O-rings kedja 520, Biltema *VARNING*

NNC.nu

NNC.nu
Gick med
20 Apr 2010
Ort
Linköping
Hoj
GSX
Plocka bort den och kolla?

Om jag inte minns fel är det just en 520 O-ring jag har på min med...:huvet Trodde inte det kunde skilja så mkt på olika kedjor.

Har du standard kedjelås på är det ju en enkel sak att plocka av kedjan och kolla.
Annars köper du ett nytt nitlås för 19:90 och bryter upp kedjan och kollar.

Min kedja var grymt ojämn i länkarna. Vissa gick misstänkt lätt, medan andra var så torra att det gnisslade i dom.
Om det verkar schysst, kör på, jag kanske bara fick ett måndagsex.
Jag och dom 3-4 andra i den här tråden som vittnar om liknande problem...

Nej men allvarligt. Av med kättingen och kolla upp den.

/Benny
 

NNC.nu

NNC.nu
Gick med
20 Apr 2010
Ort
Linköping
Hoj
GSX
Reklamation genomförd...

Fyfan vilken skit. Det värsta är ju att den inte ens är särskilt billig...

Jag insåg idag att jag hade haft kedjan på hojen i exakt 3 (TRE!!) veckor när jag upptäckte problemet.
Att jag sedan under dessa veckor klämt 500 mil på den där gamla 250cc Suzukin är ju bara att tillskriva min skruvade hjärna...

Så i dag reklamerade jag, för av någon anledning (läs: handlat på Biltema förut...) hade jag sparat kvittot...

Noll diskussion, bara slantarna tillbaka, precis som det ska vara om du kommer med en internt rostskadad O-ringskedja du köpt för 4 veckor sedan och som dessutom suttit på en trött gammal landsvägshoj.

Åkte sedan förbi min lokala handlare och beställde en riktig kedja.
Ok, kostar en slant mer, men 850:- istället för 499:- lär det ju vara värt bara för att slippa byte kedja var 500:e mil...


Så det är från och med nu tack och hej när det gäller kedjor från biltema för min del...

Hoppas att det här lilla inlägget även får andra här på bättre tankar!

Kör väl!
/D
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Och en HISNANDE effekt av 27 hästar borde ju även den uslaste 520 kedja klara, eller hur!?

Känns som att den påfrestningen skulle mina skosnören palla bättre..

Men som någon skrev, man undrar lite vem som tillverkat den.
Brukar ju ofta handla om andrasortering av kända märken.

Vore intressant att veta om många haft problem med att den går av.
Isåfall så bör alla reklamera, Biltema lär inte vilja dras med ett rykte av att sälja livsfarliga grejer, så reklamerar tillräckligt många så byter de nog tillverkare och får bättre kvalitet..

Minns biltema's verktygssatser i början, höll knappt för att vrida om vattenkranten i handfatet med, men nuförtiden håller de förvånansvärt bra kvalitet på de lite dyrare toolsen.
 

Ozzi

Guest
Ännu några som kommit till insikt vad Biltema säljer, ska man ha kvalitet så får man lätta lite mer på lädret, hela Biltemas nisch är ju att sälja så billigt som möjligt, o då får man vad man betalar för.:)

Konstigt att så många på SH lovordar det företaget.:va
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Ännu några som kommit till insikt vad Biltema säljer, ska man ha kvalitet så får man lätta lite mer på lädret, hela Biltemas nisch är ju att sälja så billigt som möjligt, o då får man vad man betalar för.:)

Konstigt att så många på SH lovordar det företaget.:va

Begriper inte varför du kom först med inlägg #25? Varit bortrest? ;)
 

_JR_

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2010
Ort
Örebro
Hoj
Honda Hornet 600 -99
Ett kedjebrott kan få katastrofala följder. Skrämmande att se vilken usel kvalitet det handlar om!

Av ren nyfikenhet; Vad kan hända? Kan man få ett rapp på benet? Kan det slå sönder annat än plast på hojen? Händer något annat än att man plötsligt tappar fart?

/Nybörjare
 

Ozzi

Guest
Av ren nyfikenhet; Vad kan hända? Kan man få ett rapp på benet? Kan det slå sönder annat än plast på hojen? Händer något annat än att man plötsligt tappar fart?

/Nybörjare

Hälsenan kan ligga illa till.:D
 

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
har då rakt inte haft några probbs med biltemakedja. sitter på kåtten . och den är det då bra med pulver i . .skiten klarar ju banåka . så så jäkla skitstor varning behöver nog inte utfärds =)
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Av ren nyfikenhet; Vad kan hända? Kan man få ett rapp på benet? Kan det slå sönder annat än plast på hojen? Händer något annat än att man plötsligt tappar fart?

