O-ringskedja - Vad gör man om någon länk börjar bli trög?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Är det bara att byta kedja direCkt eller finns det något man kan göra för rädda länken?

Testade att rengöra, olja upprepat och tvinga länken fram och tillbaka, men det gjorde ingen större skillnad.
Har förstått det som att kedjan ska vara tät, så misstänker att det kommit in skit innanför tätningen?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Du får väl köpa nytt drivpaket via Klarna så att semesterkassan får gå till det nödvändiga, bensin, bira och brudar. :hojsmilie :fyllisar:tuttar

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Hoj
1976 Honda Z50a
Var på långrunda får några år sedan och kedjan blev lite trög. Testade att vända på kedjan ut och in och olja in som vanligt. Funkade kalasbra för mig i några hundra mil till.
Nytt är ju alltid nytt men kan vara ett knep för att ta sig hem utan hackande länkar.

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Du får väl köpa nytt drivpaket via Klarna så att semesterkassan får gå till det nödvändiga, bensin, bira och brudar. :hojsmilie :fyllisar:tuttar
Här chansas det inte! Har redan ett nytt fint drivpaketet från Saarela i Norr liggandes här.
EK 525 ZVX3 med JT-drev.
Blev mest nyfiken på om man kunde testa något innan man monterade på det nya. :)

Var på långrunda får några år sedan och kedjan blev lite trög. Testade att vända på kedjan ut och in och olja in som vanligt. Funkade kalasbra för mig i några hundra mil till.
Brukar inte köra runt med nitverktyg, men bra att veta om det skiter sig.

Kan du inte ta bort den tröga och nita dit en ny nitlänk, tror det går att köpa lösa.
Vet inte om du är seriös eftersom någon reagerade med en skrattande smiley, men när det bara är en länk och övrigt skick på kedja och drev ser bra ut kanske det är rimligt? Nu har jag ett nytt drivpaket liggandes, så tänkte inte lappa ihop det gamla :)

Last edited:
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...