrev:
Gängan är M10x1.25 eller möjligen M12x1.25 alt. 1.50. Ta med pluggen och låna ett passande gängreparationskit av en kompis, kollega, verkstad och ersätt dem för gänginsatsen och ge dem en påse bullar. Kan det bli 50 spänn? Du gör det på plats med hojen stående upprätt och det lilla spån av aluminium som ligger i tråget - sköljer du ut med en liter skit-olja. Resterna ligger kvar i botten av tråget tills du klycer motorn av någon anledning och stannar i sumpens metall-screen.

Är du riktigt paranoid, skruva bort oljetråget - fast då lär du även köpa en tub silikonpackning.

Är tråget spräckt? Isf kan du laga det med Clas i Sjöns alu-löd kit och gänga nytt. 200 spänn.

Säger du att det funkar så tror jag på dig... Tack för tips

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -01
Åh fan? Nej det är inte samma hoj... erhm, kanske på sin plats att fråga om jag får ha bilden då :)

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
Burre skrev:
Säger du att det funkar så tror jag på dig... Tack för tips

Helicoil gänga funkar fint, jag har det på en av skruvarna på mitt kamöverfall på FZRen. :tummenupp

hade det på tändstiftet på moppen en gång i tiden oxå. :gnissla

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
UrbanTiger skrev:
Göra en stor sak av ett litet problem :gnissla

Hur vet du att förra ägaren visste om att det var gängpaj? Kan ju vara en mek på en MC-firma som sabbat gängen.

Fixa med helicoil , löda eller TIG:a och gänga nytt som Brinken säger.

Mekarna i östersund är lite okompetenta, har märkt det ett antal gånger. Ska det bli riktigt gjort får man göra sakerna själv.

Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
UrbanTiger skrev:
Kan ju vara en mek på en MC-firma som sabbat gängen.

Så var det på min nya -98 Bandit 1200 när jag lämnade in den på första servicen. De strippade oljepluggen. När jag klagade på det fixa de med helicoil men hade dragit sönder en gänga på oljetråget istället så det slutade med tre nya helicoil på min hoj vid första servicen som då bara hade gått 100 mil.

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Kolla även på timecert gängor, ibland är det inte "bara ett hål" in i tråget utan det kan gå upp en bit "i" tråget(för man inte ska dra gängflong så lätt) men då finns ofta en slits ner i kanten för att oljan ska rinna ut, en hellicoliare kan "fjädra" om de inte ligger ann hela vägen. timecert-gängorna är som en hel hylsa (dock får man ju kolla så slitsen i det som sticker upp inte täcks av gängan så du inte får ut all olja.

Mycket fett på gängtappen brukar samla ihop spånen. Men jag hade tveklöst tagit bort sumpen och gjorde det rakt och snyggt. En korrekt monterad timecert gänga är bättre en en "vanlig" i aluminum.

Momentnyckel.

/fredde, med "kompisar" som meckar utan momentnyckel

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -01
Ganska säker på att han visste om det... Det var nämligen stygglagat med en kopparbricka + lite gänglås.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras