Obalans i bakdel på R1:a

Painless

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2006
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha R1 2001
Hej, behöver er hjälp för att söka rätt på vad som kan vara fel på min hoj.

Efter en mindre marksyning förra året, var mest kåpor som blev repiga o paja.. samt något sne bakram, men det gick att dra den rak..

I alla fall så fick jag obalans från bakhjul/bakdelen på cyckeln.. men det är visar sig bara när man kör lite fortare och svänger, inget alls när man kör rak fram, vare sig sakta eller fort.

Har ställt upp cykeln på depå stöd o kört så jag sett att fälgen inte fått stryk.. men går rak o fin o hoppar inte.. har bytt till ett annat beggat bakdäck med samma resultat. obalansen/"vibrationerna" finns kvar.
dock så märkte vi att det var svårt att balansera bakhjulet, dock inte mycke.
om det vore fälgen, borde jag inte ha samma vibrationer även rak fram?

Har ryckt i bakhjulet o försökt se om det är glapp i hjullager och svinglager, men det verkar vara stabilt de med, dock svårt att kolla svinglagret med depåstöd..

En sak har dock hjälpt till att få bort en hel del vibrationer och det var när jag spände bakfjädern till högsta läget samt skruvade på returstötdämpningen och kompressionsdämpningen.

Enda felet jag själv hittar är alltså en bakfälg med lite problem att balansera det, men återigen, varför skulle den bara bete sig så vid kurvtagning och inte rak fram?? fast vad vet jag, jag är ingen mc expert..

jag själv tippar ändå på fälgen, men en kompis tyckte att det kan vara något annat.. där av detta låånga inlägg.

har ni några förslag eller idéer?
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
svinglagret kollar du lätt genom att ha hojen på stödet och ta tag i styret+bakram och dra hojen mot dig så den balanserar på stödet! Är nu mkt lätt för en polare att vicka på svingen för att kolla hur lagret är!
 

terje2

Halv7 till halv4!!
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
01 R1
Svinglagret. För att kolla "glapp" på allt som sitter fast eller är svingen så undvik att använda depåstödet. häng upp hojen i taket.
 

Painless

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2006
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha R1 2001
svinglagret kollar du lätt genom att ha hojen på stödet och ta tag i styret+bakram och dra hojen mot dig så den balanserar på stödet! Är nu mkt lätt för en polare att vicka på svingen för att kolla hur lagret är!

Svinglagret. För att kolla "glapp" på allt som sitter fast eller är svingen så undvik att använda depåstödet. häng upp hojen i taket.

Tack för tipsen, ska kolla svinglagret igen.

Mvh Kenneth
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top