Obalans i framhjul efter däckbyte - Experttips önskas

ace

Alltid FÖRST (... i kön)
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha Thunderace -01
Hej,
efter att ha lämnat in hojen (triumph Tiger -02) efter 1400 mil för byte av däck fram och bak (inkl innerslang) har jag fått en obehaglig obalans i framdäcket.

Redan när jag åkte hem tyckte jag att hojen var stötig och vibrerade lite men jag tänkte att det skulle ge sig när man kört in däcken lite.
När jag kört ett par mil och testat olika farter märkte jag att speciellt vid 40-50km/h är det väsrt och nästan obehagligt eftersom tom styret börjar skaka. I högre farter är det "bara" vibrationer i styret.

Idag var jag tillbaka till verkstaden som tyckte att det inte hade med deras byte att göra eftersom jag inte kommit tillbaka förrens efter 2 veckor. När de plockade ner hjulet för en balansering tyckte de att fälgen inte var riktigt rak vilket jag fick betala en riktning för...

...MEN det blev inte det minsta bättre. Trots att nu däcket inte ger några utslag alls i deras balanserings utrustning. (endast 10g vikt på nu).
Jag har fortfarande massor av skakningar som kom direkt efter däckbytet.

Nästa steg på måndag var att testa ett nytt däck och se. (Metzler Tourance hastighetskod V som ska vara rek av Triumph och även satt på innan bytet).

Hjälp !!! någon som har några bra tips eller erfarenheter? Vad gör man? Finns det några specalister på området eftersom verkstaden inte har en ide och jag vill inte ha hojen på verkstad hela sommaren...

/ F
 

ace

Alltid FÖRST (... i kön)
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha Thunderace -01
Just det... När jag bromsar märker jag inget att skivorna skulle vara skeva eller dylikt...
 

Dr.Bike

Guest
ace skrev:
Just det... När jag bromsar märker jag inget att skivorna skulle vara skeva eller dylikt...

Jag är ju ingen expert, så jag får väl egentligen inte svara? :tungan

Men hade du frågat mig hade jag direkt sagt att däcket var orunt.
Antingen pga fabrikationsfel, eller pga felaktig montering.
Frågan är hur högt tryck de använde vid monteringen? Det kan ju behövas en 4-6 Kg så att däcket verkligen kryper på plats på fälgen.
Att det inte är obalans är som sagt ingen garanti för att däcket är runt.

Inte för att det har med ditt däcksbyte att göra, men kolla oxå glapp i gaffelben samt styrlager. Byt ev till en tjockare gaffelolja oxå.

Men jag är som sagt ingen expert :hihi
 

ace

Alltid FÖRST (... i kön)
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha Thunderace -01
Tack, ja det blir mycket intressant att se resultatet av ett nytt däckbyte. Jag hoppas verkligen att det hjälper så jag slipper fundera mer.

Jag undrar om de testat att höja trycket så mycket.. visste inte ens att de klarade av så många kilon =) När jag hämtade den var det 2.9 men jag testade att sänka till 2.5 enligt i-bok.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
ace skrev:
Hej,
efter att ha lämnat in hojen (triumph Tiger -02) efter 1400 mil för byte av däck fram och bak (inkl innerslang) har jag fått en obehaglig obalans i framdäcket.

Redan när jag åkte hem tyckte jag att hojen var stötig och vibrerade lite men jag tänkte att det skulle ge sig när man kört in däcken lite.
När jag kört ett par mil och testat olika farter märkte jag att speciellt vid 40-50km/h är det väsrt och nästan obehagligt eftersom tom styret börjar skaka. I högre farter är det "bara" vibrationer i styret.

Idag var jag tillbaka till verkstaden som tyckte att det inte hade med deras byte att göra eftersom jag inte kommit tillbaka förrens efter 2 veckor. När de plockade ner hjulet för en balansering tyckte de att fälgen inte var riktigt rak vilket jag fick betala en riktning för...

Luktar skumt,kan ju lika gärna var dom som sabbat fälgen.


...MEN det blev inte det minsta bättre. Trots att nu däcket inte ger några utslag alls i deras balanserings utrustning. (endast 10g vikt på nu).
Jag har fortfarande massor av skakningar som kom direkt efter däckbytet.