/Nybörjare

Har du tur så ringlar kedjan iväg bakom hojen och du tappar endast drivningen framåt.

Har du otur så krossar den motorblocket, låser bakhjulet, cykeln går omkull, ditt smalben ryker, din hälsena rycker etc... Helt enkelt obra.

Kedjebrott är inget att leka med helt enkelt.
 

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Hade bt kedja på en tlr 1000 streetfighter förut. Den misshandlades brutalt, tror inte ens jag smorde den någon gång:näsblod:D
Fungerade utan problem :tungan







Så, varsågoda. Nu kan ni skjuta mig! :D
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Hade bt kedja på en tlr 1000 streetfighter förut. Den misshandlades brutalt, tror inte ens jag smorde den någon gång:näsblod:D
Fungerade utan problem :tungan







Så, varsågoda. Nu kan ni skjuta mig! :D

Jag skjuter dig inte. Har faktiskt en BT-kedja på duccen (tillfällig snålösning då dreven var fina men DID-kedjan som satt på skurit i var och varannan länk).
Blir lite orolig av att läsa sådant här men jag tror alla tillverkares kedjor har gått av någon gång.
 

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
Jag skjuter dig inte. Har faktiskt en BT-kedja på duccen (tillfällig snålösning då dreven var fina men DID-kedjan som satt på skurit i var och varannan länk).
Blir lite orolig av att läsa sådant här men jag tror alla tillverkares kedjor har gått av någon gång.

brorsam åker bt-kedja på sp1:an . och har så gjort bra länge. inga probbs alls. och då skall ju ändå säjas att det är ganksa fin motorbroms på dom
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Jag har BT'S XB-Ring på min 625:a nu, inga problem alls hittils trotts hård åkning på skogen.
Men kanske är O-Ringen sämre i kvaliten än den "grövre" XB-Ringen?
 

ICEMANnen

Koi-karpar är fina fisken
Gick med
21 Feb 2004
Ort
mest hemma
Hoj
None whatsoever
brorsan smällde av en bt 520 kedja på sin ktm 300 enduro, tog 1,5 timme att gå hem/ut ur skogen (fniss), kedjan hade gått rätt av mellan länkarna.

tror inte han köper nån mer kedja därifrån.
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Jag tycker du ska ta kedjan och gå till biltema och påtala problematiken. Jag har gjort det nån gång och fått väldigt bra bemötande, i veckan var jag inne och påtalade att deras 19 mm tändstiftsgänga är 17 mm. Fick prata med nån chef som uttryckte sin bestörtning över att det var fel. De ska märka om gänginsatserna och jag fick en 19 mm tändstiftsgänga som han tog ur en dyrare sats.
Han tyckte det var jättebra att jag talade om problemet så de kunde åtgärda det.

Aldrig har jag haft några problem att reklamera grejer på biltema, inte några problem att lämna tillbaka packväskor jag köpt som inte passade på min hoj. Då hade jag brutit förpackningen men det var lugnt ändå.

Vill inte höja biltema till skyarna men de har en del bra grejer och påtalar man problem så fixar dom till det verkar det som. De vill garanterat inte att kedjor går av de får skulden för skador på hojar och förare.
 

NNC.nu

NNC.nu
Gick med
20 Apr 2010
Ort
Linköping
Hoj
GSX
Japp, reklamationen är gjord...

Jag tycker du ska ta kedjan och gå till biltema och påtala problematiken. Jag har gjort det nån gång och fått väldigt bra bemötande, i veckan var jag inne och påtalade att deras 19 mm tändstiftsgänga är 17 mm. Fick prata med nån chef som uttryckte sin bestörtning över att det var fel. De ska märka om gänginsatserna och jag fick en 19 mm tändstiftsgänga som han tog ur en dyrare sats.
Han tyckte det var jättebra att jag talade om problemet så de kunde åtgärda det.

Aldrig har jag haft några problem att reklamera grejer på biltema, inte några problem att lämna tillbaka packväskor jag köpt som inte passade på min hoj. Då hade jag brutit förpackningen men det var lugnt ändå.

Vill inte höja biltema till skyarna men de har en del bra grejer och påtalar man problem så fixar dom till det verkar det som. De vill garanterat inte att kedjor går av de får skulden för skador på hojar och förare.

och det gick SJÄLVKLART igenom utan problem.
När du har rost inne i länkarna efter 4 veckor så ÄR det fel...

Till alla som har positiva erfarenheter:
Om du köper märkesgrejor:
Det är inte säkert att du får HÖGRE kvalitet.
Men du får troligen JÄMARE kvalitet...

/B
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top