ulf_lundin
Ge f-n i att ändra här !
Re: Re: Obelastat häng; varför ?
1) allmänna tips ger så stort intervall i skillnaden lastat-olastat häng att tipsen (på den punkten ) är oanvändbara i bästa fall o vilseledande i värsta fall.
2) Inte så lätt mäta den skillnaden tillräckligt noggrant heller. 1 mm fel i vardera hänget ger 2 mm fel i skillnaden i häng, o det ger isf 10 - 40 % fel på hårdheten. Åtminstone 40 % är ju alldeles för stort stort, redan 10 % är ju en el två stegs skillnad i hårdhet på köpefjädrar. Ingen har hittills berättat hur mkt hårdare/mjukare fjädrar dom bytt till.
Min slutsats hittills är att ingen kollar noga m skillnaden i lastat-olastat häng, utan tar det som ett (av flera) tecken på om fjädern är för hård eller för mjuk. Säkert bra; synd att inte fjädringstipsen beskriver det så oxå.
/u
Instämmer. Men min poäng ärIskall skrev:Varför?
För att kunna välja rätt "spring ratio" dvs. rätt hårdhet på fjädern, om du har för mjuk fjäder och ställer in 35mm häng med förare sen kollar obelastat blir det för lite häng
Har du för hård fjäder blir det mindre skillnad mellan belastat och obelastat dvs. mycket häng obelastat
Har du rätt häng med & utan förare har du rätt fjäder
Det viktiga är hänget med förare
/S
1) allmänna tips ger så stort intervall i skillnaden lastat-olastat häng att tipsen (på den punkten ) är oanvändbara i bästa fall o vilseledande i värsta fall.
2) Inte så lätt mäta den skillnaden tillräckligt noggrant heller. 1 mm fel i vardera hänget ger 2 mm fel i skillnaden i häng, o det ger isf 10 - 40 % fel på hårdheten. Åtminstone 40 % är ju alldeles för stort stort, redan 10 % är ju en el två stegs skillnad i hårdhet på köpefjädrar. Ingen har hittills berättat hur mkt hårdare/mjukare fjädrar dom bytt till.
Min slutsats hittills är att ingen kollar noga m skillnaden i lastat-olastat häng, utan tar det som ett (av flera) tecken på om fjädern är för hård eller för mjuk. Säkert bra; synd att inte fjädringstipsen beskriver det så oxå.
/u