Nästa steg på måndag var att testa ett nytt däck och se. (Metzler Tourance hastighetskod V som ska vara rek av Triumph och även satt på innan bytet).

Hjälp !!! någon som har några bra tips eller erfarenheter? Vad gör man? Finns det några specalister på området eftersom verkstaden inte har en ide och jag vill inte ha hojen på verkstad hela sommaren...

/ F

Mitt tips är att byta verkstad,ta loss fälgen och gå till en annan gummi-gubbe och be han kolla balanseringen.

Kolla också så dom satt det åt rätt håll dvs åt rätt rullriktning,vilket brukar vara åt samma håll som man läser texten på däcket.
 
Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Nu vet jag inte hur det är med alla däck men de Rennsport/SuperCorsa jag haft har jag ofta lyckats montera åt fel håll och det har fungerat utmärkt.
 

ace

Alltid FÖRST (... i kön)
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha Thunderace -01
Jag ska kolla rullriktningen imorgon... efter de bytt däck igen.

Någon som känner till en bra verkstad som har kompetens på dessa områden?
 

Dr.Bike

Guest
Wheeler Dealer (om de har tid).

Skulle givetvis sagt det där om rullriktning, men vissa saker tar man för givet att en firma vet. men jag borde veta bättre...
En annan sak att kolla oxå är att däcket hamnar rätt i förhållande till ventilen oxå.
Inte alla, men vissa däck har en liten gul ring tryckt på däckssidan.
Den skall vara mitt för ventilen.

Lycka till.
 

Vikings

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
SV 1400
Däcktips

Några saker att kontrollera:

1. Är däcket "ute" till kanten runt om? I så fall kontrollera att det är lika mycket ute på alla sidor. Det finns en kantlinje som brukar vara lätt att följa.

2. Är slangen rätt monterad? Finns olika fel: Slangen är vriden, dvs har korvat sig. Är slangen till 100% jämnt fördelad? Dvs skruva loss slangen (muttern)och se om ventilen pekar på det ena eller andra hållet (skall vara rak!)

3. Övriga tänkbara fel: Däcket ovalt (ovanligt), slangen fylld med punkaspray eller liknande, fälgen oval.

Obalans märks ungefär följande: 10gram - vid 100km/t , 5gram vid 200km/t
Mer obalans än 10 gram - tidigare, dvs vid lägre hastighet.

Några tips från en "gammal däckgubbe"!
 

ace

Alltid FÖRST (... i kön)
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha Thunderace -01
Nu är gummit bytt igen och det blev mycket bättre. Dock har jag kvar lite obalans. Fast nu är det vid 65km/h ungefär och man märker det lät genom att hålla löst i styret i de farterna... då skakar det på rätt bra. Men det är inte som förr då hela styret skakade loss när man höll i det.
.
Frågan är om Metzler Tourance inte är någon höjdare... Det är dock orginal däcket... Frågan är hur man ska göra nu...
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Varför har du slang i ett "slanglöst däck"???Är det något fel med fälgen sen tidigare??
 

V-Moto

Kul på hjul...
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Luleå
Hoj
FZS 600
ace skrev:
Nu är gummit bytt igen och det blev mycket bättre. Dock har jag kvar lite obalans. Fast nu är det vid 65km/h ungefär och man märker det lät genom att hålla löst i styret i de farterna... då skakar det på rätt bra. Men det är inte som förr då hela styret skakade loss när man höll i det.
.
Frågan är om Metzler Tourance inte är någon höjdare... Det är dock orginal däcket... Frågan är hur man ska göra nu...

