O-rings kedja 520, Biltema *VARNING*

NNC.nu

NNC.nu
Gick med
20 Apr 2010
Ort
Linköping
Hoj
GSX
Bakgrund:
GSX250 (-81), 27 ystra ponnyhästar.
Nya drev och schysst kedjesmörja.
Alltås en hoj med tjugosju hästkrafter och en toppfart på hisnande etthundratjugo (120)kilometer i timman.
Visst, hör inte hemma här, jag vet, men allvarligt, jag har ett viktigt meddelande:
Köp inte Biltema kedja om livet är dig kärt...
Säkert har andra läsare helt andra erfarenheter, men så här lyder MIN historia:

60 mil:
Clipset på kedjelåsset går rakt av vilket jag upptäckte av en slump. Clips och bricka hade ramlat bort, så det var bara en tidsfråga innan låset separerat på riktigt. Lagom intressant...
Så vän av ordning kommer nu att hänvisa till min bristande förmåga till korrekt montering.
Visst, jag är inte heller perfekt, men när clipset GÅR AV rakt av, då vet inte jag vad jag kunde gjort annorlunda... :gnissla

Alltså: Använd NITLÅS till Biltema kedjor.


500 mil:
Jag har ännu inte sträckt kedjan, så allt verkar bra!
Men nu ska jag ersätta "nödreparationen" med riktigt nitlås, och jag antar att det är lite skadat där jag kört 400 mil med ett standardlås, så jag tar bort en bit av kedjan och ersätter den med det jag har kvar från nymonteringen.
Sträckning i praktiken inte mätbar, så det ska funka.
MEN:
Och det är ett STORT JÄVLA MEN!!
När jag delar på kedjan med kedjebrytare gör jag en fruktansvärd upptäckt:
Efter 500 mil på en av de effektsvagaste maskiner som någonsin fått en O-ringskedja monterad är kedjan SVÅRT SKADAD invärtes! :huvet
Jag känner lite på en del andra länkar, och vissa av dom GNISSLAR!
Delar på ytterligare 6-7 länkar, och INGEN har NÅGOT fett invärtes!

Så nu ska det klagas på hur jag har smort, vad jag har använt för smörja etc. men så mycket vet jag efter 32 år med motorcykel, att en O-rings kedja smörjs inte för att man ska få in smörjan inuti kedjan, insidan är i praktiken permanentsmord...
Smörjning är för de externa delarna, rullarna etc.
Men ok, Knobbly säljer säkert dålig kedjesmörja, visst...

Märk väl att detta var på en hoj med 27 hästkrafter, en toppfart av 120 km/tim!
Men om du vill riskera livet genom att köra på skitkedjor, ja det är ju upp till dig.

För mig är valet givet: Aldrig mera kedja från Biltema.
Missförstå mig inte, jag handlar mycket på Btema, men kedjor, nej tack!

/B
 

Bifogat

  • IMG_0420.jpg
    IMG_0420.jpg
    107.8 KB · Visningar: 517
  • IMG_0429.jpg
    IMG_0429.jpg
    126.3 KB · Visningar: 645

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Clipslåset får du nog lägga under fliken "klåpmek", alla clips går av om man inte ser till att man har spåren i nitpinnarna framme ordentligt, man skall aldrig behöva vålda dit ett clips..

Men att det är kass smörjning inne i länkarna har jag konstaterat jag med, och den slutade aldrig sträcka sig (pga den anledningen högst troligen), dock rullade den lätt och gnisslade inte iaf.
 

YZF R6

Värst av alla
Gick med
29 Dec 2005
Ort
Munkedal
Hoj
R6 -06
Har samma erfarenhet med biltemas kedjor (3st) På min yamaha yfz 450 (fyrhjuling) Den tredje small av vid gaspådrag och gick rätt in i motorn :banana Ibland är de jobbigt att vara dumsnål! De va bara att byta block!

Aldrig mer biltema kedjor!

Flyttkartongerna är där emot grymma :tummenupp
 

NNC.nu

NNC.nu
Gick med
20 Apr 2010
Ort
Linköping
Hoj
GSX
Clips

Clipslåset får du nog lägga under fliken "klåpmek", alla clips går av om man inte ser till att man har spåren i nitpinnarna framme ordentligt, man skall aldrig behöva vålda dit ett clips..

Men att det är kass smörjning inne i länkarna har jag konstaterat jag med, och den slutade aldrig sträcka sig (pga den anledningen högst troligen), dock rullade den lätt och gnisslade inte iaf.

Ok, clipset kan jag acceptera, men intressant nog var clipset betydligt "klenare" än motsvarande på det kedjelås jag fick fram som ersättning. Tyvärr ligger den bit jag hittade av Biltema låset kvar på en parkering i Danmark, annars kunde jag tagit med en bild på den också...
Klåpmekare, jajamensan, jag är skyldig, men smörjningen är egentligen det allvarliga...

som vanligt brukar man få det man betalar för

There is no such thing as a free lunch...

Dock trodde jag att det inte var så jäkla illa att det inte skulle hålla ens på en trött gammal sketen 250!
Men uppenbarligen hade jag fel, vilket i sig inte är ovanligt. :tummenupp
 
Last edited:

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Jag körde av en pinne på en biltema kedja efter 3-4 h på crosscykeln.

Kedjan hade nästan gått av helt och hållet. Hände ihop på den trasig pinnen nätt och jämnt.

Lite skeptisk blev man!

