O-Ring vid vattenpump, Husaberg

zaibot

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
gbg
Hoj
Husaberg fse 650
Hallo !

Äe det mer än jag som har några jävla problem med att få tätt o-ringen som tätar innanför vattenpumpen ?
Ringen skall vara 17,3*2,4 men det ser inte ut att passa riktigt.
Ser ut som den är för liten. Kanske skall vara så.
Får iallafall vatten i oljan 2 gånger nu.
Finns det nått speciellt tips ?

Alla packboxar o packade lager är bytta så det måste vara O-Ringen. Kommer inget vatten i dräneringsröret.

Tacksam för svar,

Tobias
 

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en sketen lägenhet :-(
Hoj
450 Cross
Om du har haft isär motorn finns det ju risk att du inte fått det tätt vid dom små o-ringarna kanske.? Just packboxen vid pumpaxeln har jag haft lite prob med men inte att det läcker in i motorn utan att det kommer ut ur hålet i transmissionskåpan.
 

4-STROKER

PÅ GLID I TILLVARON
Gick med
6 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Husaberg FS650 -04
zaibot skrev:
Hallo !

Äe det mer än jag som har några jävla problem med att få tätt o-ringen som tätar innanför vattenpumpen ?
Ringen skall vara 17,3*2,4 men det ser inte ut att passa riktigt.

Hej,
Lite info om ditt problem.
O-ringen kan du utesluta. för att vatten skall kunna ta sig in baklänges, har du tappat "tätheten i packboxen i pumphuset. om du har helt tätt där kan du teoretiskt ta bort 0-ringen utan vatten läckage in i motorn. 0-ringen sitter där endast för att det skall gå att demontera transkåpan då du ej kan ha presspassning mellan pumpaxellager i transkåpan och pumpaxel, skulle ej gå att demontera transkåpan. o-ringen fungerar då som en tätning mellan axel och innerringen på lager i transkåpan. om o-ringen är sliten eller på annat sätt tätar dåligt kommer du endast att få ett litet oljejäckage ut genom "övertryckskammaren i pumphuset och inget vatten. o- ringen sitter naturligtvis även som en tätning andra vägen om åvan nämda packbox ger upp så att inte vatten direkt rinner in, utan ut genom hålet i tryckkammaren. Så som jag ser det så skulle det kunna vara som så att din motor kokat eller på annat sätt fått för högt tryck i kylsystemet då och endast då skulle det kunna tryckas vatten baklänges även med alla tätningar i funktion. Se till att få packboxen i pumphuset tät så är ditt problem löst.

Blev visst lite mycket text men hoppas att det hjälper någon!
//P
 

zaibot

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
gbg
Hoj
Husaberg fse 650
4-STROKER skrev:
zaibot skrev:
Hallo !

Äe det mer än jag som har några jävla problem med att få tätt o-ringen som tätar innanför vattenpumpen ?
Ringen skall vara 17,3*2,4 men det ser inte ut att passa riktigt.

Hej,
Lite info om ditt problem.
O-ringen kan du utesluta. för att vatten skall kunna ta sig in baklänges, har du tappat "tätheten i packboxen i pumphuset. om du har helt tätt där kan du teoretiskt ta bort 0-ringen utan vatten läckage in i motorn. 0-ringen sitter där endast för att det skall gå att demontera transkåpan då du ej kan ha presspassning mellan pumpaxellager i transkåpan och pumpaxel, skulle ej gå att demontera transkåpan. o-ringen fungerar då som en tätning mellan axel och innerringen på lager i transkåpan. om o-ringen är sliten eller på annat sätt tätar dåligt kommer du endast att få ett litet oljejäckage ut genom "övertryckskammaren i pumphuset och inget vatten. o- ringen sitter naturligtvis även som en tätning andra vägen om åvan nämda packbox ger upp så att inte vatten direkt rinner in, utan ut genom hålet i tryckkammaren. Så som jag ser det så skulle det kunna vara som så att din motor kokat eller på annat sätt fått för högt tryck i kylsystemet då och endast då skulle det kunna tryckas vatten baklänges även med alla tätningar i funktion. Se till att få packboxen i pumphuset tät så är ditt problem löst.

Blev visst lite mycket text men hoppas att det hjälper någon!
//P

Vi pratar inte om samma o-ring.
Du menar 10*1,4 runt axeln.
Jag pratar om 17*2,4 som tätat mella transkåpa och motorblock vid vattenkanal och jo där kan vattnet komma in.
Tack ändå för visat intresse...

zaibot
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top