Har du inte haft dessa fenomen tidigare trots samma däcktyp?? :confused:
Om slangen e slarvigt monterad så kan det bli så.
Även däcken kan "sitta" lite dåligt runt fälgen.
Om det är nått lurt med bakdäcket så kan du absolut känna av det i styret.
Det kan också vara ett felaktigt däck. Men tourance har dessa tendenser även om allt e i ordning. Sist men inte minst kan styrlagret ge upphov till dessa fenomen. För hårt/löst eller slitet.
Allt detta har jag upplevt på min förra hoj transalpen. :gnissla
Obs. Dålig ekerspänning ger mer en slags "slekig" känsla i hojjen...
Förövrigt så verkar de flesta hojjar ha dessa fenomen nån gång i "livet".
Prova ett annat fabrikat nästa gång? :tummenupp
 

Comi

Var god skølj
Gick med
3 May 2003
Ort
Oslo
Hoj
2008 HarleyDavidson Rocker C
Metzler Tourance V är ett bra däck. Inget att klaga på.
Dock är det som någon tidigare påpekade. Det är inte alltid lätt att känna vilket hjul obalansen sitter i.
Det kan vara så att de sista vibrationerna sitter i bakdäcket.

VI fixar det åt dig om du kommer in.
08-599 98 138
karta under kontakter www.comi.se
 

ace

Alltid FÖRST (... i kön)
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha Thunderace -01
Obalans Löst - Mcvaruhuset=Uselt --- Mcexperten=tummen upp!!!

DÅ var det löst!!!!

Efter att MCvaruhuset vägrat titta på hojen en tredje gång kontaktade jag verkstaden bredvid (McExperten) eftersom de fått bra rekommendationer av vänner.

De såg direkt att:

- Däcken inte var monterat rätt (skall vara en röd prick vid ventilen). Gällde både fram och bak. (som nämnts tidigare)

- Det satt 100g balansering på ena sidan av framdäcket (de brukade aldrig sätta mer än 40gr på ett framhjul eftersom något satt fel i så fall)

- Det satt 80gr balansering på bara ena sidan av bakdäcket. (De brukade sätta på båda sidorna).

Jag frågade även om framgaffeln skulle sitta så långt upp (fick en fundering av en veteran på triumph hojar).. Det vissade sig att den inte skulle sitta så utan den är så när man transporterar den... (transportsäkring). Så det gjorde bara att obalans blev ännu mer förstärkt.

NU är det fixat och hojen går kanon...

Tummen upp för MCExperten alltså som verkligen vet vad de håller på med och är väldigt trevliga... (http://www.mc-experten.se/)

/F
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
ace skrev:
DÅ var det löst!!!!

Efter att MCvaruhuset vägrat titta på hojen en tredje gång kontaktade jag verkstaden bredvid (McExperten) eftersom de fått bra rekommendationer av vänner.

De såg direkt att:

- Däcken inte var monterat rätt (skall vara en röd prick vid ventilen). Gällde både fram och bak. (som nämnts tidigare)

- Det satt 100g balansering på ena sidan av framdäcket (de brukade aldrig sätta mer än 40gr på ett framhjul eftersom något satt fel i så fall)

- Det satt 80gr balansering på bara ena sidan av bakdäcket. (De brukade sätta på båda sidorna).

Jag frågade även om framgaffeln skulle sitta så långt upp (fick en fundering av en veteran på triumph hojar).. Det vissade sig att den inte skulle sitta så utan den är så när man transporterar den... (transportsäkring). Så det gjorde bara att obalans blev ännu mer förstärkt.

NU är det fixat och hojen går kanon...

Tummen upp för MCExperten alltså som verkligen vet vad de håller på med och är väldigt trevliga... (http://www.mc-experten.se/)

/F

Mao är det bara att knata över till butiken bredvid och få tillbaka lite pengar
från dom.
 

ace

Alltid FÖRST (... i kön)
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha Thunderace -01
Neee, inte än.. Funderar på att åka över och be att få prata med deras chef. Var mitt i semester period förra gången jag var där...
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
ace skrev:
Neee, inte än.. Funderar på att åka över och be att få prata med deras chef. Var mitt i semester period förra gången jag var där...

Jo, det man kanske skulle börja göra är att fota aktuell del/delar/hojen som ska in på service eller liknande och sen ta kort på den i verkstaden när den är klar.
Då blir det svårt för dem att försöka komma undan ett taffligt utfört arbete.
Tyvärr kommer man oftast på sånt efter att man/andra råkat ut för nåt.

Lycka till och stå på dig, du har rätt, du ska ha ersättning.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top