Men dumsnål som man är reklamerar jag kedjan och får en ny.

Har nu åkt ca. 20 h cross (hyfsad fart, åkt aktivt i snart 10 år).

10 h motard.

Nu måste jag faktiskt säga att jag är nöjd. MEN ja, egentligen skulle man kanske bojkotta deras kedjor. Vet inte riktigt faktiskt!

Smörjningen där kan du ju knappast anklaga Biltema för. Ok, att dom kanske snålar lite på fettet, men tvättar man hojen mycket / smörjer dåligt så brukar då alla mina O-ringskedjor se ut sådär efter 30-40 h körtid!
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
En kompis satte på en Biltema-kedja på sin MZ. En sån där Östtysk sak med ungefär 10 hästar och där kedjan är inkapslad. En originalkedja går alltså länge. Biltema-kedjan fick han hålla på och sträcka var och varannan dag, ända tills den inte passade på dreven längre. Ingen o-ring, och det var en 428 kedja har jag för mig, men ändå. Det intressanta är att en förstärkt RK-kedja kostar under 400:- så det skiljer ju inte massor precis. Men eftersom han ändå var på Biltema så tänkte han att det går väl lika bra med en sån.

Biltema har mycket som är bra, deras dyrare verktyg bland annat. Så jag är ingen motståndare av Biltema.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Ett kedjebrott kan få katastrofala följder. Skrämmande att se vilken usel kvalitet det handlar om!
 

NNC.nu

NNC.nu
Gick med
20 Apr 2010
Ort
Linköping
Hoj
GSX
Jag körde av en pinne på en biltema kedja efter 3-4 h på crosscykeln.

Kedjan hade nästan gått av helt och hållet. Hände ihop på den trasig pinnen nätt och jämnt.

Lite skeptisk blev man!

Men dumsnål som man är reklamerar jag kedjan och får en ny.

Har nu åkt ca. 20 h cross (hyfsad fart, åkt aktivt i snart 10 år).

10 h motard.

Nu måste jag faktiskt säga att jag är nöjd. MEN ja, egentligen skulle man kanske bojkotta deras kedjor. Vet inte riktigt faktiskt!

Smörjningen där kan du ju knappast anklaga Biltema för. Ok, att dom kanske snålar lite på fettet, men tvättar man hojen mycket / smörjer dåligt så brukar då alla mina O-ringskedjor se ut sådär efter 30-40 h körtid!

Antal tvättar: 0 st.
Det är ju trots allt en "ratbike" från tidigt 80-tal, en hoj som uteslutande gått på väg, som jag talar om här.
Hojen har aldrig varit närmare högtryckstvätten än att dom står grannar i garaget :)

Smörjning vid varannan tankning.

I dag ska det reklameras. :mad:
 

Stefan M

Have fun!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000RR & KTM 400EXC
Själv handlar jag gärna på Biltema.

Med ett viktigt undantag: Aldrig något som man ska åka med, dvs ska sitta på hojen, hällas i den eller som ska sitta på mig.

Jag har gjort detta misstag en gång, ett batteri till en Aprilia RS250.
Det fick jag reklamera inom 1 år, fick iofs ett nytt som inte hann paja innan hojen såldes. Till saken hör att påfrestningen inte är särskilt hård då hojen kickas igång...

Höll på att göra misstaget igen och tittade på en camelback-rygga.
Vid närmare granskning såg jag att munstycket var redigt dåligt och avstod.

Stefan M
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Varför öht köpa kedja på Biltema??:confused: Skulle möjligen kunna köpa ett kapell där men en sån vital del som en kedja...?
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Fyfan vilken skit. Det värsta är ju att den inte ens är särskilt billig...
 

NNC.nu

NNC.nu
Gick med
20 Apr 2010
Ort
Linköping
Hoj
GSX
Enkel effektsvag hoj, borde ju funkat...

Varför öht köpa kedja på Biltema??:confused: Skulle möjligen kunna köpa ett kapell där men en sån vital del som en kedja...?

Svaret är enkelt:
En hoj för 5000:- ska man inte kosta på för mycket...
Och en HISNANDE effekt av 27 hästar borde ju även den uslaste 520 kedja klara, eller hur!?

Men jag hade visst fel...
 
Last edited:

NNC.nu

NNC.nu
Gick med
20 Apr 2010
Ort
Linköping
Hoj
GSX
Mikroskop saknas...

Är det rostangrepp man ser på den nedre pinnen på bild 2?

...men jag tycker det ser ut som rost. På en kedja jag köpte för mindre än 2 månader sedan...

Man trodde ju att det var lite smörja där inne till att börja med, men tydligen har man sparat in på det...

Kanske borde jag blivit varnad av att kartongen skyltar med "made in Europe".
Det finns väl fortfarande några tillverkare av industrikedjor i europa, men så vitt jag vet kommer alla MC kedjor värda namnet från Japan...

Så återigen har snålheten bedragit visheten, hoppas bara att inte alltför många andra gör samma misstag, särskilt inte ni som kör riktiga hojar, alltså såna med effekt över 30 hästar och/eller en sådan där maskin man kan bryta hastighetsgränser på svenska motorvägar med (det klarar man inte med min ;-)

Hade varit intressant att veta vem som tillverkat kedjan.

Kör biltema på min TTR600...:rolleyes:

Kör du på vanlig kedja kan du ju själv påverka hur det är med smörja i länkarna, så dom kan säkert vara bättre, men varför chansa... :näsblod
 
Last edited:
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top